Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

Stefan G

Medlem
Om ni sover över på YYZ på ett hotell så reser ni in i Kanada, trots att det bara är en natt.

Finns bra information här om vad som gäller: COVID-19 vaccinated travellers entering Canada - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca

Min tolkning är att så länge barnen stannar med föräldrarna och ni gör rätt med alla dokument borde det vara ok. Notera dock att Kanada troligtvis kommer testa er vid ankomst och skulle någon testa positivt då, ja då kan det bli svårt att få komma vidare med flyget till Costa Rica.


Ok låte
Kan bara svara för hur transit på flygplatsen fungerar då reglerna redan uppdaterats nu cirka en månad efter vår resa... Skulle inte rekommendera det med barn, men med det sagt så är det inte helt omöjligt med rätt inställning. ;) Loungerna är öppna till cirka 22:00 eller 23:30ish = sista Air Canada avgång om ni flyger med Star Alliance, finns dock endast fotöljer och inget specifik vilorum.

Finns bänkar som redan är ihop skjutna till "sängar" som fungerar för någon timmes vila ute i International Transit men om Kanadas gränser tillåter skulle jag inte tveka en sekund på att istället ta några timmar på ett hotellrum.

Tack för bra info.
Då känns det ännu mer som att stanna i transit inte är något alternativ. Landar 16:45 och vidare 08:15 nästa dag :-(
Resan var från början bokad med kvällsflyg vidare till costa rica men den flygningen försvann och vi blev ombokade till morgonen efter.
 

Tamas

Medlem
Flög San Juan-Toronto-Warzawa i veckan och pratade då med en kanadensare i kön till Boarding som rest fram och tillbaka mellan Europa och Toronto de senaste veckorna (efter senaste restriktionerna) enligt honom testar de cirka 95% av passagerarna med test-on-arrival.

Intressant, Kanadas egen sida säger:
Who must take an arrival test if selected to do so upon arrival
Upon your entry to Canada by air or at a land border crossing, the border services officer may notify you that you have been randomly selected for a mandatory arrival test.

random och 95%?

Har en resa bokad till Costa Rica i April via Toronto (ARN-LHR-YYZ-SJO) med övernattning i Toronto. Är det med nuvarande regler möjligt att ta sig igenom security, sova på hotell och åka vidare nästa morgon? Vi är 2 vuxna +1 barn som är fullt vaccinerad och 2 barn under 12 år som inte är vaccinerade. Tolkar texten som att ovaccinerade barn behöver sitta i självkarantän, tänker att sova över i ett hotellrum är ok men väldigt otydligt om man kan återvända till flygplatsen dagen efter som ovaccinerad och fortsätta resan även om det gäller barn.
Vad jag förstår finns ingen lounge eller liknande med sovplatser i transit arean i Toronto så rätt tungt att spendera natten med barn utan att kunna sova.
Någon som har erfarenhet av övernattning i Toronto efter de nya reglerna?

Vi planerar att just åka till Kanada i april med mina barn, ett över och ett under 5. Med nya reglerna jag förstår:
- PCR test krävs för tre av oss, oberoende av vaccinstatus
- Barnet 5+ får inte göra typ nåt, inte åka buss, metro, osv. Inget museum
- Om nån av oss väljs för arrival-test måste vi sitta i nåt hotellrum till testresultat har kommit

Hur tänker du att åka vidare till SJO om testresultat har inte kommit än? Tolkas detta som att man får åka vidare? Särskilt #2 kan vara till hjälp?
Men om det är inte så är det lite risky att ni inte får lämna karantän innan resultaten har kommit.

If you are randomly selected for a mandatory arrival test, you:

  • must take the arrival test as directed on the day you enter Canada. The test may be administered at the airport or you may receive a self-swab kit at the airport or land border to complete within 24 hours after entering Canada
  • can take connecting flights to your place of quarantine
  • must quarantine in a suitable place while you await the arrival test result
  • aren’t required to pay a fee for the arrival test
  • may leave quarantine when you get a negative arrival test result. If the test result is positive you must isolate for a further 10 days

Jag verkligen hoppas att det här elandet ändras åt det bättre innan april. Annars känns det inte alls roligt att åka...
 

