Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tveket

Medlem
Kan ju diskuteras vilken peer group som är mest relevant. Långdistans och i viss mån egen groundservice påverkar nyckeltalen. Hur ser exempelvis Finnair ut?

Verkligen! Den bilden jämförde ju äpplen med päron! Jämförelse mot t ex Finnair, Austrian, Swiss osv vore ju mer relevant! Sen vore det ju intressant med en jämförelse där man exkluderar ground-handling. Hur mycket av det som ligger inom det egna bolaget varierar ju stort och slår ju hårt på dessa siffror.

Sen har jag själv ett såå stort anti-SAS-flygande-personal-bias för att någonsin bli omvänd till att tro att det överhuvudtaget finns en endaste bland SAS flygande personal som har den minsta lilla lilla välvilja mot bolaget. För jag tror på riktigt, om än liiiite tillspetsat, att det inte finns någon alls i SAS flygande personal som kan eller vill förstå bolagets utmaningar. Så siffror kommer ju inte ändra mina grundinställning.

Trots det vill jag ju veta hur det ser ut, så mer siffror! :)
 

Tomas E

Medlem
Siffror från Flyr
Mängden "ground staff" måste väl mest bero på om man har flygplatspersonal (inchecknings- och gatepersonal m.m.) och flygunderhåll i egen regi, eller köper tjänsterna? Det är väl inte i första hand en avspegling av mängden administrativ personal?

Men lite förvånande att SAS har färre piloter och färre kabinpersonal anställda per flygplan än LCC:erna. Är det för att LCC:erna inte ger dem heltidsanställningar?
 

intuition

Medlem
Kan ju diskuteras vilken peer group som är mest relevant. Långdistans och i viss mån egen groundservice påverkar nyckeltalen. Hur ser exempelvis Finnair ut?
Nu vet jag ju inte hur de räknat där. Men 92,6 anställda per flygplan är vad man kan få fram av Finnairs Q3-rapport
Reports and presentations – Finnair
Finnair employed an average of 5,462 (6,568) people in Q3 2021, which is 16.8 per cent less than in the comparison period. The number of employees decreased during Q3 by 112 or 2.0 per cent, totalling 5,426 at the end of September (6,535). In total, 46 new persons were hired at Finnair in Q3 2021. The attrition rate for the last 12 months was 11.2 per cent (9.2) which is higher than in the comparison period due to temporary layoffs and, thus, lower number of active employees. The number of absences due to illness was 2.5 per cent (2.6) in Q3.

Finnair’s fleet is managed by Finnair Aircraft Finance Oy, a wholly-owned subsidiary of Finnair. At the end of the third quarter, Finnair itself had 59 aircraft, of which 24 were wide-body and 35 narrow-body aircraft. During the third quarter, Finnair moved forward with its refinancing plan and closed a sale and leaseback of four owned Airbus A350 aircraft. After the transaction, 26 aircraft were owned by Finnair Aircraft Finance Oy and 33 were leased.

Sedan är ju Finnair betydligt mer longhaul än vad Sas är, med längre sektorlängd och en flotta som nästan är 50% widebody.
 

igelkotten

Medlem

Generellt om artikeln:Vilken löjlig rubrik och ickenyhet. Folk på mycket lägre nivå än en VD på ett börsbolag behöver ofta vara tillgängliga på sin ledighet, ledigheten innebär ju mest att man skjuter på de saker som faktiskt kan vänta. Vem är denna "anställda" som skvallrar om att VD inte fysiskt befinner sig på kontoret, SAS organisation verkar vara riktigt ruttet på insidan.

Om artikeln i övrigt, riktigt oroande med ännu en pilotstrejk på gång. Om det kommer fler indikationer blir mitt val helt enkelt att undvika sas-bokningar inom den närmsta tiden, vilket troligen inte gynnar någon part.
 

varva77

Medlem
Jag gillar i grunden SAS och är slavisk till EuroBonus men den mer eller mindre konstanta konfliktnivån är verkligen frustrerande för att inte säga sorglig. Ingen ekonom men kunde de inte passat på iom pandemin att rensa upp en gång för alla likt Norwegian, Avianca, Thai och en del övriga verkar ha gjort (eller håller på)? Ägarna har väl förlorat massor i form av utspätt ägande och emissioner till ett svart hål? Men ändå står de där med i grunden samma sjuka bolag med för höga kostnader och avtal på en marknad som enbart efterfrågar det motsatta.
 

intuition

Medlem
SAS organisation verkar vara riktigt ruttet på insidan.

Om artikeln i övrigt, riktigt oroande med ännu en pilotstrejk på gång. Om det kommer fler indikationer blir mitt val helt enkelt att undvika sas-bokningar inom den närmsta tiden, vilket troligen inte gynnar någon part.

Det är de här två fenomenen som stör mig mest.
Först ska vi kunder involveras i snart sagt minsta interna motsättning. Inget verkar man kunna lösa internt, allt ska i media.

Och sedan ska vi kunder straffas, med upprepade strejker (både lagliga och olagliga) maskningsaktioner, sura och aggressiva incheckningsagenter osv osv.

Och till sist ska "paxen" stå där med mössan i hand och böna och be om att få betala mer för "nöjet" att vara lojal med SAS.
 

adhoc76

Medlem
Sitter just nu på en SAS Ireland (Connect numera) flight. Är liksom @intuition SAS-lojal och hade väl hoppats på att jag skulle tycka att det avviker från den normala SAS-upplevelsen. Det gör det inte. Det är (minst) lika bra. Sett ur ett kundperspektiv kan jag inte med bästa vilja tycka att detta är sämre än mainline SAS. Allt är sig likt - skillnaden är språket och en yngre och faktiskt mer serviceinriktad besättning. Kan man hålla den här nivån till en lägre kostnad så förstår jag incitamenten i det. Om alternativet är att SAS dukar under tar jag hellre den här utvecklingen.
 
Toppen