Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

Linda79

Medlem
Ska flyga ARN-HKT med AY153 den 23 dec, 4 personer i business(2 vuxna, 2 barn). Har den billigaste varianten av biljett, campaign nånting har jag för mig den hette. Jag har Finnair Plus Guld. Kan jag inkl familjen då använda fast track i säkerhetskontrollen trots att förmånen ej är inkluderat i biljettypen?
Efter de senaste dagarnas rapporter om långa köer på Arlanda skulle jag gärna slippa dem
 

igelkotten

Medlem
Data point: checkade precis in på ARN-JFK avgång lördag (dvs incheckad ett dygn i förväg). Bokade platser i eco - mindre än hälften. Får se hur det blir på flighten. Alla betalplatserna (nödutgång, plus-utrymme och några till med någon form av extra värde hur det nu räknas ut) lediga.

Hur var kön till incheckning?
 

bvs

Medlem
Någon som köpt en uppgradering på Arlanda (och/eller outstation) med Finnair på long haul?

Inte nyligen men när vi flög ARN-HEL-NRT så uppgraderade vi HEL-NRT vid gate i HEL. Kostade 3300:- per person (vi var två). Det här var i maj 2019.

Annars brukar det dyka upp erbjudanden om direct upgrade i appen veckan innan
 

micsjo

Medlem
Hur var kön till incheckning?
Brutal.

Vi var där 3,5 timmar innan precis som rekommenderat. Vi var långt fram i kön men då tog det ändå en timme när incheckningen väl öppnade.

Alla var lugna och fina, även alla barnen som säkert var 25% av passagerarna. Nästan bara familjer av olika slag.

Priority-kön var inte så lång men ack så långsam. 30 min per sällskap kanske.

Värst av allt var boarding. En prio-kö och en för resten. Det tog evig tid att samla in cdc/attestation form vid gaten. Trots boarding en timme innan tog det 2 timmar. Vi blev så klart sena men det flög de in.
 

micsjo

Medlem
Data point: checkade precis in på ARN-JFK avgång lördag (dvs incheckad ett dygn i förväg). Bokade platser i eco - mindre än hälften. Får se hur det blir på flighten. Alla betalplatserna (nödutgång, plus-utrymme och några till med någon form av extra värde hur det nu räknas ut) lediga.

Väl ombord var ca 10% av platserna lediga. Lite udda utspridda men huvudsakligen längst bak.
 

Senator

Moderator
En relativt dolt fördel med Finnairs satsning på USA är deras delaktighet i OneWorld North Atlantic Joint Venture med American, Iberia, British Airways, OpenSkies och Air Lingus. Det har gjort det allmänna prisläget till Nordamerika med OneWorld har ändrats radikalt. Jag använde mycket I-klass med British och American tidigare, men priserna blev successivt dyrare medan Star Alliance North Atlantic JV (Lufthansagruppen, United och Air Canada) blev bättre och bättre. Men nu är ordningen återställt och med flera alternativ från ARN åter ett bra alternativ.

Nu ser jag gamla trotjänaren ARN-LAX finns i I-klass för 17.000kr med 14 dagars förköp som är väldigt bra. American alla dagar i veckan över United inom USA. Utmaningen är alltid I-klass på American, och särskilt på Transcont JFK-LAX/SFO. Man vill ha 140 TP segment och gärna på A321T ;)

Dock är alla dessa priser "Maximum Permitted Mileage" (MPM) baserade som gör det svårt att vara för innovativa. Sen kostar en stopover €600 medan Star Alliance JV ingår detta i WAS, NYC, ORD och SFO.

Nu hoppas vi på lite mer affärer i Nordamerika så jag kan åka lite nya British Club World eller kanske en Finnair A350 till JFK? :)
 

igelkotten

Medlem
Inte nyligen men när vi flög ARN-HEL-NRT så uppgraderade vi HEL-NRT vid gate i HEL. Kostade 3300:- per person (vi var två). Det här var i maj 2019.

Annars brukar det dyka upp erbjudanden om direct upgrade i appen veckan innan

Tack för datapunkt! Jag är bokad på BA codeshare eftersom jag hade en stor voucher att bränna, så då funkar inte pre-upgrade tyvärr.
 

intuition

Medlem
I dag rapporterade Finnair trafik-siffror för december.
Man skeppade 2493,7 ton på rutter till Nordamerika, det är all-time-high för i alla fall den perioden jag har sparat statistik (jan 2014-mars 2020). En normal december före covid ligger på ≈900 ton.
Nu flyger man till NA både från HEL och från ARN, men det är svårt att tro att ARN skulle gå dåligt. Det var ju lite gnäll i tråden typ "hur kan man flyga med tomma plan" och att biljetterna sponsrades av skattebetalare, så jag tänkte bara komplettera bilden.

Till asien är lite svårare att analysera, eftersom de flesta rutter utgår från HEL och ARN-Thailand bara blir en mindre del. Dessutom är stora delar av det asiatiska nätverket helt nere. Där ligger man lägre, och kommer bara upp i ca 60% av volymen cargo mot tiden före covid. Tittar man då på cargo loadfactor (som alltså tar hänsyn till kapaciteten) så är den 75%, dvs ungefär som före covid. Dvs de flyg som går har lika mycket cargo som tidigare. (men som vi alla vet - till betydligt högre priser än tidigare).

Passagerar-loadfactor är 39% till Asien - men där får man räkna in att Japan och de delar av kina som är i gång har väldigt tuffa inrese-villkor för passagerare
Passagerar-loadfactor till Nordamerika är 56%
 
Toppen