Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Samma sak hände mig med en Star Alliance awardbokning med Swiss. Inget mail eller SMS och de vägrar erkänna att de gjort något fel. Såg tack och lov detta inom de 15 dagarna jag har på mig att boka om vilket jag även har gjort nu.
Det var det som var så bra gjort av SAS och aktuell kundtjänsteman på chatten. Han la ordentligt med tid på att reda ut vad som skett, ringde upp mig, beklagade och hanterade problemet på sätt som gjorde mig nöjd. All heder.
 

Maja

Medlem
Det var det som var så bra gjort av SAS och aktuell kundtjänsteman på chatten. Han la ordentligt med tid på att reda ut vad som skett, ringde upp mig, beklagade och hanterade problemet på sätt som gjorde mig nöjd. All heder.
Verkligen all heder den medarbetaren! Du fick tag i en stjärna som verkligen gjorde sitt jobb helt enkelt!
 

Hubert

Medlem
Gårdagens sista samtal till kundtjänst innehöll ett alternativ med utresa den 24/2 men det vägrade hon boka eftersom riktlinjerna säger inom två dagar från erbjudet alternativ och det startar alltså den 21/2. Jag sa att vi inte kunde åka så tidigt i veckan men fick inget gehör. Problemet nu är ju att man har fjorton dagar innan ombokningen anses accepterad men ett case enligt 261/2004 kommer ju att ta längre tid än så förmodligen...

Citerar mig själv från "det här gjorde ni inte så bra!" och skriver här istället. Fick tag på en mycket proffsig agent idag som löste det hela åt mig enligt mitt förslag! All heder åt denne! :)
 

Tonton

Medlem
SK6943 CPH-ORD.

Supertrevligt crew. Pursern hade hand om mig, och han han hade full koll. Fyllde konstant på med en ny Mikkellerburk när det började bli tomt i glaset. Lagom pratglad och gjorde det trivsamt ombord.

Underlättade säkerligen att vi enbart var 28pax ombord, iofs.

3 pax i Business
0 pax I Plus
25 pax I Go
 

GOTBound

Medlem
Bakgrund: Resa GOT-LHR-GOT via CPH i början av mars. SAS B737-700:ar CPH-GOT för att sedan ställa in flyget helt och boka om mig till dagen efter. Jag ringer SAS och ber att bli ombokad via ARN med hemresa dagen före, min ursprungliga hemresedag. Detta gör SAS men biljetten utställs inte, jag ringer tillbaka dagen efter då inget hänt och för då höra att allt är sin ordning och det kommer ta några dagar.

Jag hade ingen brådska men i helgen insåg jag att jag behövde jag ändra hemresan igen [mot fare difference] och tänkte att jag ger SAS några dagar till men idag ringde jag SAS då biljetten fortfarande inte är utställd.
Operatören hos SAS tittar igenom min bokning och konstaterar att föregående operatör gjort fel och biljetten inte alls skickats för utställning utan parkerats i någon idle-kö. Operatören ber mig hänga kvar och meddelar att han skall undersöka vad han kan göra.
Han återkommer efter några minuter och erbjuder mig att avboka med full refund eller få biljetterna utställda, jag valde full refund då BA har bättre pris på direktflyg, varav utresan i CE som ändå blev 500 kr billigare än mina SAS Go Light biljetter... win-win.

Jag tycker SAS operatören skötte det snyggt och städade undan sin kollegas misstag på bästa sätt. Just denna operatör brukar bemanna Diamond-linjen eller vad jag skall kalla det då jag hamnat hos honom flera gånger under höst och vinter när det skett många märkliga automagiska ombokningar och ändringar på mina bokningar som krävt telefonkontakt, han har alltid skött det professionellt samt har verkligen koll på SAS processer och regler samtidigt som han är pragmatiskt till kundens bästa. Jag skriver inte ut namnet här men läser han på BC så kan han räkna ut det själv att det är honom jag menar.
 
Bakgrund: Resa GOT-LHR-GOT via CPH i början av mars. SAS B737-700:ar CPH-GOT för att sedan ställa in flyget helt och boka om mig till dagen efter. Jag ringer SAS och ber att bli ombokad via ARN med hemresa dagen före, min ursprungliga hemresedag. Detta gör SAS men biljetten utställs inte, jag ringer tillbaka dagen efter då inget hänt och för då höra att allt är sin ordning och det kommer ta några dagar.

Jag hade ingen brådska men i helgen insåg jag att jag behövde jag ändra hemresan igen [mot fare difference] och tänkte att jag ger SAS några dagar till men idag ringde jag SAS då biljetten fortfarande inte är utställd.
Operatören hos SAS tittar igenom min bokning och konstaterar att föregående operatör gjort fel och biljetten inte alls skickats för utställning utan parkerats i någon idle-kö. Operatören ber mig hänga kvar och meddelar att han skall undersöka vad han kan göra.
Han återkommer efter några minuter och erbjuder mig att avboka med full refund eller få biljetterna utställda, jag valde full refund då BA har bättre pris på direktflyg, varav utresan i CE som ändå blev 500 kr billigare än mina SAS Go Light biljetter... win-win.

Jag tycker SAS operatören skötte det snyggt och städade undan sin kollegas misstag på bästa sätt. Just denna operatör brukar bemanna Diamond-linjen eller vad jag skall kalla det då jag hamnat hos honom flera gånger under höst och vinter när det skett många märkliga automagiska ombokningar och ändringar på mina bokningar som krävt telefonkontakt, han har alltid skött det professionellt samt har verkligen koll på SAS processer och regler samtidigt som han är pragmatiskt till kundens bästa. Jag skriver inte ut namnet här men läser han på BC så kan han räkna ut det själv att det är honom jag menar.
En hel del medarbetare hos SAS verka ha svårt att veta hur det ska göra för att ställa ut biljetter korrekt. Återkommande problem.
 

