Senaste nytt

PCR/Antigen-test: var har ni testat er, kostnad, hur snabbt fick ni svar?

Med så hög testpositivitet, och viss svårighet att komma åt test, finns det nog ett betydande mörkertal utöver den konstaterade siffran om ca 1500 per 100 000 på 7 dagar i Stockholms län (över 1200 i riket som helhet) med snabbt ökande tendens, som man kan räkna fram ur FHM:s senaste siffror. Ack, de gamla ECDC-kartorna där den värsta färgen (mörkrött) delas ut från 500 fall per 100 000 på 14 dagar och där testpositivitet >4% ger värre färg vid lite lägre smittotal. ECDC:s färgskala behöver nog kompletteras med olika nyanser av rödsvart, svart och Tjernobylsvart! :confused:
Inte bara svårighet att komma åt test, finns ju även regioner som direkt uppmanar att INTE ta test om man har positivt snabbtest utan istället bara isolera sig.
 

Senator

Moderator
Inte bara svårighet att komma åt test, finns ju även regioner som direkt uppmanar att INTE ta test om man har positivt snabbtest utan istället bara isolera sig.

Jag måste säga att jag tycker nuvarande läge öppnar upp för lite moraliska dilemman där vår gemensamma resurser inte räcker till för hantera sjukvårdsbehoven (testning) medan det finns privata aktörer med kapacitet som skall användas till intyg för privata nöjesresor. Någonstans känns det lite felprioriterat ur en samhällssynvinkel.
 

ekf

Medlem
Inte bara svårighet att komma åt test, finns ju även regioner som direkt uppmanar att INTE ta test om man har positivt snabbtest utan istället bara isolera sig.
Inte nog med det, det finns regioner som uppmanar folk med ”lindriga symptom” att inte testa sig alls utan bara stanna hemma. Jag har inte bemödat mig med att fråga om de vill att återvändande utlandsresenärer utan symptom ska testa sig eller inte… det fick bli ett antigentest i egen regi istället…
 
Jag måste säga att jag tycker nuvarande läge öppnar upp för lite moraliska dilemman där vår gemensamma resurser inte räcker till för hantera sjukvårdsbehoven (testning) medan det finns privata aktörer med kapacitet som skall användas till intyg för privata nöjesresor. Någonstans känns det lite felprioriterat ur en samhällssynvinkel.
Och när man tänker att det står att man är skyldig att ta ett PCR-test pga allmänfarlig sjukdom blir det ännu mer konstigt.
 
Jag måste säga att jag tycker nuvarande läge öppnar upp för lite moraliska dilemman där vår gemensamma resurser inte räcker till för hantera sjukvårdsbehoven (testning) medan det finns privata aktörer med kapacitet som skall användas till intyg för privata nöjesresor. Någonstans känns det lite felprioriterat ur en samhällssynvinkel.
Det är ju i så fall de länder och flygbolag som kräver test som har en del av ansvaret. Men visst, jag har inte tänkt resa nu på ett tag just för att inte belasta sjulvården...sa ingen här på BC
 

Valley

Medlem
Fick vänta 3 dagar på tid och nu räknar man med att svaret kommer tidigast 2 dygn senare.
Region Värmlands, Karlstad officiella teststation.

Kunde gått lite snabbare med någon av de privata. Men inte så mycket snabbare att det är värt pengarna.
 

Maja

Medlem
Vet att Vaccina har rabatterat pris för SAS-resenärare. Har Lufthansa/United något liknande avtal?

Expresscare verkar vara anslutna, men de tar 450:- enligt hemsidan ExpressCare X Lufthansa — Expresscare men när man klickar på kalendern så står istället;
Göteborg Landvetter Airport -Antigentest 900 kr. Reseintyg 350kr. Resultat och reseintyg inom 45min!
Torsdag 10 Februari, 18:00 - 18:05


Vilket göra att det hela känns väldigt märkligt...

Så har någon ett bättre tips i Borås/Göteborg?
 

Moco

Medlem
Vet att Vaccina har rabatterat pris för SAS-resenärare. Har Lufthansa/United något liknande avtal?

Expresscare verkar vara anslutna, men de tar 450:- enligt hemsidan ExpressCare X Lufthansa — Expresscare men när man klickar på kalendern så står istället;
Göteborg Landvetter Airport -Antigentest 900 kr. Reseintyg 350kr. Resultat och reseintyg inom 45min!
Torsdag 10 Februari, 18:00 - 18:05


Vilket göra att det hela känns väldigt märkligt...

Så har någon ett bättre tips i Borås/Göteborg?

Det finns en mobil teststation vid OKQ8 vid infarten till Landvetter. Drop-in, öppet 10-19, och priserna är humana(re).

Landvetter (OKQ8) Drop in - PCR-Reseintyg.se
 
Toppen