Senaste nytt

Ryanair börjar flyga från Arlanda

Tomas E

Medlem
Min pappa råkade ut för en inställd Ryainairresa där Ryanair vägrar att återbetala till hans resebyrå. Istället ska han själv fylla i en blankett med:

- kopia på ID med namnteckning
- kopia på räkning där adress framgår
- bankskärmdump där IBAN etc framgår

Därefter betalas pengarna tillbaka till det bokande kortet. Och detta när Ryanair ställer in flyget. Fy usch vilket bottenbolag. Helt oskälig process.
Att Ryanair är ett lurendrejarbolag är väl allmänt bekant och att ha köpt en Ryanair-biljett via en resebyrå låter som att be om problem x2.
Men normalt - oavsett om det handlar om flygresor eller annat - ska man väl som kund rikta sitt återbetalningskrav mot den som man köpt av? Du ska väl inte behöva ägna dig åt att rikta krav på säljarens underleverantörer för att de är besvärliga? Det här är väl resebyråns problem att lösa?
 

SK989

Medlem
Att Ryanair är ett lurendrejarbolag är väl allmänt bekant och att ha köpt en Ryanair-biljett via en resebyrå låter som att be om problem x2.
Men normalt - oavsett om det handlar om flygresor eller annat - ska man väl som kund rikta sitt återbetalningskrav mot den som man köpt av? Du ska väl inte behöva ägna dig åt att rikta krav på säljarens underleverantörer för att de är besvärliga? Det här är väl resebyråns problem att lösa?
I fallet med inställda flyg och vem som ska betala tillbaka (flygbolag eller resebyrå) finns några rättsprocesser vars slutsatser är att det är flygbolaget som är rätt adressat för ett krav på återbetalning.

Resebyrån är inte avtalspart vid köp av flygbiljetter utan är mer att se som en förmedlare eller mellanhand. Ungefär som när en mäklare säljer fastigheter.
 

jerixon

Medlem
Så är det absolut, men de flesta bolag vägrar det här, där bland Ryan Air,visar det sig i detta fall, men även SAS, KLM, Delta osv (De bolagen jag strulat med tidigare)
Däremot om man bokat direkt med Ryan Air och de ställer in har jag haft pengarna som voucher omedelbart efter de ställt in.
Trist när det blir skit oavsett.

I fallet med inställda flyg och vem som ska betala tillbaka (flygbolag eller resebyrå) finns några rättsprocesser vars slutsatser är att det är flygbolaget som är rätt adressat för ett krav på återbetalning.

Resebyrån är inte avtalspart vid köp av flygbiljetter utan är mer att se som en förmedlare eller mellanhand. Ungefär som när en mäklare säljer fastigheter.
 
Jag hade en resa bokad med Ryanair våren 2020 som ställdes in pga. covid. Accepterade då voucher (rörde sig om 150kr).

För någon vecka sedan fick jag ett påminnelsemail om att jag fortfarande har en oanvänd voucher som blivit förlängd, samt ett erbjudande om att byta till pengar. Tryckte på pengarknappen och hade pengarna insatta på kreditkortet jag betalt med inom någon dag.

Tyckte det var en väldigt smidig procedur. Hade bokat direkt med Ryanair.
 

ZZZebra

Medlem
Min pappa råkade ut för en inställd Ryainairresa där Ryanair vägrar att återbetala till hans resebyrå. Istället ska han själv fylla i en blankett med:

- kopia på ID med namnteckning
- kopia på räkning där adress framgår
- bankskärmdump där IBAN etc framgår

Därefter betalas pengarna tillbaka till det bokande kortet. Och detta när Ryanair ställer in flyget. Fy usch vilket bottenbolag. Helt oskälig process.

Hur kan bolaget (i detta fall Ryan) annars säkerställa att det är rätt kund som kräver utbetalning om de inte krävde in dessa uppgifter?

Skulle ju annars kunna vara någon som läst på Facebook om en John Doe som fått resan inställd mellan X och Y. I synnerhet när det är bokat via resebyrå där de sitter på all kund- och betalningsinformation och flygbolaget inte har denna information.

