Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Gizmo79

Medlem
Till frågan om kristallkulan så finns det väl relativt mycket indikativt man kan säga baserat på historik, trender och nuvarande politiska läget.
1. De två stora demokratstyrda delstaterna Kalifornien och New York kommer öka pressen på ovaccinerade ned till 5 år. Man kommer inte kunna göra något utan tre doser. Maskkrav kommer finnas kvar, och restriktioner för antal platser inomhus (jag tänker 50% kapacitet) kommer finnas.

Fullt medveten om att det är spekulationer, men blir lite nyfiken när du skriver restriktioner för antal platser inomhus. Är det sportevenemang och dylikt du tänker på då? Idag finns väl inga sådana i New York, endast krav på att man är vaccinerad om jag förstått det rätt?
Anledningen till att jag undrar är att vi lever på hoppet att komma iväg som planerat i början på Mars och har biljetter till både Rangers och Devils.
 

Senator

Moderator
Fullt medveten om att det är spekulationer, men blir lite nyfiken när du skriver restriktioner för antal platser inomhus. Är det sportevenemang och dylikt du tänker på då? Idag finns väl inga sådana i New York, endast krav på att man är vaccinerad om jag förstått det rätt?
Anledningen till att jag undrar är att vi lever på hoppet att komma iväg som planerat i början på Mars och har biljetter till både Rangers och Devils.

I New York hittar jag ingenting specifikt men LA County verkar ha detta:
LAC | DPH | Hosting Mega Events

Flera NHL matcher har blivit framflyttat och det anser jag är en överhängande fara att komma hända. Det är inte omöjligt att både NHL och NBA skulle öppna en "bubbla" a la det man gjorde i 2020 för att kunna genomföra säsongen. Alltså alla lag samlas utan publik i en eller flera städer.

Dock tror jag tre doser kommer vara ett krav i mars.
 

YuriOrlov

Ny medlem
Håller med @Senator. Vet såklart inget mer än någon annan men följer utvecklingen nog då mitt bolag har verksamhet i landet och vi skickar medarbetare fram och tillbaka. Jag tror inte på någon nedstängning. Smittspridning är redan för omfattande för att det skulle få effekt. Man försöker få folk att ta vaccin och nu också tredje dosen. Jag är rätt säker på att det kommer krav på 3:e dosen för att anses som fullvaccinerad. Ungefär som i Tyskland. Det man som resande nog ska ha beredskap för är att sjukskrivningarna gör att man får ta höjd för inställda flyg osv.
 

Gizmo79

Medlem
I New York hittar jag ingenting specifikt men LA County verkar ha detta:
LAC | DPH | Hosting Mega Events

Flera NHL matcher har blivit framflyttat och det anser jag är en överhängande fara att komma hända. Det är inte omöjligt att både NHL och NBA skulle öppna en "bubbla" a la det man gjorde i 2020 för att kunna genomföra säsongen. Alltså alla lag samlas utan publik i en eller flera städer.

Dock tror jag tre doser kommer vara ett krav i mars.

Tack, ja man får helt enkelt ta det dag för dag och se vad som händer (som man gjort de senaste 2 åren :confused:)
 

Backis2

Medlem
Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.
 

Rasmus_1

Medlem
Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.
Skulle nog ta det väldigt försiktigt med att resa med förkylningssymptom i detta läge. Det kan vara omikron som du har. Så better safe than sorry.
 

palmen

Moderator
Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.
Du måste ju testa dig hemma innan avresa oavsett och då får man väl hoppas att ett eventuellt test där borta visar samma sak?
 

Lauda 777

Medlem
Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.
Om det är någon gång jag inte skulle resa sjukt så är det nu...
 

Tomas E

Medlem
Är det någon som vet om det kan vara obligatoriska eller slumpmässiga covid tester när man kommer in i usa på flygplatsen? Om man bara ska stanna i ungefär 3 dagar kan de vara tester på utvägen? Är kraftig förkyld/influensa men hoppas det blir bättre innan jag åker.
Du vet väl att du behöver ett högst en dag gammalt test (kan vara antigen-test) för att släppas in i USA? Dvs du behöver det redan för att kunna checka in.
 
Toppen