Senaste nytt

SAS ställer in flyg närmaste dagarna inför julen.

palmen

Moderator
På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
Det är ju knappast så att sas flygande personal jobbar gratis. De har helt ok löner rent generellt även om vissa tjänar extremt mycket och tidigare tjänade de juniora desto mindre och inte på något sätt hög lön.
 

intuition

Medlem
...
På hur många marknader anses det vara normalt att de anställda ska arbeta mer eller mindre gratis, så att produkten kan skänkas bort i stället för att, på normalt kommersiell grund, tas betalt för?
...
Kan du utveckla det här lite?

Menar du att biljetterna inte säljs på kommersiell grund, utan att SAS styr priserna och väljer att sätta priset till noll?
Och sedan att SAS gör löneavdrag så att de kommer upp i motsvarande vad en kommersiellt sålt biljett skulle kosta?

Nä, det är verkligen inte normalt på några marknader.
 

KalleSus

Medlem
Sedan när jobbar SAS-piloter gratis??? 2019 var genomsnittslönen 93000 kr/mån inklusive tillägg och traktamente.
SAS-piloterna tjänar ju 93.000 kr/månaden, vill ha högre lön - Travel News
Nu är problemet att SAS pilotfack hävdar att dessa siffror inte stämmer, men släpper inga egna siffror. De vet att de har NOLL SYMPATI att hämta från allmänheten för stridsåtgärder och gnäll om de är tydliga med vad de faktiskt tjänar.

Enligt SCB-siffror (som alltså inte är "partsinlagor") från samma år (som lär syfta på lönen 2018 eller möjligen 2017) tjänar en genomsnittlig pilot i Sverige 63400 kr/mån. Siffran inkluderar alltså sämre betalda piloter i alla bolag. Gissningsvis inkluderar lönestatistiken fasta tillägg men exkluderar rörliga tillägg (t.ex. traktamente). Så brukar det i alla fall vara när mitt fack (ett markbaserat sådant) samlar in lönestatistik från sina medlemmar.
Så mycket tjänar piloterna | SvD
Intressant. Vilken reglering har du i tankarna för att lösa konkurrensproblemet?
Det är ju knappast så att sas flygande personal jobbar gratis. De har helt ok löner rent generellt även om vissa tjänar extremt mycket och tidigare tjänade de juniora desto mindre och inte på något sätt hög lön.

Kan du utveckla det här lite?

Menar du att biljetterna inte säljs på kommersiell grund, utan att SAS styr priserna och väljer att sätta priset till noll?
Och sedan att SAS gör löneavdrag så att de kommer upp i motsvarande vad en kommersiellt sålt biljett skulle kosta?

Nä, det är verkligen inte normalt på några marknader.
Intressant att så många här har tagit mitt inlägg så totalt bokstavligt när det bara handlar om en allmän reflektion över en företeelse som jag ställer mig lite undrande inför.
Jag skulle kunna gå in och kommentera i stort sett alla inlägg här, men avstår på grund av risken att missförstås ännu mer.


Vi kan ha olika åsikter om mycket, olika ingångsvinklar till hur vi beskriver och belyser allehanda ämnen, men jag tillåter mig åndå fortsatt att få uttrycka mina åsikter i både kåserande, överdriven och i viss mån raljerande ton även med risken att majoriteten av läsarna förutsätter att mitt inlägg ska tolkas precis som det skrivits.
 

pswe

Medlem
Intressant att så många här har tagit mitt inlägg så totalt bokstavligt när det bara handlar om en allmän reflektion över en företeelse som jag ställer mig lite undrande inför.
Jag skulle kunna gå in och kommentera i stort sett alla inlägg här, men avstår på grund av risken att missförstås ännu mer.


Vi kan ha olika åsikter om mycket, olika ingångsvinklar till hur vi beskriver och belyser allehanda ämnen, men jag tillåter mig åndå fortsatt att få uttrycka mina åsikter i både kåserande, överdriven och i viss mån raljerande ton även med risken att majoriteten av läsarna förutsätter att mitt inlägg ska tolkas precis som det skrivits.
Risken att missförstås får man nog ta om man skriver i ett forum. Att bli ifrågasatt när man skriver direkta felaktigheter med politiska undertoner kan man ju välja att hantera på olika sätt, noterar hur du valde att göra.
 

adhoc76

Medlem
Vi kan ha olika åsikter om mycket

Ja så är det. Jag är dock benägen att luta åt ”team @KalleSus” i den här frågan. I vart fall i så måtto att det stora flertalet inte är beredda att betala lite mer för schyssta villkor för arbetstagarna (handlar om helheten, inte bara lön utan andra arbetsvillkor som arbetstider med mera). @Alf brukar argumentera för att vara beredd att betala mer för premiumprodukter (t ex till Kanarieöarna), men det är uppenbart att det saknas en marknad för det. Det är billigast möjligt som vinner och det är ju där problemet ligger för SAS. Personalen drömmer om ”den goda tiden” som numera sedan många år tillbaka är ett minne blott. Och ja visst. I botten finns det kanske politiska undertoner, men den delen av saken lämnar jag helt därhän.
 

