Senaste nytt

Bästa kreditkortet för hotell?

sandek

Medlem
Jag har redan alla poäng jag kan tänkas behöva för flyg och bonusresor.

Däremot har jag inte en enda gratisnatt eller status någonstans vad gäller hotell?

Vad har ni för tips för att samla poäng, gratisnätter, status på hotell? Har ingen specifik kedja i åtanke, men gärna något som är gångbart internationellt snarare än i Sverige.

Tack för hjälp!
 

palmen

Moderator
Finns inga sådana kort att få i Sverige mig veterligen (finns för nordiska kedjor).

Amex vanliga kort som ger MR-poäng är det som kan generera poäng hos olika kedjor. Det ger ju bara poäng, ingen status eller frinätter. Men skaffar du amex platinum kommer det med massa hotellstatusar.
 
  • Gilla
Reactions: hco

sandek

Medlem
Finns inga sådana kort att få i Sverige mig veterligen (finns för nordiska kedjor).

Amex vanliga kort som ger MR-poäng är det som kan generera poäng hos olika kedjor. Det ger ju bara poäng, ingen status eller frinätter. Men skaffar du amex platinum kommer det med massa hotellstatusar.
Det kan ju funka.

Gjorde snabbmatte på amex hemsida, men konvertering av poäng m.m. Ser inte ut att komma långt på säg 300k spend per år? Eller räknar jag galet?
 

palmen

Moderator
Det kan ju funka.

Gjorde snabbmatte på amex hemsida, men konvertering av poäng m.m. Ser inte ut att komma långt på säg 300k spend per år? Eller räknar jag galet?
300k spend på platinum blir ju ändå 750k MR och vad du nu eventuellt får vid signup. Blir ju en del poäng i sammanhanget ändå. Hur mycket beror ju på kedja du växlat till.
 

jerixon

Medlem
Amex Platinum eller Nordic Choice mastercard är väll de två som är bra i Sverige.

750k MR ger dig inte speciellt mycket dock ska man vara beredd på.
Ska man ha mycket frinätter är det Nordic Choice kortet som gäller och att bo/optimera stays med dem.


Jag har redan alla poäng jag kan tänkas behöva för flyg och bonusresor.

Däremot har jag inte en enda gratisnatt eller status någonstans vad gäller hotell?

Vad har ni för tips för att samla poäng, gratisnätter, status på hotell? Har ingen specifik kedja i åtanke, men gärna något som är gångbart internationellt snarare än i Sverige.

Tack för hjälp!
 

sandek

Medlem
Amex Platinum eller Nordic Choice mastercard är väll de två som är bra i Sverige.

750k MR ger dig inte speciellt mycket dock ska man vara beredd på.
Ska man ha mycket frinätter är det Nordic Choice kortet som gäller och att bo/optimera stays med dem.
Sverige behöver jag inte i
 

Jonas C

Medlem
Sverige är tyvärr hopplöst när det kommer till hotellkreditkort. Bästa alternativet just nu är nog Amex Membership Rewards även om det inte ger den bästa växlingskursen till hotellprogram.
 

sandek

Medlem
Då finns det nog tyvärr bara ett kort att välja på och det är inte speciellt bra.
Då hade jag försökt hålla mig till en kedja och tjänat poängen den vägen iställlet :)
Sverige är tyvärr hopplöst när det kommer till hotellkreditkort. Bästa alternativet just nu är nog Amex Membership Rewards även om det inte ger den bästa växlingskursen till hotellprogram.
Kanske får tänka om då. Behöver i alla fall inte fler poäng till SAS..
 

mha321

Medlem
Sverige behöver jag inte i
Nordic Choice är rätt bra i Norge och Danmark, inte bara Sverige. Du kan även få frinätter på ett gäng hotel runt om i Europa, men jag tror inte du får status förmåner där.

Men om du med att du inte behöver Sverige faktiskt menar norden så är det som andra had sagt, I första hand Amex MR poäng som gäller.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen