Senaste nytt

Boka Star Alliance-awards online med Eurobonus

palmen

Moderator
Söker efter resa med Star Alliance för att använda EB poäng med 2-4-1. Har inför tidigare lyckade bokningar 2-4-1 sökt tillgänglighet med Award Nexus och som har stämt ganska bra med vad som funnits tillgängligt när jag ringt in och bokat vida gamla Tallin eller SAS kundtjänst. Jag har aldrig tidigare sökt resor via SAS Star Alliance sökmotor och är nybörjare med verktyget, men har försökt läsa här på forumet hur man kan söka och testat på olika sätt. Söker nu efter resa ARN-SFO/LAX i sommar och det finns ingen tillgänglighet alls när man kollar SAS sökmotor. Söker på olika sätt, via hubbar som FRA, MUC, LHT, ZUR etc. Har uppfattat att om det är mixed cabin så visar SAS bara Economy. Tillgängligheten stämmer inte alls med vad som finns på Award Nexus. Min frågar är; missar jag något i hur jag söker, eller har SAS utbud för bokningar med Star Alliance försämrats/minskat så påtagligt? Eller är minskad tillgänglighet en konsekvens av pandemi och färre flighter och är övergående? Men om det är det sistnämnda så förklarar det ju inte diskrepans i tillgänglighet mellan SAS Star Alliance sökmotor och Award Nexus. Har gjort flera HUACA när agenter inte ser tillgänglighet utan resultat. Tacksam för input!
Har aldrig använt award nexus så vet inte vad den tjänsten visar för sökresultat.

Det stämmer dock rent generellt att sas har sämre tillgång till flera bolag i alliansen. De bolagen som fortsatt verkar stämma bra är enligt min erfarenhet Turkish, TAP, ANA och Ethiopian. Andra bolag har generellt sämre tillgänglighet för sas.

Att hitta en resa till Kalifornien under sommaren kommer alltid vara svårt. Lägger vi till parametern att folk har mycket mer poäng på lager, det går färre flighter och många har ett uppdämt behov av att få resa så ser inte ekvationen direkt bra ut om man letar awards med eurobonus.
 

MajaKlara

Medlem
Har aldrig använt award nexus så vet inte vad den tjänsten visar för sökresultat.

Det stämmer dock rent generellt att sas har sämre tillgång till flera bolag i alliansen. De bolagen som fortsatt verkar stämma bra är enligt min erfarenhet Turkish, TAP, ANA och Ethiopian. Andra bolag har generellt sämre tillgänglighet för sas.

Att hitta en resa till Kalifornien under sommaren kommer alltid vara svårt. Lägger vi till parametern att folk har mycket mer poäng på lager, det går färre flighter och många har ett uppdämt behov av att få resa så ser inte ekvationen direkt bra ut om man letar awards med eurobonus.

Tack för svar! Award Nexus har tidigare visat väl överensstämmelse med vad som har funnits tillgängligt att boka och visar nu på flera awards till SFO/LAX, men som dock inte kommer upp på SAS sökmotor eller när man ringer. Är väl införstådd med svårigheterna hitta resa till Kalifornien i sommar. Valde nu att inte använda 2-4-1 och bokade i stället resa i juni ARN-SFO-LAX-ARN med poäng+pengar. Kanske inte det smartaste sättet använda poäng, men valde ändå detta i nuläget.
 

hendberg

Medlem
Söker efter resa med Star Alliance för att använda EB poäng med 2-4-1. Har inför tidigare lyckade bokningar 2-4-1 sökt tillgänglighet med Award Nexus och som har stämt ganska bra med vad som funnits tillgängligt när jag ringt in och bokat vida gamla Tallin eller SAS kundtjänst. Jag har aldrig tidigare sökt resor via SAS Star Alliance sökmotor och är nybörjare med verktyget, men har försökt läsa här på forumet hur man kan söka och testat på olika sätt. Söker nu efter resa ARN-SFO/LAX i sommar och det finns ingen tillgänglighet alls när man kollar SAS sökmotor. Söker på olika sätt, via hubbar som FRA, MUC, LHT, ZUR etc. Har uppfattat att om det är mixed cabin så visar SAS bara Economy. Tillgängligheten stämmer inte alls med vad som finns på Award Nexus. Min frågar är; missar jag något i hur jag söker, eller har SAS utbud för bokningar med Star Alliance försämrats/minskat så påtagligt? Eller är minskad tillgänglighet en konsekvens av pandemi och färre flighter och är övergående? Men om det är det sistnämnda så förklarar det ju inte diskrepans i tillgänglighet mellan SAS Star Alliance sökmotor och Award Nexus. Har gjort flera HUACA när agenter inte ser tillgänglighet utan resultat. Tacksam för input!
Testa sök ben för ben om du inte redan gör det. Dvs sök inte hela vägen direkt utan t.ex FRA-LAX först och hittar du tillgänglighet där så letar du upp en lämplig anslutning från ARN. Som sagt, om du nu inte redan gör det.
 

toer00

Medlem
Jag lyckades boka ARN-CPH-SFO med SAS i Business till i mitten av Juli 2022 och sedan retur 2,5 veckor senare SFO-LIS-ARN, Business med TAP.
Men då satt jag med fröken ur och exakt på sekunden kl 00:00 330 dagar innan lyckades jag boka SAS online. TAP 361 dagar innan och då ringde jag exakt 07:00 på morgonen till SAS (då on-line bokningen för Euro Bonus fortfarande var avstängd).

Så det går, men det krävs lång framförhållning och en gnutta tur. Kollar man med awardfares.com så får man fram detta, visserligen cachade resultat...

upload_2022-1-12_16-39-54.png

upload_2022-1-12_16-51-37.png
 

Attachments

  • upload_2022-1-12_16-33-22.png
    upload_2022-1-12_16-33-22.png
    244,6 KB · Visningar: 79
Toppen