Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

Robert flysas

Moderator
Ni som är ute och far nu och jagar 4x - hur lång tid tog det att få flight(er) och poäng i SAS appen? Tycker det är segare än vanligt..

Samma för mig. Både Inrikes och ner till LAS Palmas har registrerats som en vanlig inrikes och en vanlig Europa flight. Får göra en claim om det dröjer mer än en vecka. Det kunde ta en vecka sa dom senast.
 

palmen

Moderator
Jag har noterat att jag fått 4 * på antal segment men 5 * på poäng på nuvarande kampanj. Det verkar som att 25% extra som EBG/EBD inte fungerat för antal segment utan blir "bara" 4-dubbelt i min Tier Level graf.

För mig spelar det ingen större roll, jag blir EBD på poäng.

Någon annan som noterat samma? Och för er som siktar på EBG/EBD på segment kan det vara värt att göra en extrakoll.
Som @Tomas E säger får du aldrig några 25% på antal legs utan bara för själva poängen.
 

ZZZebra

Medlem
Det finns väl inga 25% extra på antal segment för EBG/EBD utan enbart på antal poäng på SAS-flygningar? Så det du beskriver är väl exakt som det ska vara?

Som @Tomas E säger får du aldrig några 25% på antal legs utan bara för själva poängen.

Tack båda! Jag som hade lite för mycket jobbgrejer och annat som snurrade i skallen som gjorde att jag drog felaktig slutsats.
 

Storguten

Medlem
Jag föll på målsnöret och gjorde felvalet när jag bokade F & F till NYC och valde januari istället för december. Decemberresan blev på poäng och gick vägen, nu i januari som skulle ta mig över till Diamond undan problem har jag fått boka av då jag åkte dit och fick Corona. Vågade inte chansa att jag skulle hinna bli frisk innan torsdag, även om jag rent tekniskt sett är friskförklarad imorgon. Med facit i hand så skulle jag ha gjort tvärt om och bokat F & F-raten i december och säkrat mina poäng och sedan tagit bonusresan nu istället.

Ja, ja, vad är en bal på slottet. :rolleyes::eek:

Håller tummarna nu att min resa till LA på sportlovet blir av för annars är jag riktigt illa ute och riskerar att inte ens klara mitt guld vilket jag måste lösa innan 30/4 på något sätt i så fall. Har dock lite tid på mig om det skulle skita sig fullständigt här framöver.

Om du åker till LA på sportlovet och flyger CPH-LAX den 26/2 och/eller tillbaks den 5/3 så får du gärna titta förbi (1H) Alltid lika trevligt att träffa BC medlemmar när man ute och reser.

Håller tummarna för dig i din guldjakt iaf !
 

ptotheg

Medlem
Okej. Till min resa till USA skrev jag mitt ”first given name” ( 1 av 3 förnamn) på biljetten där mitt mellersta är tilltalsnamn och det som står som EB. Mitt EB nummer finns på biljetten. Nu när jag retro-registrerat får jag nej för namn inte matchar biljett vs. member-name.

Vad gör jag? Kan jag ringa in och få detta fixat? Orkar inte maila och vänta i veckor för att få detta åtgärdat..

Edit: Detta är en FF och 4x bokning varför en ogärna går miste om det!
 
Last edited:

dino_81

Medlem
Okej. Till min resa till USA skrev jag mitt ”first given name” ( 1 av 3 förnamn) på biljetten där mitt mellersta är tilltalsnamn och det som står som EB. Mitt EB nummer finns på biljetten. Nu när jag retro-registrerat får jag nej för namn inte matchar biljett vs. member-name.

Vad gör jag? Kan jag ringa in och få detta fixat? Orkar inte maila och vänta i veckor för att få detta åtgärdat..
OT-svar.

Tips inför framtiden är att boka biljetter med SAS i inloggat läge där namn på biljetten överensstämmer med ditt EB-konto. Det räcker även till USA.

Sen skriver du in namn i den följd de står på ditt pass på APIS, ESTA etc.

Så slipper du onödigt krångel i efterhand.

Lycka till!
 

Gargamel

Medlem
OT-svar.

Tips inför framtiden är att boka biljetter med SAS i inloggat läge där namn på biljetten överensstämmer med ditt EB-konto. Det räcker även till USA.

Sen skriver du in namn i den följd de står på ditt pass på APIS, ESTA etc.

Så slipper du onödigt krångel i efterhand.

Lycka till!

Ett till OT tips är att byta namn hos skatteverket så det blir tilltalsnamn först om inte ordningen spelar nån roll för dig eller din familj. Man kan göra det fritt en gång.
 

GOTBound

Medlem
Ett till OT tips är att byta namn hos skatteverket så det blir tilltalsnamn först om inte ordningen spelar nån roll för dig eller din familj. Man kan göra det fritt en gång.
OT: Bra tipps, jag gjorde precis detta när jag bytte körkort senast då det synkade bra med passet också så processen fick så lite påverkan som möjligt, väldigt enkelt.
Jag vet inte vad grejen var när jag föddes att barnen skulle ha tilltalsnamnet som andra namn i ordning, flera av min kompisar hade likadant och har även de ändrat i mogen ålder.
Jag har samma andranamn som min far men han är döpt/registrerad som tilltalsnamn-andranamn-andranamn från början så det finns ingen legacy i den konstiga följden heller... typiskt 40-talister att göra saker annorlunda bara för att de kan ;)
 
+1 på den. Strök mitt mellannam efter att en incheckningsagent på Sydkoreanska Asiana vägrade skriva ut ett nytt boardingkort för att mitt namn i bokningen inte överstämde exakt med namnet i mitt pass. Skatteverket har ju öppnat upp för att man får ändra själv lite som man vill nu. Kostar 250 kr.
 
Toppen