Senaste nytt

Hälsningar från luften!!

All-in

Medlem
För övrigt så tycker jag också att 10A faktiskt är en riktigt bra plats? Lilla bakre kabinen, kanske kan upplevas lite ”trångt” men samtidigt privat. Inget spring o nära till att hämta ny fika/snacks när det är dags för en bensträckare.
 

Attachments

  • 23947580-F2D9-4E80-B061-6FF64E0893F7.jpeg
    23947580-F2D9-4E80-B061-6FF64E0893F7.jpeg
    59,2 KB · Visningar: 103

stopover

Medlem
Lite nyfiken, varför anser du att 10A är bästa sätet? Är det för bästa utsikten över vingen eller något annat?

SAS har ju en tvådelad businesskabin på sina A350:eek:r. Den bakre "minikabinen" består av endast två rader business-säten, 9-10.
Bägge rader har en fantastisk utsikt över vingen/motorn men på rad 10 så är sätet placerat bredvid fönstret, istället för mittgången = perfekt för, framför allt, en ensamresande. Utöver denna fördel så är minikabinen, enligt mig, tyst och lugn eftersom folk inte går fram och tillbaka på mittgången.
  • + God tillgång till snacks
  • + Alltid en flygvärd(inna) på plats i galleyn som kan hjälpa dig
  • + "Egna" toaletter för minikabinen (många använder sig av de som ligger längst fram i den större businesskabinen)
  • + Man får serveringen från sin högra sida (personlig preferens, gällande 10A)
Den enda "nackdelen" (vissa kan också tycka att det är en fördel) är att minikabinen ligger i närheten av galleyn och SAS personal kan ibland vara lite högljudda.
 

palmen

Moderator
SAS har ju en tvådelad businesskabin på sina A350:eek:r. Den bakre "minikabinen" består av endast två rader business-säten, 9-10.
Bägge rader har en fantastisk utsikt över vingen/motorn men på rad 10 så är sätet placerat bredvid fönstret, istället för mittgången = perfekt för, framför allt, en ensamresande. Utöver denna fördel så är minikabinen, enligt mig, tyst och lugn eftersom folk inte går fram och tillbaka på mittgången.
  • + God tillgång till snacks
  • + Alltid en flygvärd(inna) på plats i galleyn som kan hjälpa dig
  • + "Egna" toaletter för minikabinen (många använder sig av de som ligger längst fram i den större businesskabinen)
  • + Man får serveringen från sin högra sida (personlig preferens, gällande 10A)
Den enda "nackdelen" (vissa kan också tycka att det är en fördel) är att minikabinen ligger i närheten av galleyn och SAS personal kan ibland vara lite högljudda.
Säger inte att platsen är dålig, mer nyfiken på varför den skulle vara bättre.
Personligen väljer jag alltid 2A om jag inte vill komma av först, då tar jag 8A. För flighter när jag ska sova är alltid rad 1 eller 9 mitt val.

*Tillgång till snacks är ju lika bra från tex 8A.

*Cabin crew finns ju för alla i galley oavsett om man sitter på rad 1 eller 10.

*Toaletterna längst fram är för crew och inte passagerare så alla använder de mellan rad 8/9.

*Alla på A/F säten oavsett rad blir serverades från höger sida.

En nackdel som jag ser det är risken att ens val av mat kan vara slut.
Sitter man på rad 1 eller 2 har man inte heller folk som går förbi en då allt en passagerare behöver ligger i galley mellan rad 8 och 9.
 

stopover

Medlem
Personligen väljer jag alltid 2A om jag inte vill komma av först, då tar jag 8A. För flighter när jag ska sova är alltid rad 1 eller 9 mitt val.

2A har jag också testat, är dock inte själv ett fan av bulkhead-säten (1/9).

*Toaletterna längst fram är för crew och inte passagerare så alla använder de mellan rad 8/9.

Intressant observation -- har nämligen tidigare sett några passagerare gå in i området längst fram i den stora businesskabinen, men enligt dig borde det då vara "Crew Only"?

En nackdel som jag ser det är risken att ens val av mat kan vara slut.

Detta kan man dock enkelt undvika genom att ta diskussionen med crew innan påbörjad servering alternativt att man beställer en special meal.

-- Personliga preferenser, men tycker själv mycket om 10A :)
 

palmen

Moderator
Intressant observation -- har nämligen tidigare sett några passagerare gå in i området längst fram i den stora businesskabinen, men enligt dig borde det då vara "Crew Only"?
Det hänger en crew only skylt på draperiet där framme i alla fall. Har personligen aldrig sett folk gå in där annat än när någon bjudits in till cockpit, alternativt gått dit och snabbt fått gå tillbaka igen.

