Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

E.K

Medlem
Någon som vet om Grekerna kräver pcr-test även om man inte lämnat flygplatsen utan reser vidare med en annan flight? Ingen ger mig direkta svar utan hänvisar till ambassaden som jag tänkt ringa senare idag.

Inte enligt Aegeans hemsida.

Exempted from above requirements are:
  • Passengers in Transit (international flights and not leaving the airport premises)
  • Flight crew
Entry requirements | Aegean Airlines
 

djmanosv

Medlem
Athens International Airport - Covid-19 Useful Information

What measures apply for transit passengers transferring in Athens form international to international flight?


Transit passengers, including those from restricted origins, transferring in Athens from international to international flight, are not required to be tested against Covid-19, nor to display a negative molecular test result (PCR) or vaccination certificate upon arrival in Athens. Furthrmore, they are not required to submit the Greek Passenger Locator Form (e-PLF).

For further information you may contact your airline or the Greek General Secretariat for Civil Protection at 213 – 15 10 100 or email at generalsecretary@civilprotection.gr / generalsecretary@gscp.gr.

For information regarding the minimum connecting time between flights, you need to contact the airlines involved. Detailed contact information of airlines is provided in our website at the following link: Athens International Airport - Airlines.
 

cantona

Medlem
Athens International Airport - Covid-19 Useful Information

What measures apply for transit passengers transferring in Athens form international to international flight?


Transit passengers, including those from restricted origins, transferring in Athens from international to international flight, are not required to be tested against Covid-19, nor to display a negative molecular test result (PCR) or vaccination certificate upon arrival in Athens. Furthrmore, they are not required to submit the Greek Passenger Locator Form (e-PLF).

For further information you may contact your airline or the Greek General Secretariat for Civil Protection at 213 – 15 10 100 or email at generalsecretary@civilprotection.gr / generalsecretary@gscp.gr.

For information regarding the minimum connecting time between flights, you need to contact the airlines involved. Detailed contact information of airlines is provided in our website at the following link: Athens International Airport - Airlines.

De må vara så men när man väl står där och får frågan om PLF hur bevisar man det för personen i fråga när de själva inte vet vad som gäller? Lättare bara att ordna ett i förväg. Sedan får man frågan - men varför reser du om du inte ska in i landet? Ja, den frågar kräver sin tid att förklara för de som inte begriper. ;)
 

cantona

Medlem
... landade på Cypern och vi slussas till teststationen. De vill se Cyprus Flight Pass. Försöker förklara att jag ska via transfer ta en ny flight men ingen bryr sig ... för inse de vill åt dina 15€. Topsar i hals och näsan ... olika topsar. In på bussen igen och vidare till passkontrollen. Lyckligtvis finns det Transfer till vänster och jag beger mig dit och det är här det roliga börjar. Dels kan de inte fatta att jag har en transfer och dels klarar deras handscanner att läsa av mitt Boarding pass. Till slut är det säkert 10 personer som står och dividerar mitt BP. Ingen klarar av att förstå att jag precis landat och nu ska jag åka tillbaka fyra timmar senare. But why? Försöker förklara mileage run men blickarna säger allt. Som om de aldrig sett en sådan. De ber mig vänta fram till 03:00 då någon ska komma från Aegean och hjälpa mig. Lägger mig och sover en stund. Mister help is here! Okey, låt oss få det överstökat. Grabben ser ut att vara 14,5 och startar den ena dator men lyckats inte med någonting. Startar den andra datorn men inte mycket mer framsteg än med den förra. Ringer någon och de babblar på och till slut kommer det - skulle jag kunna fråga varför du reser så här? Min irritation börjar stiga och jag frågar om det är olagligt men jag försöker också förklara syftet med resan. Till slut kommer de fram att de bara ska släppa mig förbi med samma BP som inte funkade från första början. Förutom vanlig säkerhetskontroll är den en som följer med mig en våning upp där han topsar mobilen och skorna och sedan är jag fri.

