Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Turkish, Thai, ANA, LH
Kabinklass: Eco (ett ben i Business)
Avreseort: CPH (ARN)
Destination: SYD (AKL)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 240 (AMEX 2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): 2000 kr.
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Dec 2022 - Jan 2023
Bokad: Jan 2022
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0, Fick en toppenagent vid första samtalet

Ett pussel som verkar helt omöjligt att få ihop är min önskade resa till Nya Zeeland för att hälsa på släkt och familj. Först kom covid, och sedan kom insikten om begränsningarna i awardtillgänglighet. Har nu åtminstone lyckats få ihop en något snårig resa som jag förmodligen ska försöka boka om lite senare, men just nu ser routingen ut så här:

ARN-CPH (Tilläggsköp vid sidan om då det är max 4 ben som funkar)
CPH-IST med Turkish (Business)
IST-HND med Turkish (Business)
HND-BKK med Thai (Eco)
BKK-SYD med Thai (Eco)
SYD-AKL (Tilläggsköp)

AKL-SYD (Tilläggsköp)
SYD-HND med ANA (Eco)
HND-MUC med LH (Eco)
MUC-ARN med LH (Eco)

Det är just HND-BKK-SYD som känns något onödig, särskilt då det är i Eco. Om någon hittar en Business mellan HND och SYD får ni gärna pinga :)

Du har inte funderat på att köpa biljetter istället? Med så mycket ekonomi på en award blir värdet inte direkt bra, du har ju visserligen en flexibilitet som kan vara värd mycket då man inte vet om världen är öppen eller ej om ett år.

Tittade bara på billigaste alternativ och får då detta
upload_2022-1-26_13-29-26.png

Jag hade personligen hellre betalat 16k sek och fått allt på samma bokning än att lägga 120k poäng och en voucher plus avgifter och extra separata ben.
 

Philip G

Medlem
Du har inte funderat på att köpa biljetter istället?

Jo, funderar fortfarande på det, men som du säger vet ju ingen hur läget är om ett år så avbokningsfriheten är guldvärd. Nya Zeeland är fortsatt osäkert om de öppnar upp för internationell turism utan karantän (i nuläget tror jag 10 dagar mandatory quarantine). Skulle det fortsätta vara så blir det avbokning.

Samma gäller även om vi hittar några bra priser. Jag vill minnas att det till och med fanns Singapore Airlines i premium eco för drygt 14k T&R förra året, så om detta dyker upp är det även ett mycket bra alternativ.

Slutligen är det star alliance för fulla muggar som gäller för mig, noterade Finnair-alternativet där uppe som blir suboptimalt i poängskramlandet :)
 

palmen

Moderator
Jo, funderar fortfarande på det, men som du säger vet ju ingen hur läget är om ett år så avbokningsfriheten är guldvärd. Nya Zeeland är fortsatt osäkert om de öppnar upp för internationell turism utan karantän (i nuläget tror jag 10 dagar mandatory quarantine). Skulle det fortsätta vara så blir det avbokning.

Samma gäller även om vi hittar några bra priser. Jag vill minnas att det till och med fanns Singapore Airlines i premium eco för drygt 14k T&R förra året, så om detta dyker upp är det även ett mycket bra alternativ.

Slutligen är det star alliance för fulla muggar som gäller för mig, noterade Finnair-alternativet där uppe som blir suboptimalt i poängskramlandet :)
Award ger ju 0 poäng också så ingen skillnad på Finnair flighterna.
Låter ju vettigt att hålla denna bokning då den är flexibel, när man vet mer och det närmar sig kan man se över köpalternativen.
 

samet

Medlem
Jo, funderar fortfarande på det, men som du säger vet ju ingen hur läget är om ett år så avbokningsfriheten är guldvärd. Nya Zeeland är fortsatt osäkert om de öppnar upp för internationell turism utan karantän (i nuläget tror jag 10 dagar mandatory quarantine). Skulle det fortsätta vara så blir det avbokning.

Samma gäller även om vi hittar några bra priser. Jag vill minnas att det till och med fanns Singapore Airlines i premium eco för drygt 14k T&R förra året, så om detta dyker upp är det även ett mycket bra alternativ.

