Senaste nytt

Val av förseningskompensation SAS

Nordpilen

Medlem
Jag råkade ut för en försening större än tre timmar för några veckor sedan genom att jag missade mitt transferflyg.

Enligt EU-förordning ska man då ha rätt till ersättning motsvarande 2500 kr när resan är max 1500 km.

När jag nu ska ansöka på SAS ser jag att följande alternativ finns till ersättning:

  • 2500 kr utbetalt på konto
  • 25 000 eurobonuspoäng
  • Värdecheck SAS 5000 kr
Jag funderar på det sistnämnda alternativet, men för att maximera giltighetstid på voucher är det i så fall bättre att avvakta ett tag med förseningsersättning med tanke på att voucher endast gäller ett år. Någon som vet hur länge man kan söka ersättning?

Vad hade ni valt?
 

Tamas

Medlem
Jag väljer alltid utbetalning till kontot för att inte vara inlåst till något bolag. Såklart detta är "gratis" pengar, men är det inte bättre att helt enkelt göra din försenad resa billigare eller t.o.m gratis? Det är oklart vad du får ut för 5000kr hos SAS.

Kommer du ens kunna använda under året? Och priserna varierar, idag kanske tycker du att X pers kommer kunna åka till Y land för de pengarna, men när det kommer till bokning kanske det är inte situationen.
 
Jag råkade ut för en försening större än tre timmar för några veckor sedan genom att jag missade mitt transferflyg.

Enligt EU-förordning ska man då ha rätt till ersättning motsvarande 2500 kr när resan är max 1500 km.

När jag nu ska ansöka på SAS ser jag att följande alternativ finns till ersättning:

  • 2500 kr utbetalt på konto
  • 25 000 eurobonuspoäng
  • Värdecheck SAS 5000 kr
Jag funderar på det sistnämnda alternativet, men för att maximera giltighetstid på voucher är det i så fall bättre att avvakta ett tag med förseningsersättning med tanke på att voucher endast gäller ett år. Någon som vet hur länge man kan söka ersättning?

Vad hade ni valt?


Jag väljer alltid voucher då värdet dubblas. Visst, du låser dig till SAS, men behöver du inte vouchern så släng ut den på Tradera eller liknande. Du får då alltid mer än vad du skulle fått om du valt pengarna direkt.
 

Tamas

Medlem
Jag väljer alltid voucher då värdet dubblas. Visst, du låser dig till SAS, men behöver du inte vouchern så släng ut den på Tradera eller liknande. Du får då alltid mer än vad du skulle fått om du valt pengarna direkt.
Den där möjligheten har jag inte ens tänkt på. Bra där...
 

mha321

Medlem
Jag råkade ut för en försening större än tre timmar för några veckor sedan genom att jag missade mitt transferflyg.

Enligt EU-förordning ska man då ha rätt till ersättning motsvarande 2500 kr när resan är max 1500 km.

När jag nu ska ansöka på SAS ser jag att följande alternativ finns till ersättning:

  • 2500 kr utbetalt på konto
  • 25 000 eurobonuspoäng
  • Värdecheck SAS 5000 kr
Jag funderar på det sistnämnda alternativet, men för att maximera giltighetstid på voucher är det i så fall bättre att avvakta ett tag med förseningsersättning med tanke på att voucher endast gäller ett år. Någon som vet hur länge man kan söka ersättning?

Vad hade ni valt?

Du ska väl I teorin kunna göra claim upp till 3 år efter eller något sådant. Men se då till att verkligen ha *all* dokumentation kvar. Visserligen ligger bevisbördan på sas, men det kan ändå bli betydligt svårare att argumentera för om det gått väldigt lång tid.

Jag hade personligen valt voucher, då jag ser det som garanterat att jag har nytta av 5000kr på sas inom 12 månader. Men finns det risk att du inte har det, så ta cash istället.

Eurobonuspoäng kan vara bra om det tex resulterar i att du då får råd att boka en bonusresa som du annars inte har råd med. Men om du inte har något sådant direkt på g skulle jag säga att voucher är bättre.
 

fcx

Medlem
Alla tre alternativen är bra tycker jag. I valet mellan cash eller voucher brukar jag tänka på hushållskassan. Om man tar cash men sedan stoppar in de pengarna i resebudgeten igen så är det bättre att ta en voucher och dubblera värdet. Ska man använda pengarna till annat än resor så är cash ett bättre alternativ.

Giltighetstiden för en voucher är "bara" ett år, så man behöver en plan för hur den ska spenderas.
 

palmen

Moderator
Du ska väl I teorin kunna göra claim upp till 3 år efter eller något sådant. Men se då till att verkligen ha *all* dokumentation kvar. Visserligen ligger bevisbördan på sas, men det kan ändå bli betydligt svårare att argumentera för om det gått väldigt lång tid.

Jag hade personligen valt voucher, då jag ser det som garanterat att jag har nytta av 5000kr på sas inom 12 månader. Men finns det risk att du inte har det, så ta cash istället.

Eurobonuspoäng kan vara bra om det tex resulterar i att du då får råd att boka en bonusresa som du annars inte har råd med. Men om du inte har något sådant direkt på g skulle jag säga att voucher är bättre.
Kom det inte någon ny dom i detta att man skulle göra sin claim inom någon månad? Eller blandar jag ihop månad/år nu?
 
Toppen