Osten

Medlem
Intressant, Kanadas egen sida säger:
Who must take an arrival test if selected to do so upon arrival
Upon your entry to Canada by air or at a land border crossing, the border services officer may notify you that you have been randomly selected for a mandatory arrival test.

random och 95%?
Som med allt runt Covid, så uppdateras information konstant. När jag flög 18 december var de vissa regler. När jag flög hem den 2 januari andra regler.
Antar att det är denna sida som ni kollar på: COVID-19 vaccinated travellers entering Canada - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca.
Som det står längst ned på sidan så uppdaterades den i måndags 10 januari.

Som jag tänker i Corona-tider när regler uppdateras "Bortse från alla tidigare upplevelser", för att veta hur det fungerar med de nya reglerna så får vi söka svar från någon som rest efter 10 januari.

Så absolut, med de nya reglerna verkar de osannolikt med med cirka 95% random test, men det är heller inte osannolikt att de ändrar reglerna igen inom 1-8 veckor. ;)
 

Tamas

Medlem
Som med allt runt Covid, så uppdateras information konstant. När jag flög 18 december var de vissa regler. När jag flög hem den 2 januari andra regler.
Antar att det är denna sida som ni kollar på: COVID-19 vaccinated travellers entering Canada - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca.
Som det står längst ned på sidan så uppdaterades den i måndags 10 januari.

Som jag tänker i Corona-tider när regler uppdateras "Bortse från alla tidigare upplevelser", för att veta hur det fungerar med de nya reglerna så får vi söka svar från någon som rest efter 10 januari.

Så absolut, med de nya reglerna verkar de osannolikt med med cirka 95% random test, men det är heller inte osannolikt att de ändrar reglerna igen inom 1-8 veckor. ;)

Såklart kan hela världen brinna innan April eller nån kan komma upp med en spruta som botar alla sjukdom :)

Jag är bara så himla ressugen att redan nu oroar mig över hur (eller om...) familjen kommer in till Kanada och kan njuta som vi planerade. T.ex. att de kollar vaccinstatus på barn redan från 5 år. Det kommer förmodligen inte ändras och det betyder att det blir ett hinder med njutandet.
 

Stefan G

Medlem
Intressant, Kanadas egen sida säger:
Who must take an arrival test if selected to do so upon arrival
Upon your entry to Canada by air or at a land border crossing, the border services officer may notify you that you have been randomly selected for a mandatory arrival test.

random och 95%?



Vi planerar att just åka till Kanada i april med mina barn, ett över och ett under 5. Med nya reglerna jag förstår:
- PCR test krävs för tre av oss, oberoende av vaccinstatus
- Barnet 5+ får inte göra typ nåt, inte åka buss, metro, osv. Inget museum
- Om nån av oss väljs för arrival-test måste vi sitta i nåt hotellrum till testresultat har kommit

Hur tänker du att åka vidare till SJO om testresultat har inte kommit än? Tolkas detta som att man får åka vidare? Särskilt #2 kan vara till hjälp?
Men om det är inte så är det lite risky att ni inte får lämna karantän innan resultaten har kommit.

If you are randomly selected for a mandatory arrival test, you:

  • must take the arrival test as directed on the day you enter Canada. The test may be administered at the airport or you may receive a self-swab kit at the airport or land border to complete within 24 hours after entering Canada
  • can take connecting flights to your place of quarantine
  • must quarantine in a suitable place while you await the arrival test result
  • aren’t required to pay a fee for the arrival test
  • may leave quarantine when you get a negative arrival test result. If the test result is positive you must isolate for a further 10 days

Jag verkligen hoppas att det här elandet ändras åt det bättre innan april. Annars känns det inte alls roligt att åka...


