Senaste nytt

Parkering på kastrup

Sam Giertz

Ny medlem
Jag gillar Kastrup men parkerings har de blivit lite iriiterande kreativa på. Skulle idag ut och flyga och kollade igår förbokning på parkering.

Då, liksom idag på förmiddagen, är P12 full liksom övriga i ”mellanpris” som anges till 1200Kr för en vecka. Just P12 har man ju lite rabatt på som Advantage medlem. Det som är ledigt är Long term billig parkering. Tänker att det kan ju inte bli fullt, tre av fyra lågpris har ledig plats.

En timme senare när vi är där på plats är alla long term fulla. Det går dock att förboka för anlända lite senare ser jag. Man hänvisar till P12.

P12 är fortfarande ”full” för förhandsbokning online men alltså ledig på plats. Där kostar det då bara 1100kr för en vecka...

Man frågar sig:

Är det så att man vill styra de utan förhandsbokning till dyra parkeringshus fast det finns plats på Long term?

Är det så att man tar ut mer vid förbokning på P12 än vad man får betala på plats?

Har någon tips för hur man bäst navigerar CPHs prissättning för parkering?

Glad sommar!
 

intuition

Medlem
Vara ute i god tid verkar vara nummer 1. För att få hyfsat pris på förbokning behöver man ofta boka flera veckor före resa. Att aldrig vänta med att boka om man hittar ett OK pris är nr2. Att acceptera att CPH är ap-dyrt är kanske nr 3!

Det finns numera en 14 dagars ånger-frist, så man ska kunna boka vad man hittar och sedan fortsätta söka efter bättre pris. De ändrar nämligen priset både uppåt och nedåt över tiden.

Har du brobizz kan du skaffa en rabattkod via øresundsbron.com, den biter på andra boknigar än Advantage programmet, så det kan vara värt att kolla med båda.

På plats är alltid dyrare än vad förbokning är, så vitt jag vet.

Nej, jag tror inte det är en aktiv styrning till dyra platset. Systemet med att tillåta obokad parkering kräver att de inte säljer alla platser i förväg. Så att "det finns plats" på P12 drive-in men inte på förbokning betyder att parkeringen är x% full och att man vet att y% kunder normalt sett kommer att försöka drive-in parkera.
Om folk avbokar, eller om drive-in beläggningen är mindre en viss tid före, så kan det hända att de räknar om x% och y% och släpper nya platser till förbokning.
 

Micce1980

Medlem
Tycker inte de tjänsterna går snabbare än att ställa själv. Dessutom ska man väl av de ändå hämta ut nyckeln och gå och hämta bilen i p6 själv?
 

MrRob

Medlem
Någon som har koll på om P7 eller P8 är att föredra ur ett enkelhetsperspektiv om man ska bo över en natt på Clarion innan resan och sedan lämna bilen i tre veckor? Vi kommer att försöka att checka in väskorna kvällen innan om det går. Priset är ingen faktor alls i min frågeställning eftersom priset just nu är i princip identiskt mellan de bägge.
 

Agö

Medlem
Någon som har koll på om P7 eller P8 är att föredra ur ett enkelhetsperspektiv om man ska bo över en natt på Clarion innan resan och sedan lämna bilen i tre veckor? Vi kommer att försöka att checka in väskorna kvällen innan om det går. Priset är ingen faktor alls i min frågeställning eftersom priset just nu är i princip identiskt mellan de bägge.
Kvittar egentligen även ur ett enkelhetsperspektiv, båda är i nära. P7 dock närmast och du kan gå torrskodd till hotellet.
 

MrRob

Medlem
Kvittar egentligen även ur ett enkelhetsperspektiv, båda är i nära. P7 dock närmast och du kan gå torrskodd till hotellet.

Tack för svaret. P7 ser onekligen bättre ut sett från hotellet med dess gångbro över till Terminal 3. Tänkte om det kanske fanns någon fiffig tunnel från hotellet via P8 till Terminal 3 eller så.
 

Agö

Medlem
Tack för svaret. P7 ser onekligen bättre ut sett från hotellet med dess gångbro över till Terminal 3. Tänkte om det kanske fanns någon fiffig tunnel från hotellet via P8 till Terminal 3 eller så.
Finessen med P8 är att du tar hissen rakt upp i terminal 3 från garaget (kommer upp vid ankomst). P7 är dock precis vid hotellet men ärligt talat är skillnaden marginell.
 
Toppen