Slutligen är det star alliance för fulla muggar som gäller för mig, noterade Finnair-alternativet där uppe som blir suboptimalt i poängskramlandet :)

Det är fruktansvärt långt att flyga i Eco. Tänk över det en gång till.

Vi flög GOT-FRA-SIN-SYD ToR i Business 2018. Kostade 22.000 SEK. Fantastiskt bra värde. Men långt även i Business...

I takt med att världen öppnar lär ju flygbolagen igen försöka fylla sina maskiner. Lufthansa hade ju en väldigt trevlig kampanj nyligen.

Förväntar/hoppas att fler bolag gör likadant.

Så många poäng för Så mycket Eco... håller med @palmen, finns bättre alternativ.
 

chaudi

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Thai, Air NZ, Asiana, LH
Kabinklass: Eco + Business
Avreseort: ARN
Destination: WLG
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 240 (AMEX 2-4-1 voucher)
Skatter&avgifter (per person): ca 2000 kr.
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Dec 2022 - Jan 2023
Bokad: Jan 2022
Hur hittades tillgänglighet: SAS Star Alliance sökmotor
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0, Fick återigen en bra agent vid första samtalet

Efter lite fundering fram och tillbaka har jag bokat om resan till ett bättre alternativ. Nu kör vi följande route som känns kalas:

ARN - BKK - SYD (Eco) med Thai Airways. Skall försöka boka om till business när de släpps.
SYD-WLG (Eco) med Air NZ.

WLG-SYD (Eco) med Air NZ
SYD-ICN (Business) med Asiana
ICN-IST (Business) med Turkish
IST-MUC-ARN (Business+Eco) med Turkish och LH

Några synpunkter?

Sitter också och letar platser till nz i Jan 2023 har dock bara hittat 1 plats i biz åt båda hållen icn,hnd - syd, tur du fick plats för 2!
 

Philip G

Medlem
Sitter också och letar platser till nz i Jan 2023 har dock bara hittat 1 plats i biz åt båda hållen icn,hnd - syd, tur du fick plats för 2!

Du har säkert gjort det, men testa med utresa från OSL, CPH också. Turkish har släppt en del till Tokyo, så de kan du ju låsa redan nu och sedan hålla ögonen öppna för Tokyo till Sydney, eller kanske via HKG/SIN... Det är verkligen klurigt!
 

chaudi

Medlem
Du har säkert gjort det, men testa med utresa från OSL, CPH också. Turkish har släppt en del till Tokyo, så de kan du ju låsa redan nu och sedan hålla ögonen öppna för Tokyo till Sydney, eller kanske via HKG/SIN... Det är verkligen klurigt!

Jupp, till Tokyo är fixat det är den sista sträckan som är klurig men som du säger bara fortsätta spana. Vi får väl köpa biljetter i värsta fall men ett tag kvar.
 

Bryant

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm/ARN
Destination: New York/EWR
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 50 000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 633 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Feb 2022
Bokad: Jan 2022
Hur hittades tillgänglighet: SAS award-sökning
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/A

Tar med min mor på hennes första resa till New York. Resan sträcker sig tis-sön vilket är helt lagom för NYC.
Va? Du bokar väl inte SAS?
 
Va? Du bokar väl inte SAS?
Om du vill ta diskussionen om mitt hat för SAS MC här så visst. Sen beror de väl också på hur många vouchers jag sitter på? Frågan är hur många du haft som brunnit inne under Covid? Sen sparar jag 20 000 poäng på att dra voucher kontra SAS Premium, såååattee BRING IT ON!
 

Bryant

Medlem
Om du vill ta diskussionen om mitt hat för SAS MC här så visst. Sen beror de väl också på hur många vouchers jag sitter på? Frågan är hur många du haft som brunnit inne under Covid? Sen sparar jag 20 000 poäng på att dra voucher kontra SAS Premium, såååattee BRING IT ON!
Hehe! Vi kan spara det, men jag bränner inga vouchers, använder dem. Ev måste jag vaska 2 st.
 
Toppen