Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

011430121

Medlem
Finnair från ARN till JFK hade lördags ca 50 passagerare ombord idag var det ännu luftigare ca 35 passagerare ombord
Ca 70 pax på returen i kväll
Jag vet inte hur mycket cargo det hade ombord
Källa Expertflyer 15 minuter före avgång

Dagens flygning

27150553-8CAA-4F09-B2FC-D6D40554385C.png
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Senator

Moderator
Finnair från ARN till JFK hade lördags ca 50 passagerare ombord idag var det ännu luftigare ca 35 passagerare ombord
Ca 70 pax på returen i kväll
Jag vet inte hur mycket cargo det hade ombord
Källa Expertflyer 15 minuter före avgång

Dagens flygning

Visa bifogad bild 125319


Så här ser du ut på SK944 ORD-CPH i kväll. Nästan lika glest med alla stolar som är blockade, och här har du en fördel med mycket feeder-trafik både på ORD och från CPH:

SK ORD CPH.PNG


Det är en tisdag, den andra veckan i januari. Det spelar nog störst stor roll. Sen har Finnair en otrolig fördel med rutterna till LAX, JFK och MIA. Nämligen att dessa ingår i OneWorld North Atlantic Joint Venture. Det innebär att intäkter OCH kostnader för rutten delas med British Airways, Iberia, Air Lingus samt American Airlines. SAS måste stå på egna ben. BKK/HKT lever nog farliga liv då dessa måste överleva själva och nu med restriktioner på destinationen. USA-läget är nog bättre då förutsättningarna är annorlunda, men att dra slutsatser från en tisdagskväll i januari baserat på en säteskarta från ExpertFlyer blir nog svårt.
 

Magino

Medlem
Finnair från ARN till JFK hade lördags ca 50 passagerare ombord idag var det ännu luftigare ca 35 passagerare ombord
Ca 70 pax på returen i kväll
Jag vet inte hur mycket cargo det hade ombord
Källa Expertflyer 15 minuter före avgång

Haha, Du har då allt för mycket fritid över som orkar följa Finnairs alla flighter från ARN. Underbart, förväntar mig en 360 review i slutet av varje vecka ;)
 

GOTBound

Medlem
Finnair ställde in min planerade avgång och bokade om mig till dagen efter [från en lördag till en söndag].
Jag ringde in till Platinumnumret och inom några få minuter fick jag jag hjälp att boka om mina flyg till påsklovet istället för sportlovet...

Dock kunder mina business-uppgradering inte bekräftas utan jag sattes på waitlist istället, avgången är om ca 85 dagar. Just nu ser flyget vidöppet ut i business med god tillgång på säljbara biljetter. @intuition hur är det algoritmen fungerar med att få bekräftelse?
 

intuition

Medlem
...hur är det algoritmen fungerar med att få bekräftelse?
Hehe, den suger...

Officiellt heter det att
a) väntelista bearbetas första gången T-59 dagar
b) väntelista bearbetas "regelbundet" fram till T-36 timmar
c) väntelista som inte bekräftats t-36h leder till att voucher/poäng returneras

Det heter också att platinum kan få bekräftat uppgradering före T-59 men bara "om det finns tillgänglighet", dvs det gäller antagligen inte om man först hamnar på väntelista.

Från och till har kundtjänst kunna trigga en bearbetning, dvs det finns folk som fått igenom sin väntelista genom att kontakta kundtjänst. Senare rapporter talar om att kundtjänst inte alls kan/vill det utan man får snyggt vänta.

PS
Lediga stolar i business har exakt 0 korrelation med att få uppgradering. De kan ha 20 lediga och 2 på väntelista som inte får uppgradering.
 

GOTBound

Medlem
Hehe, den suger...

Officiellt heter det att
a) väntelista bearbetas första gången T-59 dagar
b) väntelista bearbetas "regelbundet" fram till T-36 timmar
c) väntelista som inte bekräftats t-36h leder till att voucher/poäng returneras

Det heter också att platinum kan få bekräftat uppgradering före T-59 men bara "om det finns tillgänglighet", dvs det gäller antagligen inte om man först hamnar på väntelista.

Från och till har kundtjänst kunna trigga en bearbetning, dvs det finns folk som fått igenom sin väntelista genom att kontakta kundtjänst. Senare rapporter talar om att kundtjänst inte alls kan/vill det utan man får snyggt vänta.

PS
Lediga stolar i business har exakt 0 korrelation med att få uppgradering. De kan ha 20 lediga och 2 på väntelista som inte får uppgradering.
Tack för informationen, så med andra ord "sitt still i båten och vänta".

EDIT: På den ursprungliga bokning nu i februari där jag var flyttad från lördag till söndag var vi flyttade från uppgraderad business till uppgraderad business, inte för det spelar någon roll för den nya ombokning till april, mest som kuriosa.
 
Last edited:

FFlash

Medlem
Hehe, den suger...

Officiellt heter det att
a) väntelista bearbetas första gången T-59 dagar
b) väntelista bearbetas "regelbundet" fram till T-36 timmar
c) väntelista som inte bekräftats t-36h leder till att voucher/poäng returneras

Det heter också att platinum kan få bekräftat uppgradering före T-59 men bara "om det finns tillgänglighet", dvs det gäller antagligen inte om man först hamnar på väntelista.

Från och till har kundtjänst kunna trigga en bearbetning, dvs det finns folk som fått igenom sin väntelista genom att kontakta kundtjänst. Senare rapporter talar om att kundtjänst inte alls kan/vill det utan man får snyggt vänta.

PS
Lediga stolar i business har exakt 0 korrelation med att få uppgradering. De kan ha 20 lediga och 2 på väntelista som inte får uppgradering.

korrekt, det är, utöver denna explanation, helt mystikt system.

Jag som Platinum Lumo i flera år, hamnat lika ofta i kö men alltid ringt in och bett snällt, ibland gnälligt, och fått manuell upgrade, eller några gånger nekad och vänta snällt tills de gått genom senast vid gaten (som värst var det en missad connection därmed jag fick hans/hennes säte vid gate closed). Bara en gång har jag blivit utan, annars alltid uppad via köandet
 

GOTBound

Medlem
korrekt, det är, utöver denna explanation, helt mystikt system.

Jag som Platinum Lumo i flera år, hamnat lika ofta i kö men alltid ringt in och bett snällt, ibland gnälligt, och fått manuell upgrade, eller några gånger nekad och vänta snällt tills de gått genom senast vid gaten (som värst var det en missad connection därmed jag fick hans/hennes säte vid gate closed). Bara en gång har jag blivit utan, annars alltid uppad via köandet
Bra information! Då kommer jag försöka ett par HUACA rundor trotts min lägre status [Platinum] ;).
 
Toppen