Senaste nytt

Lägesbild i Europa (Covid-19)

bachelor

Medlem
Hela Spanien från julafton. Det är en nationellt antagen lag så i det fallet finns inga variationer. Efterlevnaden är en annan sak, men det är föreskrivet böter för att bryta mot mask-påbudet. Däremot finns det andra restriktioner som divergerar mellan regionerna. Till exempel har Katalonien begränsningar i nattlivet.
Man ska alltså tolka det som att man riskerar böter om man inte har på sig mask dagtid på hotellområdet utomhus också? Bor med all inclusive så kommer aldrig lämna hotellområdet men känns ju inte som en höjdare med mask där. Tänkte mig möjligen ett scenario där man endast har mask inomhus och då främst i samband med att man tar sig till/tar mat. Vet någon var gränsen går, om man badar i poolen, tar en öl i solstolen eller liknande måste det ju vara ok?
 

Real843

Medlem
Brottas med samma fråga. Har Gran Canaria så kanske lite lättare att hitta flyg, men med två små barn med blir allt stökigare om nåt skulle hända. Jag kommer vänta in i det sista och följa smittotalen, Spanien har ju likt Sverige legat ganska lågt ett tag men har fått bättre skjuts med ny smitta det sista, och risken är väl att den bara stegrar nu under resten av Dec. Höga smittotal=mer sannolikt att det blir restriktioner och snabba beslut vilket kommer göra det troligt för avbokning. Men mattas smittan av eller om man kommer fram till att Omikron är ganska ofarligt trots hög smitta så tror jag vi åker, är verkligen 50/50 just nu.

Visa bifogad bild 124567
Gran Canaria kommer att ha utegångsförbud mellan 02:00 och 06:00 nyårsafton och trettondagsafton enligt ett beslut som togs av lokalregeringen idag. En bra sida på svenska att följa för just Kanarieöarna är denna Kanarieöarna säger HEJ på nytt | Du befinner dig på webben för Turism på Kanarieöarna.. För den spansktalande eller med hjälp av Google translate Canarias7. Toda la información de Canarias | Canarias7. Av Kanarieöarna är det Teneriffa som ligger risigast till med närmre hälften av alla utbrott på de sju öarna.
 

adhoc76

Medlem
Det blev snabba puckar i det här beslutet. Såg på spansk TV igår att premiärministern fått exakt den typen av frågor som du pekar på @bachelor i samband med hans besök i söndags på La Palma i anledning av det nu avslutade vulkanutbrottet. Tyvärr inga klara besked. Han svarade svävade att ”självklart får ta av munskyddet när man solar på stranden och i samband med joggingturer”. Så långt premiärministern. Min tolkning är - när du ligger/sitter och solar utomhus på hotellområdet: ej mask. När du rör dig på området t ex besöka toaletten: mask på.
 
Alltså Sveriges nya inreserestriktioner slår ju priset över alla i Europa inom kategorin ”välj själv”. För personer som ej bor här.

Intyg på franska ex, kan alla människor som arbetar med att kolla intyg etc på Arlanda franska? Eller är tanken att allt ska kollas från det landet folk reser ifrån.

Jag blir mest förvirrad ärligt talat. :confused:


Krav på utländska medborgare om test vid inresa
För inresor till Sverige finns krav på negativt covidtest för utländska medborgare som inte bor i Sverige.

  • Test som godtas för inresa är antigentest eller ett PCR/NAAT-test. (NAAT=nukleinsyreamplifieringstester)
  • Gäller för dem som är 12 år eller äldre.
  • Testet ska vara utfört inom 48 timmar före ankomst till Sverige.

Nya föreskrifter om resor från 28 december — Folkhälsomyndigheten
 

ekf

Medlem
Alltså Sveriges nya inreserestriktioner slår ju priset över alla i Europa inom kategorin ”välj själv”. För personer som ej bor här.

Intyg på franska ex, kan alla människor som arbetar med att kolla intyg etc på Arlanda franska? Eller är tanken att allt ska kollas från det landet folk reser ifrån.

Jag blir mest förvirrad ärligt talat. :confused:


Krav på utländska medborgare om test vid inresa
För inresor till Sverige finns krav på negativt covidtest för utländska medborgare som inte bor i Sverige.

  • Test som godtas för inresa är antigentest eller ett PCR/NAAT-test. (NAAT=nukleinsyreamplifieringstester)
  • Gäller för dem som är 12 år eller äldre.
  • Testet ska vara utfört inom 48 timmar före ankomst till Sverige.
Nya föreskrifter om resor från 28 december — Folkhälsomyndigheten
"intyget kan vara skrivet på svenska, danska, norska, engelska eller franska."
Krav på intyg för utländska medborgare som reser in i Sverige — Folkhälsomyndigheten

Men jag håller med om att svenska myndigheter inte gör det lätt för en att förstå vad som gäller i vissa corner-cases. Media gör inte direkt bilden tydligare med sina egna tolkningar och hittepå...

edit: blind är jag också, såg inte att franska var med i det jag citerade...
 
"intyget kan vara skrivet på svenska, danska, norska, engelska eller franska."
Krav på intyg för utländska medborgare som reser in i Sverige — Folkhälsomyndigheten

Men jag håller med om att svenska myndigheter inte gör det lätt för en att förstå vad som gäller i vissa corner-cases. Media gör inte direkt bilden tydligare med sina egna tolkningar och hittepå...

edit: blind är jag också, såg inte att franska var med i det jag citerade...
Det första man blir blind på… ;)
Dessutom så tror jag inte att jag tidigare har sett andra länder inom EU precisera så exakt vad intyget ska innehålla.

Restriktioner i all ära - men vi borde då vara lite tydliga och inte tramsa så mkt. För dom flesta restriktioner vi har fått nu är rätt flummiga.
Om tågresans längd överstiger bla bla… tex
 

Hachans

Medlem
Alltså Sveriges nya inreserestriktioner slår ju priset över alla i Europa inom kategorin ”välj själv”. För personer som ej bor här.

Intyg på franska ex, kan alla människor som arbetar med att kolla intyg etc på Arlanda franska? Eller är tanken att allt ska kollas från det landet folk reser ifrån.

Jag blir mest förvirrad ärligt talat. :confused:


Krav på utländska medborgare om test vid inresa
För inresor till Sverige finns krav på negativt covidtest för utländska medborgare som inte bor i Sverige.

  • Test som godtas för inresa är antigentest eller ett PCR/NAAT-test. (NAAT=nukleinsyreamplifieringstester)
  • Gäller för dem som är 12 år eller äldre.
  • Testet ska vara utfört inom 48 timmar före ankomst till Sverige.
Nya föreskrifter om resor från 28 december — Folkhälsomyndigheten

Det är ganska ärligt tycker jag. För det är i linje med de flesta andra länder.
Intyget kollas vid avresa och sen gör man endast stickprov vid gränsen. Så var det i Storbritannien och Italien tidigare i år. Så är det i USA just nu.

Man har delegerat gränskontrollerandet till företag på flygsidan och sen står polisen vid Öresundsbron istället. Funkar delvis eftersom man kan sanktionera flygbolag som inte kollar det hela.
 

LPC123

Medlem
Bl a Teneriffa, Gran Canaria och Fuerteventura befinner sig i fas 3. Det betyder nattliga restriktioner mellan 00:30 och 06:00. @LPC123
Tack för info! Jag undrar om dom gamle ens känner till det? Men munskydden sa dom att här är inte krav på det utomhus!? Hade passerat poliser och dom sa inget :) så jag får nog briefa dom om detta.
 
Toppen