Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag försöker få klarhet i vad som gäller för en vaccinerad EU-medborgare som vill resa från London till Sverige i början av februari. I regeringens text står det:

För att resa till Sverige från länder utanför EU/EES måste man omfattas av minst ett av undantagen från inreseförbudet och dessutom kunna visa upp ett negativt covid-19-test eller vara undantagen från testkravet.

För utländska resenärer från tredjeland krävs återigen både undantag från inreseförbudet och krav på negativt test utfört inom 72 timmar före inresa.


Vilka undantag från inreseförbudet gäller vid inresa från länder utanför EU/EES, s.k. tredjeland?

Inreseförbudet gäller inte för personer som:
* är EES-medborgare [...]


Vilka undantag gäller från testkravet vid inresa från länder utanför EU/EES, s.k. tredjeland?

Följande personer undantas från kravet på negativt covid-19-test från och med den 21 januari 2022:

* Personer som kan visa upp ett intyg om att han eller hon har fått ett covid-19-vaccin och intyget är utfärdat i [...] Storbritannien (formellt Förenade kungariket)

Jag tolkar det som att det ska räcka med att visa sitt UK-vaccinationsintyg. Håller ni med?
Sedan gäller det väl att testa sig när man väl kommit fram.
 

Palazzi

Medlem
Någon ny, initierad, info om Italien? (saknar dina inlägg i allmänhet men i synnerhet de som rör Italien)

Ska förhoppningsvis till Aostadalen om några veckor och det är f n enda regionen som är orange enligt Covid-19, situation in Italy. Å andra sidan tolkar jag informationen om nya positiva på https://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/dashboards/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1 som fallande igår (greppar varje halmstrå).

Om jag tolkat läget i Aostadalen rätt för närvarande krävs vaccinpass, antigen-test samt FFP2-mask i liftar och restauranger etc, Dessutom verkar det bäst att köpa liftkortet online. Eftersom det snart är försent att avboka kostnadsfritt är jag tacksam för eventuella ledtrådar till om det verkar vara hög risk för nedstängning i år också.

Hej @Nikje

Stämmer att jag numera har lite svårt att, tidsmässigt, aktivera mig på här på Businessclass. Jag besöker iaf sidan 3-4x/veckan så om ni taggar mig (såsom du gjort) så svarar jag troligen rätt snabbt :)

Jag kikade på morgonens nyheter idag och det konfirmerar det du säger; Italien har troligen passerat sin peak när det gäller smittotal. Det som är än mer positivt är att minskningen är än större hos de som kräver intensivvård. Det är, likt i Sverige, den siffran som främst stipulerar införandet av nya begränsningar (inte nödvändigtvis enligt det där färgsystemet, även om det ger en fingervisning).

För dryga timmen sedan så kom dock information om att man utökar användningen av sitt egna "Super Green Pass" som inte synkar helt med det vaccinpass vi har på EU-nivå. Detta har tidigare enkom krävts för vissa kommunala transporttyper samt för vissa yrkesroller.
Du som EU-medborgare kan använda ditt nationella vaccinpass som ersättning för Super Green Pass, men det är de stramare italienska reglerna som appliceras (alltså främst tiden).

Det är inte alldeles klart vad detta kommer innebära, men för att direktöversätta:
"Att ladda ner det kommer att bli ännu viktigare från 1 februari eftersom Super Green Pass kommer att bli obligatoriskt för att få tillgång till offentliga kontor , post- och banktjänster och all icke-nödvändig kommersiell verksamhet . Regeln gäller till den 15 juni.
De som inte har det gröna passet kommer bara att kunna få tillgång till aktiviteter som anses nödvändiga , såsom livsmedelsbutiker och apotek. En ny interministeriell Dpcm väntas dock som kommer att förtydliga listan över väsentliga aktiviteter mer exakt under de kommande dagarna"

Man inför i praktiken också krav på dos 3, då man sänker varaktigheten på dos 2 till 4 mån (och antar att de flest har blivit vaccinerade med dos 2 för minst 4 mån sedan).

Så mina slutsatser:
1. Läget förbättras, vilket gör att man kan vara hoppfull om att skidorter fortsatt håller öppet den vecka du avser. Aosta är dock den enda plats som diskuteras för röd zon, vilket antagligen skulle innebära en full nedstängning.