Hachans

Medlem
Som vanligt tar facken tillfälle i akt att beskylla ledningen för precis allt. Varenda gång minsta lilla händer är facken ute med exakt samma mantra att ledningen är inkompetent och hela skulden ligger där.

Enligt artikeln jobbar alla inom de nivåer som är tillåtet även om det sträcks till max. Varför är det bara på sas som det då blir problem? Inga andra flygbolag som också nyttjar personalen till max utan att de går på knäna? Har svårt att tänka mig att detta är sas unikt.

Om man ska tro facken så är det alltså inte sjukskrivningar pga omikron som är problemet, utan att de inte klarar av att jobba max vad som är tillåtet.

Det är inte bara SAS. Googla nyheterna så ser du att Lufthansa, BA med flera har samma problem.

Och det är inte bara flygsektorn. Det är SJ och MTR. Det är brittiska tågen, det är DB osv.

Men vi ser ju SAS för det är närmast.

Det är otroligt mycket smitta och det är delvis omikron, men också vanlig influensa, vinterkräksjuka och förkylningar. Tröskeln för när man ska vara hemma och sjuk har sänkts, samtidigt som vissa länder har krav på att man ska isolera sig bara man varit i närheten av någon med covid och i väntan på resultat tar det typ två dagar.
 

palmen

Moderator
Det är inte bara SAS. Googla nyheterna så ser du att Lufthansa, BA med flera har samma problem.

Och det är inte bara flygsektorn. Det är SJ och MTR. Det är brittiska tågen, det är DB osv.

Men vi ser ju SAS för det är närmast.

Det är otroligt mycket smitta och det är delvis omikron, men också vanlig influensa, vinterkräksjuka och förkylningar. Tröskeln för när man ska vara hemma och sjuk har sänkts, samtidigt som vissa länder har krav på att man ska isolera sig bara man varit i närheten av någon med covid och i väntan på resultat tar det typ två dagar.
Samtidigt går ju kabinfackets ordförande ut och säger att de är överarbetade och går på knäna. Väldigt märkligt att det blev så precis i julveckan.

Många sjukskriver sig nog nu rent generellt vid minsta symptom för att inte smitta andra, oavsett var man arbetar. Men om det nu var orsaken till det höga antalet sjukskrivningar just nu hade man ju lätt kunna säga det och alla skulle förstå. Istället så blir det konspirationsteorier nu när det råkar sammanfalla med julen.
 

Hachans

Medlem
Samtidigt går ju kabinfackets ordförande ut och säger att de är överarbetade och går på knäna. Väldigt märkligt att det blev så precis i julveckan.

Många sjukskriver sig nog nu rent generellt vid minsta symptom för att inte smitta andra, oavsett var man arbetar. Men om det nu var orsaken till det höga antalet sjukskrivningar just nu hade man ju lätt kunna säga det och alla skulle förstå. Istället så blir det konspirationsteorier nu när det råkar sammanfalla med julen.

Men det ena kan ju vara sant samtidigt som det andra också är det.

Det är ju inte otänkbart att personalen är få och slits hårt, framförallt när fler och fler kollegor faller från. Och det finns ingen extra kapacitet för de är alla uppsagda.
 

intuition

Medlem
Intressant att så många här har tagit mitt inlägg så totalt bokstavligt när det bara handlar om en allmän reflektion över en företeelse som jag ställer mig lite undrande inför.
Jag skulle kunna gå in och kommentera i stort sett alla inlägg här, men avstår på grund av risken att missförstås ännu mer.


Vi kan ha olika åsikter om mycket, olika ingångsvinklar till hur vi beskriver och belyser allehanda ämnen, men jag tillåter mig åndå fortsatt att få uttrycka mina åsikter i både kåserande, överdriven och i viss mån raljerande ton även med risken att majoriteten av läsarna förutsätter att mitt inlägg ska tolkas precis som det skrivits.

Nu försökte jag i och för sig få dig att utveckla, just för att inte missförstå.

Ett kåseri kan vara roligt att läsa och har såklart ett stort värde. Jag vet bara inte hur bra det fungerar att vara kåsör i enskilda poster, det blir nog svårläst för alla? I en egen tråd fungerar det kanon-bra, tex många reserapporter är skriva ungefär som ett kåseri.

Raljera har nog många av oss gjort någon gång, men det gör det inte till bra innehåll på ett forum. Det innehåller sällan något konstruktivt, sällan några argument som forumet kan ta till sig, kommentera, utveckla eller argumentera mot. Istället är det typiskt ett destruktivt innehåll. Personligen är jag sjukt trött på raljerandet, som bara syftar till att sprida missnöje och skapa en allmän känsla av kris.

Överdrifter är också ganska enkelt att ta till, men också något jag tycker man ska vara sparsam med för att överdrifter förstör ordens värde. Om jag är missnöjd med min lön och konsekvent kallar det för en "slavlön" för att alla ska förstå hur missnöjd jag är, blir det ett problem när jag sedan ska säga något om en papperslös som bor i en skrubb innanför köket. När "arbetsgivaren" har dragit av för "fri mat och bostad" är det 500 kr kvar på den lönen. Min egen slavlön är 100 gånger så hög och då har arbetsgivaren betalt alla mina skyddsnät.
 
Toppen