GOTBound

Medlem
Det här blir en SAS - Det här gjorde Ni inte så bra som inte slutar nattsvart...
Kort bakgrund: Segment run GOT-ARN-HEL-ARN-GOT med turnaround på HEL väl inom Minimum Connection Time [MCT].
Egentligen skulle jag flugit den 22/1 men då var jag inte fit for flight vilket jag var idag och även ett test taget hos Vaccina igår som påvisar detta.
Sista dagen på x4 kampanjen, solen skiner i GOT och vad kan gå fel...

ARN-HEL SK712 försenat 45 minuter pga. av uppvärmning av flygplanskropp med varmluft samt deicing. Boarding sker i tid så vi sitter i flygplanet in 45 minuter.
Jag behåller lugnet och tänker, det är ju ändå samma flygplan som tar oss tillbaka till ARN...
Snabbspolning, vi tar mark på HEL, jag slår på telefonen *PLING* SK719 boardar nu... eh vadå tänker jag.
SK719 avgår från gate 10, vi taxar in på gate 9, jag påkallar cabin crew och förklarar mitt dilemma. Jag möts, tyvärr vi kan inte prata med andra planet eller gaten, jag är ledsen.
- Men ni kan det via Köpenhamn säger jag.
- Nej, det kan vi INTE.

Fine, snabbt av och sen snabbt till gaten. Jag tittar ut och ser en buss... ridå ned. Vi bussas så långt bort i terminalbyggnaden vi kan innan vi släpps av för passkontroll, jag väljer transfer-fållan och visar mitt pass, drar ned ansiktsmasken och släpps förbi, ingen koll av några Covid-dokument.
Språngmarch som hade gjort mina gamla befäl på KA1 stolta mot Gate 10, jag når gaten precis när den stänger.

En väldigt dryg och otrevlig finsk man förklarar att gaten är stängd och jag tänker INTE öppna den för då måste JAG göra om allt pappersarbete. Jag försöker med min trevligaste och vänaste röst påtala att planet är vid gaten med öppen dörr och jag har bara handbagage, det tar dig en halv minut att anropa personalen vid trappan och sen är jag på.
ICKE, då får JAG göra om allt pappersarbete och det vill jag inte, får jag som svar.
Värt att nämna är att det är outsource personal.

Jag ringer SAS och under de 10 minuter jag väntar står flygplanet vid gaten med trappan öppen... en vänlig SAS operatör svarar, jag förklarar, hon beklagar sig över gate personalens inflexibilitet, jag sätts på hold. Fem minuter senare är hon tillbaka och ursäktar sig att jag inte kan komma hem ikväll utan är ombokade till SK707 och SK161 vilket innebär att jag är tillbaka på GOT kl 15:30 imorgon. Jag blir upplyst att SAS tar mina merkostnader inkl. hotellövernattning, fyll in på hemsidan och spara kvitton. SAS det gjorde ni bra i alla fall, sen tror jag tyvärr inte det kommer gå smidigt med att få mina utlägg kompenserade men det tar vi då i ett nytt inlägg vid behov.
När jag lämnade gaten efter 20-25 minuter stod flygplanet kvar och väntade på pushback...

Hilton levererar i alla fall ikväll, mer om det i ett annat inlägg.
Kontroll av Covid-pass vid inpassering till Finland först av Raja vid korsande av gränsen in i Finland, även av pass och sen av sjukvårdspersonal precis innan jag lämnade flygplatsen. Antigen testet var ingen intresserad av.
Finländarna överlag väldigt glada över vad som sker imorgon.

Dåligt:
- Gate-personalen.
- Ombokade till imorgon 1/2 vilket gör att jag inte får x4 på segmenten och sänker min Diamond återkvalificering för tillfället, bryt 31/8 så det är inte helt kört men det är 8 segment utöver det 6 som skulle vara kvar att flyga in, dvs 14 segment istället för 6.
- För första gången packade jag inte ombyte i handbaget, vilket jag normalt alltid gör på över dagen segment-runs för säkerhetsskull, oklart varför inte idag.

Bra:
- SAS ringde snabbt tillbaka.
- Ombokad prompt utan något som helst strul.
- Fixade ombyte och hygienartiklar smidigt.
- Hilton
- Extremt trevliga finländare bortsett mannen i gaten, från Raja via flygplatspersonal samt hotellpersonal. Flertalet komplimanger för mitt skägg av någon anledning.

Tråkigt för dig och familjen att du inte kom hem som planerat.
Men det är sådana här reseberättelser jag uppskattar.
@GOTBound om du kontaktar SAS kommer de enligt en gissning från mig att fixa de extra leggen för att du skall kunna nå ditt EBD.
Han trevliga flygningar imorgon.
@011430121 du hade helt rätt, idag fick jag svar från Diamond-supporten att min returresa bokförs mot 31/1 och jag får x4 på poäng och segment inom kampanjen.
Nu väntar jag bara på svar map. mitt EU241 claim samt ersättningen för mina utlägg, den här gången verkar inte If you are one of our EuroBonus Diamond or Gold travelers, you will of course be prioritized gälla då det gått två veckor.
 
Last edited:
Toppen