Det är egentligen en fråga om om man ser en nettominskning av inskrivna patienter innan din avresa, och det kommer avgöras av enstaka individer. Aosta är ingen folkrik region och har ett lågt tak för antalet intensivpatienter man klarar simultant. Så även om man nått en peak i smittoläget så får det inte vara alltför långtgående sjukhusvård man behöver. Skulle 20-talet patienter behöva + 2v inläggning så fylls kvoterna upp snabbt trots lägre inskrivning framgent.

Skidsäsongen kommer INTE raderas ut vad jag tolkar politikerna, men om man har otur så blir det 1-2v stängning för att få balans på intensiven. Har du otur är det dina planerade semesterveckor.


2. Under de närmsta dagarna får vi veta om skidorter kommer inkluderas i begreppet "all icke-nödvändig kommersiell verksamhet". Har du tagit dos tre kommer du alltså få åtkomst till skidorter. Trots detta positiva besked kan det vara så att enskilda skidorter anser att det inte är gångbart att hålla igång, med ref. till minskat inflöde av internationella turister. Känns väl dock som att Aosta kanske har ett stort nog underlag...

3. Masktvång kommer fortsätta minst till mars, det är jag rätt övertygad om.


Jag bokade av min egen resa till Dolomiterna som skulle ha ägt rum vecka 7. Ingen indikation gällande hur du borde göra, utan detta var en effekt av att jag inte trodde att jag skulle ha erhållit dos tre innan dess (nu tycks jag hinna med det dock..).
 

Tomas E

Medlem
Jag försöker få klarhet i vad som gäller för en vaccinerad EU-medborgare som vill resa från London till Sverige i början av februari. I regeringens text står det:

Jag tolkar det som att det ska räcka med att visa sitt UK-vaccinationsintyg. Håller ni med?
Ja. Men den sajt som i första hand gäller för aktuella regler är polisens: Corona – så påverkas resandet till Sverige | Polismyndigheten
Reglerna ändras 21 januari, så då lär den sidan ändras/uppdateras.

Sedan gäller det väl att testa sig när man väl kommit fram.
Nej, för tillfället behöver man inte testa sig om man är symptomfri. Ändrades förra veckan:

Folkhälsomyndigheten har också beslutat att ta bort den tidigare rekommendationen att symtomfria personer som varit på resa utomlands bör testa sig för covid-19. Det är inte längre motiverat, med tanke på den omfattande spridningen av omikronvarianten i Sverige.
Ser att polisens webbsida inte är uppdaterad med detta.
 

rsimon

Medlem
På en presskonferens har hälsoministern i Schweiz meddelat att kraven på testning för inresa i Schweiz upphävs på lördag för vaccinerade eller tillfrisknade. Ifyllnad av PLF krävs dock fortfarande.

Ab Samstag, 22. Januar, müssen geimpfte und genesene Personen vor der Einreise in die Schweiz keinen negativen PCR- oder Antigen-Schnelltests mehr vorweisen.
 

Johan Gott

Medlem
På en presskonferens har hälsoministern i Schweiz meddelat att kraven på testning för inresa i Schweiz upphävs på lördag för vaccinerade eller tillfrisknade. Ifyllnad av PLF krävs dock fortfarande.

Ab Samstag, 22. Januar, müssen geimpfte und genesene Personen vor der Einreise in die Schweiz keinen negativen PCR- oder Antigen-Schnelltests mehr vorweisen.

Bra timing. Jag flyger till Genève på lördag!
 

Mr Basic

Medlem
Lägger ut detta om ngn/några har input/erfarenheter. :rolleyes:
Pingar @ZZZebra och @hendberg som också planerat resa till Costa Rica.
23/1 ARN-IST-PTY-SJO-PTY-IST-MUC-ARN 4/2.
Utgår från 2 doser vaccin +14 dagar då bara en av oss fått 3:e dosen.

Transit IST utresa - inget utöver
Transit PTY utresa - hälsodeklaration/skriftlig försäkran
Inresa Costa Rica - hälsodeklaration max 72 tim innan ankomst
Transit PTY hemresa - 3 dos vaccin +14 dagar eller negativt antigen-test och hälsodeklaration/skriftlig försäkran (reglerna ändras den 28/1)
Transit IST hemresa - inget utöver
Transit MUC hemresa - inrese-anmälan och FFP2-mask

Väl medveten om att detta gäller NU och kan ändras närsomhelst. o_O
 

Nikje

Medlem
Hej @Nikje

Stämmer att jag numera har lite svårt att, tidsmässigt, aktivera mig på här på Businessclass. Jag besöker iaf sidan 3-4x/veckan så om ni taggar mig (såsom du gjort) så svarar jag troligen rätt snabbt :)

Jag kikade på morgonens nyheter idag och det konfirmerar det du säger; Italien har troligen passerat sin peak när det gäller smittotal. Det som är än mer positivt är att minskningen är än större hos de som kräver intensivvård. Det är, likt i Sverige, den siffran som främst stipulerar införandet av nya begränsningar (inte nödvändigtvis enligt det där färgsystemet, även om det ger en fingervisning).

