Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

palmen

Moderator
Tja, det var passkontroll för ankommande från CPH till ARN idag (T5), tyckte mig se att flera av de framför mig behövde fippla med något annat än bara passet, antar att det var danskar m.fl. Såg dock inte om de fick visa upp testresultat eller bra vaccinationsintyg. Till skillnad mot när jag kommer från LHR skannades inte mitt pass så fokus låg uppenbart inte på pass-fronten.
Jag har också fastnat i paddfiltret från Berlin. Men mina dubbla resor i helgen till Bryssel så var det ingen kontroll alls. Det tyder ju på att det sker sporadiskt med stickprov på vissa flighter.
 

Tomas E

Medlem
Jag har också fastnat i paddfiltret från Berlin. Men mina dubbla resor i helgen till Bryssel så var det ingen kontroll alls. Det tyder ju på att det sker sporadiskt med stickprov på vissa flighter.
Aha, när jag läser "stickprov" tänkte jag att enstaka resenärer kontrolleras, lite som ett tullfilter jobbar. Men då verkar vår erfarenhet vara att en viss andel av Schengen-flighterna kollas till 100% genom att ledas upp till passkontrollen, andra inte alls.
 

SK989

Medlem
Aha, när jag läser "stickprov" tänkte jag att enstaka resenärer kontrolleras, lite som ett tullfilter jobbar. Men då verkar vår erfarenhet vara att en viss andel av Schengen-flighterna kollas till 100% genom att ledas upp till passkontrollen, andra inte alls.
Precis så är det. Vissa flighter kollas och då kollas alla passagerare på den flighten. Att inga flighter någonsin skulle kollas på T2 låter osannolikt men vad vet jag. Det är lite märkligt att man bara har sporadisk kontroll - passkontroll av icke-Schengen flyg sker ju av samtliga passagerare alldeles oavsett att flygbolagen ska kolla att alla har giltiga resehandlingar för att få komma med.

Följden av att gränspolisen bara har sporadisk kontroll för att man förlitar sig på transportföretagets kontroll är inte helt lyckad. I november kom jag med färjan från Estland till Frihamnen - Estland hade då största smittspridnigen i Europa och ombord fanns över 1000 personer. I mitt resesällskap var både svenskar och ester. I hamnen i Tallinn kollades ingenting av rederiet, bara att checka in i automat och knalla ombord. Vid ankomst till Stockholm kollades ingenting av gränspolisen heller.
 
Last edited:
Aha, när jag läser "stickprov" tänkte jag att enstaka resenärer kontrolleras, lite som ett tullfilter jobbar. Men då verkar vår erfarenhet vara att en viss andel av Schengen-flighterna kollas till 100% genom att ledas upp till passkontrollen, andra inte alls.
Ankom T5 igår från Vilnius. Ingen kontroll. I oktober passkontroll.. så vi kan nog konstatera att det är sporadisk kontroll från Schengen.
 

Osten

Medlem
När jag senast flög från Terminal 2 så har jag för mig att det stod att Aurora skulle öppna den 17/1, någon som hunnit springa förbi och kan bekräfta? (OT Fick en förklaring från incheckningspersonalen att loungen varit stängd på grund av problem med en säkerhetsdörr... Tar den med en nypa salt.:))
 

Senator

Moderator
När jag senast flög från Terminal 2 så har jag för mig att det stod att Aurora skulle öppna den 17/1, någon som hunnit springa förbi och kan bekräfta? (OT Fick en förklaring från incheckningspersonalen att loungen varit stängd på grund av problem med en säkerhetsdörr... Tar den med en nypa salt.:))

Bra fråga. Enligt Google så är den öppen, jag försökte ringa numret som står på Google men fick inget svar. Jag skall med Air France fakiren nästa vecka så jag kan kolla då.
 

Senator

Moderator
När jag senast flög från Terminal 2 så har jag för mig att det stod att Aurora skulle öppna den 17/1, någon som hunnit springa förbi och kan bekräfta? (OT Fick en förklaring från incheckningspersonalen att loungen varit stängd på grund av problem med en säkerhetsdörr... Tar den med en nypa salt.:))

Bra fråga. Enligt Google så är den öppen, jag försökte ringa numret som står på Google men fick inget svar. Jag skall med Air France fakiren nästa vecka så jag kan kolla då.

Ska kolla imorgon, om jag hinner och kan lämna terminal 5. Ska sedan vidare till CPH så jag vet inte om jag får gå dit.

Jag antar @Sir Lemon du inte hann dit? Nu har i alla fall Google uppdaterat igen:

aurora.PNG


Det blir väl 150kr på caféet igen ;) Vet inte helt hur jag tänkte när jag bokade Air France från ARN och SAS från CDG :D
 
Toppen