2A har jag också testat, är dock inte själv ett fan av bulkhead-säten (1/9).
Jag gillar det extra utrymmen för benen när man ska sova, blir lite mindre trångt för egen del.
 

011430121

Medlem
SAS 1820 mellan LPA-ARN, 1 minut efter start upptäckte jag att allt inte stod rätt till, motorerna drogs ner och vi slutade att stiga och kapten gjorde en kraftig höger sväng, sitter på 1D märkte att kapten ringde ut till kabinchefen och hon informerar om att det hsr indikerats att en av lastluckorna inte är låst och kapten överväger hur vi skall göra, hon säger att detta inte är någon fara utan normal åtgärd och vi kommer att landa på LPA om 5 minuter.

De går 10 minuter och kapten informerar att vi ligger 3,500 meter och förmodligen är det ett indexerings fel eftersom vi har trycket kvar i kabinen.
Köpenhamn undersöker om det finns en tekniker på LPA som kan kontrollera flyget innan vi får flyga vidare till ARN, varför det behöves kontrollerats är att vi är alldeles för tunga för att kunna landa och inte få OK att starta igen.
Ett alternativ är att flyga till Portugal eller Spanien på 3.500 meter men det kommer att ta långtid.
Efter en 20 minuter återkommer kapten att Köpenhamn säger att det är tryck i kabinen så år det OK att gå upp på på 11000 meter och flyga till ARN, kaptenen informerade strax efter att indikeringen hade slocknat.
Vi kommer att landa 20,40 i stället för tidtabellens 20,30 om inte detta inträffat hade vi landat 20,15.

ED4F7434-F302-4C9B-BA3C-BA6AEB83C6C0.png


Nu har vi fått en mycket god räkrätt.
18CA6EFD-03FA-41F5-815A-5F6589A54698.jpeg


En information från kabinchefen är att nu är det 3 toaletter igen 2 i bak och en i fram
Mycket trevlig CPH baserade personal, de hade noterat att jag var EBD sa dom.

Erbjöds att få flytta från 1D till en egen rad i GO men självklart med Plus service, tackade nej
Vi är 152 pax ombord, de hade 50 pax imorse när det flög ner från CPH till LPA.
Nu skall jag inmundiga kaffe med chokladboll.
 

fcx

Medlem
SAS 1820 mellan LPA-ARN, 1 minut efter start upptäckte jag att allt inte stod rätt till, motorerna drogs ner och vi slutade att stiga och kapten gjorde en kraftig höger sväng, sitter på 1D märkte att kapten ringde ut till kabinchefen och hon informerar om att det hsr indikerats att en av lastluckorna inte är låst och kapten överväger hur vi skall göra, hon säger att detta inte är någon fara utan normal åtgärd och vi kommer att landa på LPA om 5 minuter.

De går 10 minuter och kapten informerar att vi ligger 3,500 meter och förmodligen är det ett indexerings fel eftersom vi har trycket kvar i kabinen.
Köpenhamn undersöker om det finns en tekniker på LPA som kan kontrollera flyget innan vi får flyga vidare till ARN, varför det behöves kontrollerats är att vi är alldeles för tunga för att kunna landa och inte få OK att starta igen.
Ett alternativ är att flyga till Portugal eller Spanien på 3.500 meter men det kommer att ta långtid.
Efter en 20 minuter återkommer kapten att Köpenhamn säger att det är tryck i kabinen så år det OK att gå upp på på 11000 meter och flyga till ARN, kaptenen informerade strax efter att indikeringen hade slocknat.
Vi kommer att landa 20,40 i stället för tidtabellens 20,30 om inte detta inträffat hade vi landat 20,15.

Visa bifogad bild 125648

Nu har vi fått en mycket god räkrätt.
Visa bifogad bild 125649

En information från kabinchefen är att nu är det 3 toaletter igen 2 i bak och en i fram
Mycket trevlig CPH baserade personal, de hade noterat att jag var EBD sa dom.

Erbjöds att få flytta från 1D till en egen rad i GO men självklart med Plus service, tackade nej
Vi är 152 pax ombord, de hade 50 pax imorse när det flög ner från CPH till LPA.
Nu skall jag inmundiga kaffe med chokladboll.

Jag hoppas att nervositeten efter denna händelserika episod kan lugnas med att läppja på en Cola zero.
 
Toppen