Senaste nytt

Oroligheten kring påverkan av flyget på grund av 5G utrullningen i USA

Har bara läst några rubriker kring det här och tänkt att det är väl bara tjafs och att det löser sig utan problem, t.ex att utrullningen pausas kring flygplatserna.
Nu läste jag dock att Emirates ställer in avgångar till USA på grund av det här och att Air india, ANA och Japan Airlines redan gjort det - Emirates Cancels Most Flights To US Due To 5G - One Mile at a Time

J
ag har märkt att när man taxar på CPH så har jag haft 5G täckning på telefonen. Är det andra frekvenser här i Europa eller är det samma och då ett bevis på att det inte är någon fara?
I artikeln på OMATT skriver de : Telecommunications companies and the FCC argue that the technology is safe, has been tested, and is being used in other countries without issues

Är det här något man ska oroa sig för att europeiska bolag ska börja göra också ?
 
Det är andra frekvenser som används i Europa såvitt jag förstått. De i USA ligger närmare de frekvenser som utrustning på m flygplanen använder vi exempelvis landning.

Som du säger , frekvenserna är olika.
Tycker det som Kanada gör är väl bäst, säkerhet först !

Får se vad som händer i det här ärendet

And the Canadian spectrum regulator – Innovation, Science and Economic Development Canada – has called for two extra protection measures: exclusion and protection zones around certain airport runways that perform automated landings (altimeters are especially important in these), and a national requirement for antenna down-tilting.

Some other countries that were faster off the mark in 5G rollout say they have not experienced interference with aircrafts' radio waves. South Korea, which commercialized 5G in April 2019, is one such country.

The CTIA also points out that Ireland, Denmark and Finland all have stronger 5G signals than authorized in the US, using higher power levels, without any experience of impact on radio altimeters.

In the US, this is 3.7GHz to 3.98GHz, which sits just a little higher than the 3.4GHz to 3.8GHz 5G band in Europe, and thus bumps up slightly closer to the 4.2GHz to 4.4GHz altimeter band (which is the same in both places).
Why does 5G only pose a problem for US airplanes? | Light Reading
 

Tamas

Medlem
Vad är intressant är att telekom utrustning har väldigt strikta restriktioner var de kan stråla.

In the US, this is 3.7GHz to 3.98GHz, which sits just a little higher than the 3.4GHz to 3.8GHz 5G band in Europe, and thus bumps up slightly closer to the 4.2GHz to 4.4GHz altimeter band (which is the same in both places).
Det är ändå 2.2GHz skillnad -> 2200Mhz, ganska mycket och väldigt osannolikt att nån 5G utrustning strålar i altimeter bandet.
Vad jag kan tänka mig är att altimeter tillverkaren var aldrig "orolig" att nåt kommer nära deras band då är deras mottagare är lite sisådär och inte så vass på filter sidan. Det står i artikeln också, att det inte finns nåt standard på det.

Tråkigt... Men kanske blir altimeter bättre och säkrare med 5G i närheten :)
 
Toppen