Senaste nytt

Alternativ till SAS Amex Premium?

palmen

Moderator
Ska bara lägga till att det som konsument ser som "vanlig standardiserad betalning via klarna" i själva verket är en myriad av olika versioner och olika betal-produkter från Klarna. Det finns gamla legacy-lösningar som inte alls har samma funktioner som andra produkter som Klarna tillhandahåller. Kunderna (dvs säljaren) kan sitta med olika avtal beroende på vilken lösning de har implementerat på sin sajt.

Så "Klarna" är inte en och samma sak överallt och att alla har tillgång till samma funktioner och att säljarna bara har valt bort saker. Ibland finns det andra förklaringar.
Ibland är också provisionen så sjukt hög att handlaren kan inte klara att acceptera Amex. Om man redan betalar 5% i provision till Klarna för ett vanligt kort som Nets hade tagit 0,9% för, så är man kanske inte så pigg på att lägga till Amex i den mixen.
Självklar finns det olika versioner på Klarna, men att säga att Amex inte funkar där är fel då det fungerar i vissa lösningar åtminstone.

Handlare som väljer bort amex säger också nej till många kunder som ofta är mindre priskänsliga och handlar för mer. Att marginalen kanske blir lägre stämmer absolut, men man ökar omsättning och i slutändan kan faktiskt vinster bli högre om fler amex kunder börjar handla i butiken istället för att välja bort den.
 

KConny

Medlem
Fråga om onlineportalen - är det extra poäng, eller är det så att man öht inte får bonuspoäng när man handlar online, om inte butiken finns med där?

Det är onekligen lite av en djungel det här...
Det är två olika källor av poäng. Ditt kort ger alltid poäng per spenderad krona. Loggar du in via SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng och handlar på anslutna butiker får du extra extrapoäng.
Säg att du handlar för 1000kr på Kjell & Company där du får 25 extrapoäng per 100kr. Då får du 150p via ditt Amex men också 25p per 100kr på ditt köp exklusive frakt och moms, så kanske 180p extra.
 

Dawes

Medlem
Jag tycker att det går väldigt bra att nyttja mitt Amex även fast flertalet handlare inte tar kortet, oftast finns flera alternativ med mycket liten skillnad i pris. Där det inte fungerar och jag är tvungen att handla ändå så används SAS Mastercard samt vid andra tillfällen där det kortet är mer lönsamt att använda.

Om du väljer att köra den medvetna vägen och lägga lite extra tid på att hitta handlare som accepterar Amex så tycker jag att du ska låta dem som inte gör det få veta det.
Jag ser det som min möjlighet att påverka.

Se bara till att du för tillräcklig spend på Amex för att lösa ut 2-4-1 vouchern.
 

mha321

Medlem
Jo, jag har koll på att handlarna väljer själva. Men det år alltså inte ens att regga kortet i själva Klarna-appen. Jag har kontaktat kundservice om det, får se vad svaret blir.
Spontant skulle jag tro att det är just appen som är begränsningen. Jag har samma erfarenhet som många andra i tråden, att Amex fungerar för de allra flesta som har klarna som förmedlare. Men jag använder inte appen.

Prova att gå till betalning på någon av de handlare du brukar använda utan att använda appen, utan direkt på webben, och se om det blir skillnad (du behöver ju inte genomföra köpet utan bara testa). Du kan såklart ha otur med handlare, men jag tror det är större chans att det är appen som är dålig.
 

Johnalder

Ny medlem
Spontant skulle jag tro att det är just appen som är begränsningen. Jag har samma erfarenhet som många andra i tråden, att Amex fungerar för de allra flesta som har klarna som förmedlare. Men jag använder inte appen.

Prova att gå till betalning på någon av de handlare du brukar använda utan att använda appen, utan direkt på webben, och se om det blir skillnad (du behöver ju inte genomföra köpet utan bara testa). Du kan såklart ha otur med handlare, men jag tror det är större chans att det är appen som är dålig.
Direkt hos handlare (med Klarna checkout) så har jag hittills haft mer problem än framgång. Dock under en väldigt kort testperiod.
 

intuition

Medlem
När jag läser här kommer jag på att jag vet en som alltid klagade på att Amex inte fungerade i klarna. Allt gick bra till dess sista steget, då nekades köpet. Det som är udda är att jag själv inte hade problem i samma butik. Och att om jag tog över korgen och köpte via min klarna inlogg och amex gick det bra.
Så det kan finnas fler skäl än bara otur också. I det fallet tror jag att det var någon sorts "fraud" eller "ovanligt köpmönster" spärr i Klarna.
 

Johnalder

Ny medlem
När jag läser här kommer jag på att jag vet en som alltid klagade på att Amex inte fungerade i klarna. Allt gick bra till dess sista steget, då nekades köpet. Det som är udda är att jag själv inte hade problem i samma butik. Och att om jag tog över korgen och köpte via min klarna inlogg och amex gick det bra.
Så det kan finnas fler skäl än bara otur också. I det fallet tror jag att det var någon sorts "fraud" eller "ovanligt köpmönster" spärr i Klarna.
Ja, då skulle det ovanliga köpmönstret vara att jag vill lägga till ett nytt kort? Har alltid betalat klarna på tid och köper inget extremt.
 

intuition

Medlem
Det låter iofs lite väl bryskt. I fallet jag vet var det en person som handlade i webbläsare på telefon, med telefonen inställd på annat språk en svenska och med sin e-post i annat land och hade försökt upprepade gånger med ett amex utställt i sverige.
Så kanske inte relaterat, men jag tänkte bara nämna att det finns fall där klarna blockerar just amex köp på någon sorts personlig basis.
 
Toppen