Håller tummarna för att det hinner bli bättre till April men ser man på tidigare restriktioner har det dröjt innan länder som USA och Kanada släppt på dom.
Reglerna är i min mening extremt svåra att tolka men står så här under "Transit to another country by air"

"If you need to leave the airport or the secure transit area due to a flight cancellation or delay, you become subject to mandatory quarantine until your flight departs."
Viket jag vill tolka som att det är möjligt att övernatta och återvända dagen efter så länge det inte dyker up ett positivt test :( (som senator skrev). Mej jag är ju knappast neutral i min tolkning :)
 

Tamas

Medlem
Håller tummarna för att det hinner bli bättre till April men ser man på tidigare restriktioner har det dröjt innan länder som USA och Kanada släppt på dom.
Reglerna är i min mening extremt svåra att tolka men står så här under "Transit to another country by air"

"If you need to leave the airport or the secure transit area due to a flight cancellation or delay, you become subject to mandatory quarantine until your flight departs."
Viket jag vill tolka som att det är möjligt att övernatta och återvända dagen efter så länge det inte dyker up ett positivt test :( (som senator skrev). Mej jag är ju knappast neutral i min tolkning :)

Sant, har inte läst den där delen. Det förklarar din situation i alla fall. Håller tummarna.
 

Maja

Medlem
Har en bokning i mitten på juli med Swiss GOT-ZRH-EWR men har åkt på inställda flyg då har en layover på 9 respektive 12 h i ZRH vilket inte känns jättespännande.

På utresan hittar jag inga alternativ, men hemresan har jag hittat följande routing;
SFO-YYZ-MUC-GOT, frågan är om den är giltig enligt rådande regler idag? Jag tolkar det som om att den är det. Vad säger den samlade expertisen här?

Transit to another country by air
You may be permitted to transit through Canada to reach another country.

Prepare for your arrival
You must:

  • make your travel arrangements well in advance if you are transiting through Canada
    • plan your travel so you arrive and depart from the same Canadian airport within 24 hours. Domestic transfers are not permitted
    • make sure your baggage is checked through to a destination outside of Canada
    • connections must occur on the same day at all Canadian airports except Toronto Pearson (YYZ)
    • Overnight connections are not possible at:
      • Montréal-Trudeau (YUL)
      • Calgary International (YYC)
      • Vancouver International (YVR)
You are exempt from testing and quarantine requirements, as long as you remain in the secure transit area to complete your connection within 24 hours.
Källa: Transit through Canada including to and from Alaska – Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca

Sedan är det ju en hel evighet innan min avresa så jag förstår att reglerna kommer hinna ändras tusen och en gång innan dess, men utifrån situationen NU så bör det vara grönt ljus på denna routing väl?
 

NotRyan

Medlem
Har en bokning i mitten på juli med Swiss GOT-ZRH-EWR men har åkt på inställda flyg då har en layover på 9 respektive 12 h i ZRH vilket inte känns jättespännande.

På utresan hittar jag inga alternativ, men hemresan har jag hittat följande routing;
SFO-YYZ-MUC-GOT, frågan är om den är giltig enligt rådande regler idag? Jag tolkar det som om att den är det. Vad säger den samlade expertisen här?

Transit to another country by air
You may be permitted to transit through Canada to reach another country.

Prepare for your arrival
You must:




    • make your travel arrangements well in advance if you are transiting through Canada
      • plan your travel so you arrive and depart from the same Canadian airport within 24 hours. Domestic transfers are not permitted
      • make sure your baggage is checked through to a destination outside of Canada
      • connections must occur on the same day at all Canadian airports except Toronto Pearson (YYZ)
      • Overnight connections are not possible at:
        • Montréal-Trudeau (YUL)
        • Calgary International (YYC)
        • Vancouver International (YVR)
You are exempt from testing and quarantine requirements, as long as you remain in the secure transit area to complete your connection within 24 hours.
Källa: Transit through Canada including to and from Alaska – Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca

Sedan är det ju en hel evighet innan min avresa så jag förstår att reglerna kommer hinna ändras tusen och en gång innan dess, men utifrån situationen NU så bör det vara grönt ljus på denna routing väl?
Ja, nu är det OK.
 
Toppen