Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

igelkotten

Medlem
Hur funkar det med dos 3 och covidbevis? Det står ju i alla regler att det gäller om man är fullvaccinerad+två veckor, men så länge man fortfarande räknas som fullvaccinerad med två doser, gäller då beviset direkt efter den tredje eller ska man vänta två veckor innan man skaffar nytt när man har fått tredje sprutan?

Ingen har sagt något om mitt covidbevis som jag rest på dagarna efter min tredje dos. För säkerhets skull hade jag också med mig mitt ”gamla” covidbevis som anger datum för dos 2.
 
Hur funkar det med dos 3 och covidbevis? Det står ju i alla regler att det gäller om man är fullvaccinerad+två veckor, men så länge man fortfarande räknas som fullvaccinerad med två doser, gäller då beviset direkt efter den tredje eller ska man vänta två veckor innan man skaffar nytt när man har fått tredje sprutan?
Bara du tagit dos 3 senaste 9 månader efter dos 2 räknas du som fullvaccinerad, har EU bestämt.
 
I mitt nya covidbevis står det ju bara att senaste dosen togs 27/12 och att jag har fått tre doser. Och i all info så står ju att fullvaccinerad+två veckor är det som gäller för att beviset ska gälla.
Det avser ju dos 2. De har nog inte uppdaterat info bara. Många av oss under 50 har ju inte fått dos 3 ännu. Bara att gratulera, du är fullvaccinerad tills nästa dos (4).
 

fleetheseen

Medlem
Hej,

Har inte rest på ett tag nu pga pandemin. Vill därför bara dubbelkolla med er experter. Ska göra en mileage run och flyga ARN-CPH-BRU nu i veckan. Blir kvar i Bryssel en natt. Har försökt läsa på så gott jag kan och fattar det som att vaccinationsbevis från covidbevis.se räcker vid ankomst till Bryssel. Vidare så krävs inget antigen/PCR-test om man bara mellanlandar i Köpenhamn. För hemresan till Sverige krävs inga tester då jag är svensk medborgare.

Tacksam om någon bara kan bekräfta ovan så att jag inte gör bort mig. Efter fem år som guld på A3 så siktar jag nu på EBG istället och den här resan ger mig nödvändiga poäng.
 

GOTBound

Medlem
Datapunkt: Västra Götalands regionen PCR test, svarstid 1-8 dagar. Detta innebär i teorin att en potentiellt infekterad individ kan få provsvar när individen enligt gängse rekommendationer anses friskförklarad från Covid-19.

Dock fyller provtagning flera syften map. smittspårning och statistik.

Syfte med mitt inlägg: Bra att tänka på att en resa utanför rikets gränser kan innebära frivillig isolering i upp till 8 dagar för boende i Västra Götaland.
Dock finns det inget krav eller rekommendation att isolera sig efter utlandsvistelse följt av provtagning tills svar anhålles mer än rekommendationen att testa sig vid ankomst tillbaka till Sverige.

Källor:
Svarstids datan; en av mina anställda som tog ett PCR test på en av Närhälsans vårdcentraler i Göteborg nu under morgonen [ej kopplat till utlandsresa].

Covid-19 friskförklarad;
Om testet visar att du har covid-19 ska du stanna hemma minst sju dygn efter att du fick de första symtomen. De två sista dygnen ska du känna dig bra och inte ha feber. Du ska följa de förhållningsregler du fått från hälso-och sjukvården.
Hur länge bör jag stanna hemma? — Folkhälsomyndigheten
 

ulagun

Medlem
Hej,

Har inte rest på ett tag nu pga pandemin. Vill därför bara dubbelkolla med er experter. Ska göra en mileage run och flyga ARN-CPH-BRU nu i veckan. Blir kvar i Bryssel en natt. Har försökt läsa på så gott jag kan och fattar det som att vaccinationsbevis från covidbevis.se räcker vid ankomst till Bryssel. Vidare så krävs inget antigen/PCR-test om man bara mellanlandar i Köpenhamn. För hemresan till Sverige krävs inga tester då jag är svensk medborgare.

Tacksam om någon bara kan bekräfta ovan så att jag inte gör bort mig. Efter fem år som guld på A3 så siktar jag nu på EBG istället och den här resan ger mig nödvändiga poäng.
Ca 2 veckor sedan LIS CPH med mellanlandning i BRU, lämnade aldrig airside. Ändå krävdes extra intyg, ett ganska omfattande Passenger location form. Kollades noggrant vid incheckning i LIS. De stackare som inte hade giltigt intyg nekades boarding.
Mitt råd är att kolla Brussels hemsida.
 
Hej,

Har inte rest på ett tag nu pga pandemin. Vill därför bara dubbelkolla med er experter. Ska göra en mileage run och flyga ARN-CPH-BRU nu i veckan. Blir kvar i Bryssel en natt. Har försökt läsa på så gott jag kan och fattar det som att vaccinationsbevis från covidbevis.se räcker vid ankomst till Bryssel. Vidare så krävs inget antigen/PCR-test om man bara mellanlandar i Köpenhamn. För hemresan till Sverige krävs inga tester då jag är svensk medborgare.

Tacksam om någon bara kan bekräfta ovan så att jag inte gör bort mig. Efter fem år som guld på A3 så siktar jag nu på EBG istället och den här resan ger mig nödvändiga poäng.

Min uppfattning är följande:
Du behöver fylla i en PLF. Gäller även de som stannar kvar <48 h ifall man kommit in med flyg.
What to do when you arrive in Belgium? | Coronavirus COVID-19
Förutom det behövs inget annat.

Ska själv också göra en MR till BRU på fredag denna vecka, men inte stanna kvar över natt som du gör.
 
Min uppfattning är följande:
Du behöver fylla i en PLF. Gäller även de som stannar kvar <48 h ifall man kommit in med flyg.
What to do when you arrive in Belgium? | Coronavirus COVID-19
Förutom det behövs inget annat.

Ska själv också göra en MR till BRU på fredag denna vecka, men inte stanna kvar över natt som du gör.

Precis så har jag också förstått det, <48hr regeln gäller inte om du kommer via flyg utan krävs en PLF. Dock kollades inte min PLF alls vid incheckning i Sverige, däremot väldigt noggrann kontroll av Belgisk militär efter avstigning, flera som blev nekade och tillbakaskickade.
 

Andreas Q

Medlem
Jag tycker ovanstående länk är tydligast, kan ju inte krävas test:
Der gælder desuden undtagelser for visse grupper af personer, f.eks. for børn, personer med bopæl i grænselandet, indrejsende fra Sverige i transit fra Bornholm uden ophold i Sverige, indrejsende med henblik på godstransport og personer i transit gennem Danmark, som udrejser senest 24 timer efter indrejsetidspunktet (fx svenske flyrejsende der bruger Danmark som hub).
Någon som testat i praktiken? Gick inget morgonflyg till MMX i morgon så skall ta ARN-CPH för att ta tåget över. Och när jag försökte ladda upp mitt covidbevis till SAS för att få ut boardingkort så svarade maskinen att det krävdes PCR testintyg. SAS kundtjänst hänvisade till checkindisken.....
 
Toppen