Nu har SAS börjat sälja platser i Plus igen på flighten. Det går dock fortfarande inte för oss att välja några platser i Plus, som alltså fortfarande lär vara överbokad. Så frågan är varför SAS ändå börjat sälja biljetter i Plus igen. Har de så mycket ledigt i business att de överbokade i Plus blir uppgraderade dit eller kan det vara så illa att man blir nedgraderad till Go?
Edit: Nu såg jag att även returen den 5/3 blivit ändrad till en A321LR. Där har också våra förbokade platser försvunnit och samtliga 12 platser i Plus är redan upptagna. Till den flighten säljer inte SAS några biljetter alls i vare sig Plus eller Business längre (däremot i Go).
Jag kontaktade mot bättre vetande SAS kundtjänst för att höra vad de har att säga om saken. Ungefär så här lät det:
-Hej, våra förbokade platser CPH - IAD har försvunnit p.g.a. ett flygplansbyte. Har du möjlighet att hjälpa mig att få nya platser?
-Mmm... ser din bokning här. Ni har förbokade platser ARN-CPH... (säger inget mer)
-Jo, det vet jag. Men det jag undrar över är den transatlantiska sträckan fram och tillbaka.
-Ni har inga förvalda platser på den sträckan.
-Precis. Vi hade det men de försvann p.g.a. att ni bytte flygplanstyp. Har du möjlighet att hjälpa mig att få nya platser?
-Nej. Det är väldigt limiterat med platser i er serviceklass...
-Vad betyder det?
-Att det inte finns några lediga platser.
-Du menar att det är överbokat?
-Nej. Jag menar att det är limiterat.
-OK. Varför är det "limiterat"?
-För att det skett ett flygplansbyte. Du kan boka om era biljetter om du vill.
-Jaha? Så ni bokar om oss till ett annat bolag samma dag i samma serviceklass utan merkostnad för oss?
-Öh? Nä.
Och ungefär där tackade jag för hjälpen och sa hej då.