Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Myllys35

Medlem
Hej,

Är i samma sits som många andra då jag hoppade på kampanjen med statusmatchning till Platinum och nu fått min resa inställd. Hade bokat ARN-BKK i slutet av januari och även lyckats uppgradera till business. Har blivit ombokad till BKK via HEL, men givet läget i Thailand är jag inte så intresserad av att åka längre. Ska försöka nå Finnair idag, men tänkte kolla om någon här har erfarenhet av denna situation innan jag ringer (kundtjänst är ju kundtjänst :)). Har följande funderingar:
1. Antar att jag blir av med min status om jag helt ställer in resan?
2. Jag bör få behålla status om jag skulle boka om resan till BKK till, låt oss säga i höst någon gång, trots att det är efter sista mars?
3. Antar att jag kan avboka och byta destination till någon direktlinje i USA dit det går att flyga och behålla status. Får jag då tillbaka vouchern?

Kan återkomma med input efter att jag pratat med kundtjänst, men tar tacksamt emot input innan dess :)
 

GOTBound

Medlem
Hej,

Är i samma sits som många andra då jag hoppade på kampanjen med statusmatchning till Platinum och nu fått min resa inställd. Hade bokat ARN-BKK i slutet av januari och även lyckats uppgradera till business. Har blivit ombokad till BKK via HEL, men givet läget i Thailand är jag inte så intresserad av att åka längre. Ska försöka nå Finnair idag, men tänkte kolla om någon här har erfarenhet av denna situation innan jag ringer (kundtjänst är ju kundtjänst :)). Har följande funderingar:
1. Antar att jag blir av med min status om jag helt ställer in resan?
2. Jag bör få behålla status om jag skulle boka om resan till BKK till, låt oss säga i höst någon gång, trots att det är efter sista mars?
3. Antar att jag kan avboka och byta destination till någon direktlinje i USA dit det går att flyga och behålla status. Får jag då tillbaka vouchern?

Kan återkomma med input efter att jag pratat med kundtjänst, men tar tacksamt emot input innan dess :)
Ibland är det bättre att inte fråga kundtjänst, väck inte den björn som sover, typ.
Jag hade kört på som vanligt utan att fråga och hoppas på det bästa.
EDIT: boka om resan men fråga inte om statusen.
 

igelkotten

Medlem
Hej,

Är i samma sits som många andra då jag hoppade på kampanjen med statusmatchning till Platinum och nu fått min resa inställd. Hade bokat ARN-BKK i slutet av januari och även lyckats uppgradera till business. Har blivit ombokad till BKK via HEL, men givet läget i Thailand är jag inte så intresserad av att åka längre. Ska försöka nå Finnair idag, men tänkte kolla om någon här har erfarenhet av denna situation innan jag ringer (kundtjänst är ju kundtjänst :)). Har följande funderingar:
1. Antar att jag blir av med min status om jag helt ställer in resan?
2. Jag bör få behålla status om jag skulle boka om resan till BKK till, låt oss säga i höst någon gång, trots att det är efter sista mars?
3. Antar att jag kan avboka och byta destination till någon direktlinje i USA dit det går att flyga och behålla status. Får jag då tillbaka vouchern?

Kan återkomma med input efter att jag pratat med kundtjänst, men tar tacksamt emot input innan dess :)

Du bör inte prata med kundtjänst ang dina funderingar.
 

Myllys35

Medlem
Ibland är det bättre att inte fråga kundtjänst, väck inte den björn som sover, typ.
Jag hade kört på som vanligt utan att fråga och hoppas på det bästa.
EDIT: boka om resan men fråga inte om statusen.

Låter rimligt, antar att de inte har någon automatisk uppföljning utan att det isf sker manuellt. Det var inte något problem att få tillbaka voucher iaf vid avbokning ifall någon har samma fundering.
 

taxvalp

Medlem
Tyvärr går det inte att lägga in API inför resa till USA på ett enkelt sätt hos Finnair. Man är hänvisad till en chattbot eller att ringa kundtjänst, där det är kö. De senasta dagarna har kön för att chatta med en fysisk medarbetare varit så lång att jag har blivit utslängd flera gånger.

Såg på Flyertalk att det finns ett Whatsapp-nummer för Finnair Platinum eller högre och testade det i stället. Allt klart på ett par minuter trots lång kö till vanliga kundtjänst. Rekommenderas varmt. Numret är +358 40 6471414 för er som vill prova.
 

GOTBound

Medlem
Vad jag kan utläsa avgår numer Finnair från concourse E på MIA, vet vi om det är en permanent eller tillfällig flytt?
 

Senator

Moderator
Vad jag kan utläsa avgår numer Finnair från concourse E på MIA, vet vi om det är en permanent eller tillfällig flytt?

Det är permanent, då de börjar få riktigt höga siffror igen på MIA. Äntligen!

Är concourse E bättre? concourse D hade ju American Airlines Flagship First-loungen, även om det var jättefattigt utbud på allt annat

Finnair flög från F pre-covid om jag minns rätt, då var det inte så roliga lounger och bökigt med extra security för att komma åt concourse D.
Kan dock minnas fel map. F då det var ett tag sedan.

Det är ett lyft att flyta från F till E:
Terminal Gates - Miami International Airport

Miami International Airport [MIA] - Ultimate Terminal Guide [2021]
Concourse E has a total of 18 gates with gates E2 and E4-E11 in the main concourse, and gates E20-E25, E30, E31, and E33 located in a satellite building accessible via a walkway or a train.

Concourse E is connected to Concourse D within the secure area via a connector bridge opposite gate E2.

Concourse F has 19 gates numbered F3-F12, F14-F21, and F23. All gates can be reached from the security checkpoint within a 3-5 minute walk.

Concourse G has 14 gates numbered G2, G4-G12, G14-G16, and G19, with all gates accessible to walk to within 3-5 minutes from the security checkpoint.

Apart from connections between Concourse E and D, all other passengers must exit the secure area and use the moving walkways on Level 3 to travel to their connecting concourse.


Så flytten till E innebär att alla connections från Terminal D är i spel samt alla faciliteter i Terminal D.
 

GOTBound

Medlem
Det är ett lyft att flyta från F till E:
Terminal Gates - Miami International Airport

Miami International Airport [MIA] - Ultimate Terminal Guide [2021]
Concourse E has a total of 18 gates with gates E2 and E4-E11 in the main concourse, and gates E20-E25, E30, E31, and E33 located in a satellite building accessible via a walkway or a train.

Concourse E is connected to Concourse D within the secure area via a connector bridge opposite gate E2.

Concourse F has 19 gates numbered F3-F12, F14-F21, and F23. All gates can be reached from the security checkpoint within a 3-5 minute walk.

Concourse G has 14 gates numbered G2, G4-G12, G14-G16, and G19, with all gates accessible to walk to within 3-5 minutes from the security checkpoint.

Apart from connections between Concourse E and D, all other passengers must exit the secure area and use the moving walkways on Level 3 to travel to their connecting concourse.


Så flytten till E innebär att alla connections från Terminal D är i spel samt alla faciliteter i Terminal D.
Jag satt och i-lands snyftade när jag bokat om min Finnair resa till nya datum och jag fick direktflyg MIA-ARN istället för AA codeshare MIA-JFK och sen AY JFK-ARN på grund att jag nu missar Flagship First Loungen och Centurion loungen.
Därav att jag sken upp när jag såg E som deprature concourse vilket föranledde min fråga om flytten var temporär eller permanent. ;)
 
Toppen