Senaste nytt

Bästa julmarknaden i Europa

PeHe

Ny medlem
Funderar på om man någon helg nu i december skulle sticka iväg och besöka en riktigt bra julmarknad, antingen i Sverige eller i norra Europa (eller åtminstone en stad som går att ta sig till någorlunda enkelt från Sverige).

Någon som har några tips?
 

Valley

Medlem
The one and only - Christkindlesmarkt, Nürnberg
Nürnberger Christkindlesmarkt - christkindlesmarkt.de

Absolut den mest gemytliga jag varit på någonsin. Köp din mugg och smyg runt i lugn och ro och drick glühwein. Kanonställe.
Och så finns en uppsjö av trevliga ställen att äta på när det är så dags. Alte Küche t ex.
Kan dock vara problem med boende. Åker du dit kan jag lämna ett tips på privat boende strax utanför stan. Kanonrum och kanonvärdpar.
 

Agö

Medlem
Kan rapportera att Köpenhamn och särskilt Tivoli är fullständigt invaderat av turister denna helg. Ska själv på Tivolis julmarknad imorgon.
 

palmen

Moderator
Har varit i Köln och Berlin på julmarknad senaste åren och tyckte båda var helt ok. Berlin var kanske lite bättre, där kunde man gå runt till flera olika julmarknader men Alexzanderplatz var trevligt, kanske var all glühwein som gjorde det så bra :)
 

Pixel

Medlem
Vi provade Wien förra året. Det finns ett antal olika julmarknader att se. Marknaden vid nöjesfältet Pratern var ingen höjdare. Den vid slottet Schönbrunn något större med ett imponerande slott att titta på. Den inne vid Rådhuset i centrum är störst och intensivast på ett positivt sätt. Wien centrum är också trevligt att spatsera runt i med mycket jultema.
 

MarcusC

Medlem
Munchen & Berlin har flera trevliga julmaknader. Även MUC Flygplats har en mindre variant om man exvis mellanlandar här och har lite tid över. Marknaden är utomhus mellan T2 och tågstationen. Helt ok för att vara en flygplats marknad.
 

Resenären

Medlem
Är på besök i Wien just nu. Instämmer med Pixel att marknaden vid rådhuset är fin. Men bra är också 'Christmas village on Maria-Theresien-Platz'. Weihnachtsdorf: Weihnachtsdorf
Otroligt mycket folk, särskilt ryssar, denna soliga lördag. Kan konstatera att Diners Club är riktigt gångbart i denna stad.
 

Najk

Medlem
Frankfurt är ju känd för sin julmarknad. Däremot har jag ingen egen erfarenhet.
Både jul och marknad ger mig rysningar, ännu värre i kombination....:)
 
Toppen