Beger mig till Loungen som öppnar 03:00 och jag är den förste in och en sur kärring säger att mitt BP inte fungerar dessutom finns inte mitt A3 Gold nummer ilagt. Låt mig titta på det. Där står det! Hon är surare än sur men in kom jag. Efter dryga timmen ska jag till gaten och det piper. BP:t krånglar. Säger till henne att ta det med 15-åringen som står bredvid ( han hade åldrats sedan sist ) och han säger till henne - släpp förbi honom.

Väl i Athen så går jag till Transfer men det visar sig bara vara för passagerare från ett ställe vars namn jag inte känner igen. Melixa-ngt. Till passkontrollen och jag påpekar för personalen att jag ska via transfer ta en ny flight men de säger att jag måste gå via passkontrollen. Efter det så tar jag hissen upp till säkerhetskontrollen och då min flight inte finns på tavlan går jag till B och där fungerar inte BP:t och hon skickar mig till A. Framme vid A så skickar hon mig tillbaka till B. Vid B så skickar han mig till A och här rinner det över med tålamodet. Rösten går upp några pinnar men blir hänvisad till incheckningen där jag efter mycket dividerande får ett nytt BP och jag beger mig mot B ... eller om det var A ... skitsamma nu sitter jag inne i Senator loungen och hämtar krafterna för något säger mig att det kommer krångla i Köpenhamn också. Innan jag boardade flighten där igår så var det 6-8 poliser som kollade alla avstigande. Vilket tog tid och jag har en busstid att passa.

Inte lätt att resa i dessa tider.
 
Last edited:

cantona

Medlem
Ovanstående resa ( CPH-ATH-LCA ) resulterade i totalt 39 144 miles och blev lite krångligare och dyrare än den var tänkt med tanke på de nya reglerna som gäller krig PCR-testet (895kr + 15€) och all strul som inträffade men en erfarenhet rikare men framförallt i dessa tiden får man inte ta det så allvarligt. Reglerna kan ändras snabbt och det gäller att vara förberedd. Rekommenderar alla att ha PLF (för Grekland ) och Cyprus Flight Pass klara för man vil inte stå där behöva bevisa sin rätt och hänvisa till någon hemsida som säger att det inte behövs.

Resan kommer gå i repris några gånger och nu börjar jakten på lämplig resa att lägga poängen på. Förslag? ;) Mest intresserad av USA då Asien verkar bökigt just nu .
 

cantona

Medlem
Kampanjen var på 6x miles men jag verkar ha fått 1X+ 6X. Är det bara jag som missförstått kampanjen eller är det Grekerna som blivit dåliga på matte?
 

E.K

Medlem
Jo 6 gånger milen stod det men det framgick aldrig om det var på enbart Basic eller inklusive Bonus milen.
Jag tog en skärmdump men har inte tillgång till den just nu.

Om jag tolkar dig rätt: "Exempel" du har flugit in 1000 mil och fått 7000 istället för 6000.

I detta läge är det bara att tacka och ta emot.
 

cantona

Medlem
Jo 6 gånger milen stod det men det framgick aldrig om det var på enbart Basic eller inklusive Bonus milen.
Jag tog en skärmdump men har inte tillgång till den just nu.

Om jag tolkar dig rätt: "Exempel" du har flugit in 1000 mil och fått 7000 istället för 6000.

I detta läge är det bara att tacka och ta emot.
Ja, 1000 miles blev 8400 med 20%.
 

Attachments

  • Skärmbild 2022-01-20 135751.png
    Skärmbild 2022-01-20 135751.png
    16,3 KB · Visningar: 63
Jag lade till mina Aegean-bokningar i Aegean-appen (för att jag ville få notifikationer ifall flygen blev inställda) och nu kan jag se att de har lagt till mitt Miles+Bonus Frequent Flyer-nummer automatiskt och jag kan inte ta bort det. Vet någon hur jag kan ta bort det (innan jag kommer till flygplatsen på resdagen) utan att behöva ringa Aegean? Jag får inte fram bokningen på varken SAS eller Lufthansas hemsidor.
 
Toppen