Själv är jag mest positiv överraskad att de överhuvudtaget återbetalar och inte enbart hänvisar till resebyrån. Har själv vid ett par tillfällen gått via resebyråer (när prisskillnaden varit rejäl) och då har det varit helt omöjligt att få tillbaka något från flygbolaget utan bara blivit hänvisad till resebyrån som trilskas.
 

cantona

Medlem
Min pappa råkade ut för en inställd Ryainairresa där Ryanair vägrar att återbetala till hans resebyrå. Istället ska han själv fylla i en blankett med:

- kopia på ID med namnteckning
- kopia på räkning där adress framgår
- bankskärmdump där IBAN etc framgår

Därefter betalas pengarna tillbaka till det bokande kortet. Och detta när Ryanair ställer in flyget. Fy usch vilket bottenbolag. Helt oskälig process.
Att de inte vill betala tillbaka till resebyrån tycker jag är bara bra för de vill oftast i sin tur inte betala tillbaka hela beloppet lr så dröjer återbetalningen. Dessutom är det ngt mellan köparen och flygbolaget så bara bra att slippa mellanhand. Själv drog jag ett sådant bolag till tingsrätten och det blev ju inte billigt för deras del med tanke på vilken advokatbyrå da anlitade. Det slutade med att de lade sig dagen innan förhandlingen.
Sedan är det lite svårt att förstå kravet på "kopia på räkning där adress framgår". Är det info som finns på kreditkortsräkningen? Finns väl ingen adress där!?
Resten är väl ingen omöjlighet.
 
  • Gilla
Reactions: hco

ekf

Medlem
Själv är jag mest positiv överraskad att de överhuvudtaget återbetalar och inte enbart hänvisar till resebyrån. Har själv vid ett par tillfällen gått via resebyråer (när prisskillnaden varit rejäl) och då har det varit helt omöjligt att få tillbaka något från flygbolaget utan bara blivit hänvisad till resebyrån som trilskas.
Ja precis, jag har precis ett sådant case på g med Brussels Airlines.. de vägrar röra ärendet och hänvisar till resebyrån (förmedlaren) för återbetalning... det återstår att se om det är några pengar kvar när de tagit ut sina avgifter... Bokar i princip aldrig via tredje part, men nu var det så mycket billigare att jag chansade... :(
 
  • Gilla
Reactions: hco

igelkotten

Medlem
Att de inte vill betala tillbaka till resebyrån tycker jag är bara bra för de vill oftast i sin tur inte betala tillbaka hela beloppet lr så dröjer återbetalningen. Dessutom är det ngt mellan köparen och flygbolaget så bara bra att slippa mellanhand. Själv drog jag ett sådant bolag till tingsrätten och det blev ju inte billigt för deras del med tanke på vilken advokatbyrå da anlitade. Det slutade med att de lade sig dagen innan förhandlingen.
Sedan är det lite svårt att förstå kravet på "kopia på räkning där adress framgår". Är det info som finns på kreditkortsräkningen? Finns väl ingen adress där!?
Resten är väl ingen omöjlighet.


I Storbritannien kräver företag i tid och otid ”proof of address”, som oftast är valfri räkning där den address jag uppgett att jag har framgår. Antar att det är någon sådan grej. De flesta länder har ju inte något system som liknar den svenska folkbokföringen.
 

ZZZebra

Medlem
I detta fall saknar vi ju även information om resebyråns återbetalningsvillkor.

Väldigt många online-resebyråer har ju villkor som säger att de tar 495 kronor eller liknande belopp för att administrera åter- och/eller ombokningar. Är det då en Ryan-biljett så blir det i många fall inte något kvar att återbetala. I dessa fall är det ju helt köparens ansvar som inte läst avtalsreglerna ordentligt och inte flygbolagets fel.

Svårt att bedöma när man inte har all information. Men Agehalls 5:e budord om att inte gå via resebyrå är fortfarande lika giltigt.
 
Toppen