För dryga timmen sedan så kom dock information om att man utökar användningen av sitt egna "Super Green Pass" som inte synkar helt med det vaccinpass vi har på EU-nivå. Detta har tidigare enkom krävts för vissa kommunala transporttyper samt för vissa yrkesroller.
Du som EU-medborgare kan använda ditt nationella vaccinpass som ersättning för Super Green Pass, men det är de stramare italienska reglerna som appliceras (alltså främst tiden).

Det är inte alldeles klart vad detta kommer innebära, men för att direktöversätta:
"Att ladda ner det kommer att bli ännu viktigare från 1 februari eftersom Super Green Pass kommer att bli obligatoriskt för att få tillgång till offentliga kontor , post- och banktjänster och all icke-nödvändig kommersiell verksamhet . Regeln gäller till den 15 juni.
De som inte har det gröna passet kommer bara att kunna få tillgång till aktiviteter som anses nödvändiga , såsom livsmedelsbutiker och apotek. En ny interministeriell Dpcm väntas dock som kommer att förtydliga listan över väsentliga aktiviteter mer exakt under de kommande dagarna"

Man inför i praktiken också krav på dos 3, då man sänker varaktigheten på dos 2 till 4 mån (och antar att de flest har blivit vaccinerade med dos 2 för minst 4 mån sedan).

Så mina slutsatser:
1. Läget förbättras, vilket gör att man kan vara hoppfull om att skidorter fortsatt håller öppet den vecka du avser. Aosta är dock den enda plats som diskuteras för röd zon, vilket antagligen skulle innebära en full nedstängning.

Det är egentligen en fråga om om man ser en nettominskning av inskrivna patienter innan din avresa, och det kommer avgöras av enstaka individer. Aosta är ingen folkrik region och har ett lågt tak för antalet intensivpatienter man klarar simultant. Så även om man nått en peak i smittoläget så får det inte vara alltför långtgående sjukhusvård man behöver. Skulle 20-talet patienter behöva + 2v inläggning så fylls kvoterna upp snabbt trots lägre inskrivning framgent.

Skidsäsongen kommer INTE raderas ut vad jag tolkar politikerna, men om man har otur så blir det 1-2v stängning för att få balans på intensiven. Har du otur är det dina planerade semesterveckor.


2. Under de närmsta dagarna får vi veta om skidorter kommer inkluderas i begreppet "all icke-nödvändig kommersiell verksamhet". Har du tagit dos tre kommer du alltså få åtkomst till skidorter. Trots detta positiva besked kan det vara så att enskilda skidorter anser att det inte är gångbart att hålla igång, med ref. till minskat inflöde av internationella turister. Känns väl dock som att Aosta kanske har ett stort nog underlag...

3. Masktvång kommer fortsätta minst till mars, det är jag rätt övertygad om.


Jag bokade av min egen resa till Dolomiterna som skulle ha ägt rum vecka 7. Ingen indikation gällande hur du borde göra, utan detta var en effekt av att jag inte trodde att jag skulle ha erhållit dos tre innan dess (nu tycks jag hinna med det dock..).
Stort tack! Blir spännande dagar men håller tummarna..:rolleyes:
 

FFlash

Medlem
Fråga om Belgien:
Tolkar jag rätt nedanstående (har 2 vaxx) att jag inte behöver pcr eller antigen alls, då ja har retur arn-bru-arn nästa dag från ankomst?


  1. You have to fill in the Passenger Location Form (PLF) within 6 months before your arrival in Belgium, even if you are fully vaccinated. The PLF must be filled in by anyone travelling directly or indirectly to Belgium, except
    • if you are staying in Belgium for less than 48 hours;
    • if you have been abroad for less than 48 hours.
ATTENTION : You must ALWAYS fill in the PLF in the following cases, whether or not you are staying in Belgium < 48 hours | you were abroad < 48 hours:

  • you are travelling to Belgium by air or by sea;
 
Toppen