Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Maja

Medlem
Ca 2 veckor sedan LIS CPH med mellanlandning i BRU, lämnade aldrig airside. Ändå krävdes extra intyg, ett ganska omfattande Passenger location form. Kollades noggrant vid incheckning i LIS. De stackare som inte hade giltigt intyg nekades boarding.
Mitt råd är att kolla Brussels hemsida.

Det var endast PLF som efterfrågades? Inget om test eller liknande väl?
 
Jag har precis haft Covid, den 30 december gjorde jag ett positivt PCR hemtest. Nu skall jag resa till USA den 27 januari och undrar om det kan bli problem med mitt reseintyg när det är dags. Måste ju testa mig den 26/27 men kan det visa positivt tack vare min ”gamla” smitta? Vilket typ av test är bäst att ta, som ger minst chans till positivt utslag? PCR? Antigen?
 

dino_81

Medlem
Jag har precis haft Covid, den 30 december gjorde jag ett positivt PCR hemtest. Nu skall jag resa till USA den 27 januari och undrar om det kan bli problem med mitt reseintyg när det är dags. Måste ju testa mig den 26/27 men kan det visa positivt tack vare min ”gamla” smitta? Vilket typ av test är bäst att ta, som ger minst chans till positivt utslag? PCR? Antigen?
Antigen räcker för USA men PCR-test är mer känsliga vilket gör den typen av test bättre/säkrare.

Osannolikt att du är smittsam efter en månad men om du är osäker på om du skulle vara det så rekommenderar jag att du tar ett PCR-test för att förhindra att du smittar någon.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
Jag har precis haft Covid, den 30 december gjorde jag ett positivt PCR hemtest. Nu skall jag resa till USA den 27 januari och undrar om det kan bli problem med mitt reseintyg när det är dags. Måste ju testa mig den 26/27 men kan det visa positivt tack vare min ”gamla” smitta? Vilket typ av test är bäst att ta, som ger minst chans till positivt utslag? PCR? Antigen?
Antigentest eftersom USA kräver ett väldigt färskt resultat (senast dagen innan avfärd) och de bestämt sig för att ”frisk enligt antigentest + inga symptom” är vad de kräver.
 

Myllys35

Medlem
Antigentest eftersom USA kräver ett väldigt färskt resultat (senast dagen innan avfärd) och de bestämt sig för att ”frisk enligt antigentest + inga symptom” är vad de kräver.

Ja, eller så ordnar man ett tillfrisknandeintyg så behövs inget test alls inom 90 dgr från det positiva testet enligt CDC. Har dock inte hört om någon som åkt på ett sådant - någon här som har erfarenhet och vet om det är smidigt till USA? :)
 
Ja, eller så ordnar man ett tillfrisknandeintyg så behövs inget test alls inom 90 dgr från det positiva testet enligt CDC. Har dock inte hört om någon som åkt på ett sådant - någon här som har erfarenhet och vet om det är smidigt till USA? :)
Har kollat en del på det också men om jag fattat det rätt måste man blivit testad av personal och inte via hemtest. Så det skeppet har seglat så att säga.
 
Toppen