Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Enande om vaccinpass för fria EU-resor | SVT Nyheter

Under coronapandemin har EU-länderna infört reserestriktioner mot varandra för att förhindra smittspridning. Nu har dock alla länder godkänt en gemen- sam rekommendation för att garantera den fria rörligheten framöver.

Från den 1 februari blir det EU-med- borgarnas personliga covidcertifikat som gäller. En person som är färdigvaccinerad, nytestad eller som nyligen haft covid-19 ska därmed inte avkrävas extratester eller karantän.

Det sistnämnda kan dock bli aktuellt för icke-vaccinerade som reser från EU-regioner med hög smittspridning.
 

LarsCph

Medlem
Enande om vaccinpass för fria EU-resor | SVT Nyheter

Under coronapandemin har EU-länderna infört reserestriktioner mot varandra för att förhindra smittspridning. Nu har dock alla länder godkänt en gemen- sam rekommendation för att garantera den fria rörligheten framöver.

Från den 1 februari blir det EU-med- borgarnas personliga covidcertifikat som gäller. En person som är färdigvaccinerad, nytestad eller som nyligen haft covid-19 ska därmed inte avkrävas extratester eller karantän..

Dette er virkelig positivt - endnu et skridt på vej tilbage til normale tilstande.
 

Nikje

Medlem
Enande om vaccinpass för fria EU-resor | SVT Nyheter

Under coronapandemin har EU-länderna infört reserestriktioner mot varandra för att förhindra smittspridning. Nu har dock alla länder godkänt en gemen- sam rekommendation för att garantera den fria rörligheten framöver.

Från den 1 februari blir det EU-med- borgarnas personliga covidcertifikat som gäller. En person som är färdigvaccinerad, nytestad eller som nyligen haft covid-19 ska därmed inte avkrävas extratester eller karantän.

Det sistnämnda kan dock bli aktuellt för icke-vaccinerade som reser från EU-regioner med hög smittspridning.
Mycket glädjande, inget som kan bromsa detta även om vissa länder kanske implementerar långsammare? Officiell källa: Press corner | European Commission. Nya varianter kan ju utvecklas så pandemin är inte över men kanske början på slutet..:rolleyes:
 

micke

Medlem
Någon som vet om det är möjligt att resa till Sydkorea nu?
När jag läser info. på Sweden Abroad verkar det som att man bara behöver ett negativt pcr test. Är det verkligen så lätt eller är det något jag missat?
 

GOTBound

Medlem
2. I Finland? Är osäker om vändande flyg, jag tror du slipper bli kontrollerad alls på HEL men om de kollar intyg vid checkin sp svaret ja. Jag åker ju alltid själv motsatt håll så jag kan inte svaret :)

Jag har ställt den frågan till Raja i ett mail om vad som gäller för transfer samt ARN-ARN med vändande flyg specifikt samt mitt resedatum specifikt.

Min tolkning är precis som du skriver, check in i Sverige som icke finländsk medborgare för att få ut boardingkort till HEL = nej.

Enda gången jag skulle chansa och ta diskussionen med inchecknings personalen i Sverige är om jag får ett tydligt svar från Raja skriftligt som styrker att ett test inte behövs.
For jag inte det då chansar jag inte och tar ett antigen inkl reseintyg.
 

FFlash

Medlem
Jag har ställt den frågan till Raja i ett mail om vad som gäller för transfer samt ARN-ARN med vändande flyg specifikt samt mitt resedatum specifikt.

Min tolkning är precis som du skriver, check in i Sverige som icke finländsk medborgare för att få ut boardingkort till HEL = nej.

Enda gången jag skulle chansa och ta diskussionen med inchecknings personalen i Sverige är om jag får ett tydligt svar från Raja skriftligt som styrker att ett test inte behövs.
For jag inte det då chansar jag inte och tar ett antigen inkl reseintyg.

Du kommer aldrig få vettift svar från Raja tyvärr. Vill inte säga fula ord om deras agerande :D
 
Toppen