Senaste nytt

2022 års lista över Världens 20 säkraste flygbolag

palmen

Moderator
Tror inte heller att outsourcing påverkar säkerheten. Vad skulle det finnas för belägg för att piloterna blir mer riskbenägna eller mindre nogranna för att de har andra avtal. Är det obekväma arbetstider och ökat antal flygtimmar? Men där är redan de flesta flygbolag redan (vilket SAS piloter missat).
Det undrar jag också. Varje gång man frågar de som hävdar att säkerheten skulle bli sämre om just anledningen eller "bevis" så blir det alltid tyst.
 

apknug

Medlem
Det undrar jag också. Varje gång man frågar de som hävdar att säkerheten skulle bli sämre om just anledningen eller "bevis" så blir det alltid tyst.
Bra sagt.

Nytt år nya tag!

Vad säger ni, ni som hävdar att outsourcing riskerar flygsäkerheten?

Det är väl upp till bevis nu?

Så fram med fakta........
 
Ibland får man acceptera att känslor styr vad folk tänker eller tycker. Flygsäkerhetsperspektivet kanske ibland är baserat på upplevelsen av kommunikation, erfarenhet, servicekänsla osv från personalen. Språket kan vara ett tänkbart element. Rädsla är inte alltid logisk :)
 

Alf

Medlem
Det undrar jag också. Varje gång man frågar de som hävdar att säkerheten skulle bli sämre om just anledningen eller "bevis" så blir det alltid tyst.

Bra sagt.

Nytt år nya tag!

Vad säger ni, ni som hävdar att outsourcing riskerar flygsäkerheten?

Det är väl upp till bevis nu?

Så fram med fakta........

Jag föreslår att vi vänder på frågeställningen, Hur bibehålls flygsäkerheten vid outsourcing?

Bevis är inget begrepp man använder inom flygsäkerhet. Man påvisar genom säkerhetsanalyser. Men ni får gärna föra i ”Bevis” om ni går iland med det.

Jag har ett dokument från Transportstyrelsen som heter ”Kartläggning av sociala villkor för flygande personal, TSL 2019-8295” Dokumentet kan hämtas från TSL hemsida. Läs detta innan ni kommenterar.
 

palmen

Moderator
Jag föreslår att vi vänder på frågeställningen, Hur bibehålls flygsäkerheten vid outsourcing?

Bevis är inget begrepp man använder inom flygsäkerhet. Man påvisar genom säkerhetsanalyser. Men ni får gärna föra i ”Bevis” om ni går iland med det.

Jag har ett dokument från Transportstyrelsen som heter ”Kartläggning av sociala villkor för flygande personal, TSL 2019-8295” Dokumentet kan hämtas från TSL hemsida. Läs detta innan ni kommenterar.
Måste man alltså läsa vissa dokument innan man kommenterar i forumet, det var nytt. Ska vi även kräva att folk läser igenom 261/2004 regler och alla domar i mål rörande detta innan de ställer en fråga om kompensation?

Det var just ett sådant dokument som efterfrågats flera gånger tidigare men man har aldrig fått något svar på varför det skulle vara mindre säkert att flyga med inhyrd personal. Nu har du ju lagt fram något underlag att utgå ifrån så att man kan ta del av det istället för att blint hävda att det skulle vara mindre säkert utan någon källa som backar upp påståendet.
 

Alf

Medlem
Måste man alltså läsa vissa dokument innan man kommenterar i forumet, det var nytt. Ska vi även kräva att folk läser igenom 261/2004 regler och alla domar i mål rörande detta innan de ställer en fråga om kompensation?

Det var just ett sådant dokument som efterfrågats flera gånger tidigare men man har aldrig fått något svar på varför det skulle vara mindre säkert att flyga med inhyrd personal. Nu har du ju lagt fram något underlag att utgå ifrån så att man kan ta del av det istället för att blint hävda att det skulle vara mindre säkert utan någon källa som backar upp påståendet.
Ja du vill ju ha ”Bevis” för alla påståenden om ämnet så då får du väl ta dej tid att läsa igenom de vetenskapliga dokument som finns. Själv har jag bara 40 års yrkeserfarenhet av ämnet så mina kommentarer är naturligtvis inget att sätta någon större tilltro till.
 

pswe

Medlem
Måste man alltså läsa vissa dokument innan man kommenterar i forumet, det var nytt. Ska vi även kräva att folk läser igenom 261/2004 regler och alla domar i mål rörande detta innan de ställer en fråga om kompensation?

Det var just ett sådant dokument som efterfrågats flera gånger tidigare men man har aldrig fått något svar på varför det skulle vara mindre säkert att flyga med inhyrd personal. Nu har du ju lagt fram något underlag att utgå ifrån så att man kan ta del av det istället för att blint hävda att det skulle vara mindre säkert utan någon källa som backar upp påståendet.
Kräva känns lite hårt och att läsa alla följddomar känns som en rätt barnslig liknelse. Men om alla försökt läsa 261/2004 och sökt i tråden innan en fråga ställs så hade det inte skadat.
Alfs förslag på dokument tycker jag känns ytterst relevant för vad som efterfrågats här i tråden.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

palmen

Moderator
Kräva känns lite hårt och att läsa alla följddomar känns som en rätt barnslig liknelse. Men om alla försökt läsa 261/2004 och sökt i tråden innan en fråga ställs så hade det inte skadat.
Alfs förslag på dokument tycker jag känns ytterst relevant för vad som efterfrågats här i tråden.
Ja dokumentet är ytterst relevant och ska absolut läsas. Men att inte få kommentera utan att ha läst det? Det är ju först nu som dokumentet presenterats så jag ska absolut titta på det.

Alla måste få kommentera i forumet utan att vara experter i ämnet eller jobba med det. Vi har inga forumreglerna som säger att man måste ha en viss kunskap om något för att få skriva en post oavsett ämne. Självklart är det ju bra om alla hade läst på om 261/2004 själva innan en fråga ställs, men det är inget som är ett krav.

Skriver man något som läggs fram som "fakta" och inte en "åsikt" är det bra om man kan backa upp sitt påstående. Detta har inte skett de senaste året/n vas det gäller att säkerheten skulle vara sämre med inhyrd personal utan det har enbart hävdats att så är fallet utan någon referens till något.

Ja du vill ju ha ”Bevis” för alla påståenden om ämnet så då får du väl ta dej tid att läsa igenom de vetenskapliga dokument som finns. Själv har jag bara 40 års yrkeserfarenhet av ämnet så mina kommentarer är naturligtvis inget att sätta någon större tilltro till.
Absolut ska jag läsa detta nu när du presenterar en källa som jag antar styrker dina tidigare påståenden i ämnet.
Personligen sätter jag inte mycket tilltro till någon oavsett vad det gäller om man inte kan backa upp sina påståenden.
 

ulagun

Medlem
Kan vi kanske dela denna tråd till en tvärvetenskapligt för de som önskar grotta ned sig i diverse utredningar empiriska fakta mm om flygsäkerhet samt en mer populistisk för oss vanliga "travellers" som har ett intresse av att flyga med säkra bolag och undvika osäkra och obehagliga upplevelser med enkla och lättförståeliga fakta.
Missförstå mig rätt. Har full respekt för vetenskap i ämnet men är själv mer intresserad av lättförståeliga does and donts när det gäller välja rätt trygga och säkra flygbolag. En anledning är har en hustru som är klart skeptisk till "konstiga" flygbolag. Blev inte bättre med en Ukraine flight med mängder av silvertejplagningar i cabinen för några år sedan Eller inrikes Egypt air med klagande böneutrop innan take off.
 
Toppen