Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

MajaKlara

Medlem
Tack för svar om seating! Nu valde jag varsitt tronsäte åt mig och maken, 2A+F. Då har man ju lite mer eget space mot gången jämfört med rad 1 och så slipper vi kliva över varandra när man ska på toa. Efter 26 år tillsammans ska vi nog klara av att sitta några meter ifrån varandra på en transatlantisk flight;)
 

SK989

Medlem
Jag fick precis en schemaändring från SAS mellan Köpenhamn - Washington den 25/2, vi reser i Plus. Var ingen större ändring, typ avgångstiden var en halvtimme tidigare. Men sen såg jag att A330 blivit A321LR... Vi är fyra personer som reser ihop, två vuxna och två barn. En av oss har fått sittplats, men inte de andra tre. Och några lediga platser att välja finns inte.

Det finns väl bara 12 platser i Plus på 321LR? När det var en A330 var betydligt fler än 12 platser i Plus bokade att döma från den seatmap man kunde se. Är det nån idé att be SAS fixa det här i förväg?
 

Plus

Medlem
Det finns väl bara 12 platser i Plus? När det var en A330 var betydligt fler än 12 platser i Plus bokade att döma från den seatmap man kunde se. Är det nån idé att be SAS fixa det här i förväg?

Skulle inte tro det, i SAS värld är antagligen inte maskinen full, även om plus råkar vara översålt.
SAS satsar nog hellre på att folk får kalla fötter i dessa tider, än att börja upp/nedgradera.
Sitt lugnt i båten, det är väldigt lång tid kvar. Det kommer nog gå bra ska du se.
 

Tobbe.O

Medlem
Blivande SE-DMS är ute på testflygning nummer fem! :) Borde vara leverans dax snart! :)

Screenshot_20220118-104540_Flightradar24.jpg
 

SK989

Medlem
Min kommande flygning med SAS A321LR från Köpenhamn till Washington den 25/2 har börjat uppvisa konstigheter. Vi är fyra personer i sällskapet som reser i Plus. Ursprungligen skulle flighten ha varit med en A330 men det ändrades till A321LR. Då försvann också våra förbokade platser och det går inte att välja nya (alla 12 platser i Plus är redan valda). Att döma av den seatmap som fanns för flighten när det var en A330 så var det betydligt fler än 12 passagerare bokade i Plus vilket alltså betyder att SAS nu överbokat Plus när man bytte från en A330 till A321LR. När SAS bytte från A330 till A321LR sålde de fortfarande biljetter till flighten i fråga - dock inte några biljetter i Plus (för att det redan är överbokat i Plus antar jag).

Nu har SAS börjat sälja platser i Plus igen på flighten. Det går dock fortfarande inte för oss att välja några platser i Plus, som alltså fortfarande lär vara överbokad. Så frågan är varför SAS ändå börjat sälja biljetter i Plus igen. Har de så mycket ledigt i business att de överbokade i Plus blir uppgraderade dit eller kan det vara så illa att man blir nedgraderad till Go?

Edit: Nu såg jag att även returen den 5/3 blivit ändrad till en A321LR. Där har också våra förbokade platser försvunnit och samtliga 12 platser i Plus är redan upptagna. Till den flighten säljer inte SAS några biljetter alls i vare sig Plus eller Business längre (däremot i Go).
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Så frågan är varför SAS ändå börjat sälja biljetter i Plus igen.
Det kan man inte med säkerhet veta. Man får nöja sig med antagandet att SAS anser detta vara affärsmässigt motiverat, vilket innebär att de antingen tror sig få plats med alla. Antingen genom uppgraderingar eller nedgraderingar och ersättning till de som får ödmjuka sig ned i säten ”söder om vingen”.
Har de så mycket ledigt i business att de överbokade i Plus blir uppgraderade dit eller kan det vara så illa att man blir nedgraderad till Go?
En möjlighet är att det finns plats i business, en annan fullt tänkbar möjlighet är att några som bokat SAS Plus får fortsätta nedåt i gången och nöja sig med ett ekonomisäte (samt lite ersättning).
 

SK989

Medlem
Nu har SAS börjat sälja platser i Plus igen på flighten. Det går dock fortfarande inte för oss att välja några platser i Plus, som alltså fortfarande lär vara överbokad. Så frågan är varför SAS ändå börjat sälja biljetter i Plus igen. Har de så mycket ledigt i business att de överbokade i Plus blir uppgraderade dit eller kan det vara så illa att man blir nedgraderad till Go?

Edit: Nu såg jag att även returen den 5/3 blivit ändrad till en A321LR. Där har också våra förbokade platser försvunnit och samtliga 12 platser i Plus är redan upptagna. Till den flighten säljer inte SAS några biljetter alls i vare sig Plus eller Business längre (däremot i Go).
Jag kontaktade mot bättre vetande SAS kundtjänst för att höra vad de har att säga om saken. Ungefär så här lät det:

-Hej, våra förbokade platser CPH - IAD har försvunnit p.g.a. ett flygplansbyte. Har du möjlighet att hjälpa mig att få nya platser?
-Mmm... ser din bokning här. Ni har förbokade platser ARN-CPH... (säger inget mer)
-Jo, det vet jag. Men det jag undrar över är den transatlantiska sträckan fram och tillbaka.
-Ni har inga förvalda platser på den sträckan.
-Precis. Vi hade det men de försvann p.g.a. att ni bytte flygplanstyp. Har du möjlighet att hjälpa mig att få nya platser?
-Nej. Det är väldigt limiterat med platser i er serviceklass...
-Vad betyder det?
-Att det inte finns några lediga platser.
-Du menar att det är överbokat?
-Nej. Jag menar att det är limiterat.
-OK. Varför är det "limiterat"?
-För att det skett ett flygplansbyte. Du kan boka om era biljetter om du vill.
-Jaha? Så ni bokar om oss till ett annat bolag samma dag i samma serviceklass utan merkostnad för oss?
-Öh? Nä.


Och ungefär där tackade jag för hjälpen och sa hej då.
 
Last edited:
Toppen