Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

cantona

Medlem
Någon som vet om Grekerna kräver pcr-test även om man inte lämnat flygplatsen utan reser vidare med en annan flight? Ingen ger mig direkta svar utan hänvisar till ambassaden som jag tänkt ringa senare idag.
 

cantona

Medlem
Jag brukar kolla under "Connecting flight" på TravelDoc Passenger View - TravelDoc.Website men det finns så klart ingen garanti för att incheckningspersonalen har koll på reglerna (kolla bara i Thailandstråden).
Systemet är inte uppbyggt kring sådana som reser vidare med mellanlandning. Går inte att fylla i PLF då man inte har en adress i Grekland.

upload_2022-1-14_10-24-50.png
 
Last edited:

cantona

Medlem
Ja, man får ha tålamod med Grekerna men när även ambassaden hänvisar till någon hemsida så undrar man vem vet vad som gäller!?!?!? Då jag ska till Cypern så tyckte hon jag ska kolla med Cyperns ambassad. Puh, ja men jag mellanlandar i Grekland ju och går från en gate till en annan.

Får bli hängslen och livrem för denna resa ... och massa diplomati och förhandlingar utgår jag ifrån ;)
 

igelkotten

Medlem
Ja, man får ha tålamod med Grekerna men när även ambassaden hänvisar till någon hemsida så undrar man vem vet vad som gäller!?!?!? Då jag ska till Cypern så tyckte hon jag ska kolla med Cyperns ambassad. Puh, ja men jag mellanlandar i Grekland ju och går från en gate till en annan.

Får bli hängslen och livrem för denna resa ... och massa diplomati och förhandlingar utgår jag ifrån ;)

Senast jag flög till Cypern, år 2018, stod vi i passkö i över två timmar. Jag hoppas för din skull covid inte förvärrat kötiden! :)
 

cantona

Medlem
Nu kom även svaret från ambassaden skriftligt:

Please try to contact the airline you are flying with (aegean) to clarify that. Otherwise you could try to write the address of your staying in Cyprus.
Best regards,

Consular Office
Embassy of Greece in Stockholm


Med andra ord är det flygbolaget som bestämmer och inte den Grekiska regeringen! Andas, andas ... :confused:;)
 

igelkotten

Medlem
Nu kom även svaret från ambassaden skriftligt:

Please try to contact the airline you are flying with (aegean) to clarify that. Otherwise you could try to write the address of your staying in Cyprus.
Best regards,

Consular Office
Embassy of Greece in Stockholm


Med andra ord är det flygbolaget som bestämmer och inte den Grekiska regeringen! Andas, andas ... :confused:;)

Jag hade bara uppgett adressen i Cypern på formuläret. När jag reste till Grekland i somras kollade de bara att man fyllt i formuläret, inte vilka svar man gett.

Jag gjorde likadant tidigare i år när det var oklart om man behövde registrera sig i Tyskland för transfer.

Tyvärr inte en vattentät lösning men min erfarenhet kanske ger dig lite ro. :)
 

cantona

Medlem
Jag hade bara uppgett adressen i Cypern på formuläret. När jag reste till Grekland i somras kollade de bara att man fyllt i formuläret, inte vilka svar man gett.

Jag gjorde likadant tidigare i år när det var oklart om man behövde registrera sig i Tyskland för transfer.

Tyvärr inte en vattentät lösning men min erfarenhet kanske ger dig lite ro. :)
Det löser sig ska bara testa mig i morgon och ta det därifrån. Två på jobbet som denna vecka rapporterat positivt test så risken finns. I värsta fall omboka resan.
 

E.K

Medlem
I början av december flög jag med Aegean från Köpenhamn till Thessaloniki via Aten.
I Köpenhamn kollades Vaccinationspass samt PLF och Boardingkortet stämplades med "DOC OK"
Vid ankomst till Aten Kollades Vaccinationspasset och PLF samt att jag fick gå genom säkerhetskontrollen igen och även där kollades vaccinationspasset en gång till eftersom man måste ha det vid inrikes resa i Grekland.

Om sanningen skall fram så bokade jag det hotellet jag hade angivit i PLF:en när jag väl hade kommit till centrala Thessaloniki och satt på en bar ett par hundra meter bort från hotellet och tog en öl.

Då var det bara krav på att vara fullvaccinerad.

Adressen till Loungen i Aten borde ju räcka i detta fallet när man inte lämnar flygplatsen!!
 
Toppen