Senaste nytt

2022 års lista över Världens 20 säkraste flygbolag

Alf

Medlem
Årets lista från Airline ratings över de 20 säkraste flygbolagen:
7DF43F55-9EF4-4C67-9DC3-AF282BD96A1E.jpeg


Mina högst personliga kommentarer.

Högst upp är inte oväntat Air New Zealand.
SAS har hamnat högre upp på listan och är nu bland de 10 bästa. Det är SAS värda.
British Airways hamnar ganska långt ner vilket är lite förvånande.
Emirates har lyckats klamra sig kvar på listan trots flera allvarliga incidenter på senare tid.
TAP har en mycket bra placering, vilket visar att denna lista inte visar på om service är bra eller dålig utan är ett mått på flygsäkerheten.

Som vanligt finns inget afrikanskt flygbolag på listan. Många av dessa finns tyvärr istället på EU svarta lista över flygbolag som inte får trafikera Europa.

Mina egna två flygbolag inom Star Alliansen som jag själv har med på min svarta lista finns inte heller med på listan vilket styrker mej i valet.
 

LPC123

Medlem
Spännande lista! Vet du om den är baserad rakt av på antal incidenter eller i % mot antal flygningar under 2021?. Tänker att flygbolag som flugit färre flygningar hamnat högre upp i år?
 

palmen

Moderator
Vad baseras listan på?
Någon som tyckt till eller går man på statistik över incidenter över x år?
 

palmen

Moderator
När det gäller säkerheten går man på statistik och när det gäller produkten är det någon som tyckt till. Det är ganska utförligt beskrivet på deras hemsida.

Home Page - Airline Ratings
Jag kan ju teoretiskt göra en lista över säkra bolag utifrån vad jag tycker, därav frågan.

Men bra med länken till vad kriterierna är.

Vi kan väl konstatera att trots att sas outsourcat delar av den flygande verksamheten så verkar de ju väldigt säkra att flyga med. Helt tvärt emot vad många hävdar, att detta skulle påverka säkerheten. Vi kan ju då säga att till dagens datum finns det ingen grund för ett sådant påstående.
 

A87

Medlem
Årets lista från Airline ratings över de 20 säkraste flygbolagen:
Visa bifogad bild 125307

Mina högst personliga kommentarer.

Högst upp är inte oväntat Air New Zealand.
SAS har hamnat högre upp på listan och är nu bland de 10 bästa. Det är SAS värda.
British Airways hamnar ganska långt ner vilket är lite förvånande.
Emirates har lyckats klamra sig kvar på listan trots flera allvarliga incidenter på senare tid.
TAP har en mycket bra placering, vilket visar att denna lista inte visar på om service är bra eller dålig utan är ett mått på flygsäkerheten.

Som vanligt finns inget afrikanskt flygbolag på listan. Många av dessa finns tyvärr istället på EU svarta lista över flygbolag som inte får trafikera Europa.

Mina egna två flygbolag inom Star Alliansen som jag själv har med på min svarta lista finns inte heller med på listan vilket styrker mej i valet.
Vilka 2 flygbolag är det som du har i din blacklist?
 
Toppen