Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Negativt PCR-test max 48 gäller för icke medborgare med ett par undantag från och med 28/12:
Negativt test krav för inresa | SVT Nyheter

Från och med den 28 december krävs ett negativt covid 19-test för att få resa in i Sverige. Det beslutade regeringen på onsdagen.

Testet ska ha gjorts inom 48 timmar före ankomsten till Sverige.

Testkravet ersätter det nuvarande kravet på digitalt covidintyg, ”covidbevis”. Det gäller för alla utländska medborgare över 12 år, med vissa undantag.

För arbetspendlare, gränsstudenter och resenärer från Bornholm till Danmark gäller särskilda regler.

Med detta får vi bland de mest restriktiva inreseregler inom EU även för EU-medborgare.
Oss svenska resenärer kommer det väl påverka genom längre köer och fler kontroller på hemvägen...
 

igelkotten

Medlem
Negativt PCR-test max 48 gäller för icke medborgare med ett par undantag från och med 28/12:
Negativt test krav för inresa | SVT Nyheter

Från och med den 28 december krävs ett negativt covid 19-test för att få resa in i Sverige. Det beslutade regeringen på onsdagen.

Testet ska ha gjorts inom 48 timmar före ankomsten till Sverige.

Testkravet ersätter det nuvarande kravet på digitalt covidintyg, ”covidbevis”. Det gäller för alla utländska medborgare över 12 år, med vissa undantag.

För arbetspendlare, gränsstudenter och resenärer från Bornholm till Danmark gäller särskilda regler.

Med detta får vi bland de mest restriktiva inreseregler inom EU även för EU-medborgare.

Står inget om att det krävs just PCR-test.

Tråkig utveckling att det ska krävas test innan inresa trots vaccinering (tom med 3 doser), särskilt då omikronvarianten tycks sprida sig i svenska samhället redan. Men denna ideologi är ju Sverige inte ensam om, gäller ju de flesta länder. Nu påverkar ju inte testkravet mig men som någon sagt innan ökar det ju köerna pga kontroller.
 

Senator

Moderator
Negativt PCR-test max 48 gäller för icke medborgare med ett par undantag från och med 28/12:
Negativt test krav för inresa | SVT Nyheter

Från och med den 28 december krävs ett negativt covid 19-test för att få resa in i Sverige. Det beslutade regeringen på onsdagen.

Testet ska ha gjorts inom 48 timmar före ankomsten till Sverige.

Testkravet ersätter det nuvarande kravet på digitalt covidintyg, ”covidbevis”. Det gäller för alla utländska medborgare över 12 år, med vissa undantag.

För arbetspendlare, gränsstudenter och resenärer från Bornholm till Danmark gäller särskilda regler.

Med detta får vi bland de mest restriktiva inreseregler inom EU även för EU-medborgare.

Var ser du att det måste vara PCR-test, dvs att det inte duger med antigentest?

Står inget om att det krävs just PCR-test.

Tråkig utveckling att det ska krävas test innan inresa trots vaccinering (tom med 3 doser), särskilt då omikronvarianten tycks sprida sig i svenska samhället redan. Men denna ideologi är ju Sverige inte ensam om, gäller ju de flesta länder. Nu påverkar ju inte testkravet mig men som någon sagt innan ökar det ju köerna pga kontroller.

Exakt information finns både på Polisens hemsida samt FHM:
Corona – så påverkas resandet till Sverige | Polismyndigheten
Krav på intyg för utländska medborgare som reser in i Sverige — Folkhälsomyndigheten

"Vilken typ av test som har utförts. Det måste vara ett antigentest, PCR-test, LAMP-test eller TMA-test"
 

igelkotten

Medlem
En annan sak värt att notera är att svenska kravet för negativt provsvar är 48 timmar innan ANKOMST, vilket skiljer sig från många länder där det är "avresa". Värt att ha i åtanke för den som flyger longhaul, särskilt med transfer.
 

Senator

Moderator
Lite OT:

Jag fick en utförlig förklaring av en nära vän som är läkare idag men som forskar för sin PhD. Alltså snart en s.k. Doktor-Doktor ;) Han gav en lektion i fördelar och nackdelar med Antigentesten och matematiken/statistiken är ganska intressant. Fördelen med Antigentest är enkelheten och snabbheten. Nackdelen är sensitiviteten på runt 90% medan PCR är över 99%. Det går inte få falska positiva svar med Antigentest, bara falska negativa svar. Han beskrev det såhär.

Om du har låg smittspridning, t.ex. 50 fall per 100.000 invånare ja då missar man bara 5 fall per 100.000 invånare med Antigentest.
Har vi däremot hög smittspridning, låt oss säga 500 fall per 100.000 invånare ja då missar man 50 fall per 100.000 invånare. Så det kan spela ganska stor roll på populationsnivå vid stor smittspridning.

#endofOT
 

GOTBound

Medlem
Var ser du att det måste vara PCR-test, dvs att det inte duger med antigentest?

Står inget om att det krävs just PCR-test.

Tråkig utveckling att det ska krävas test innan inresa trots vaccinering (tom med 3 doser), särskilt då omikronvarianten tycks sprida sig i svenska samhället redan. Men denna ideologi är ju Sverige inte ensam om, gäller ju de flesta länder. Nu påverkar ju inte testkravet mig men som någon sagt innan ökar det ju köerna pga kontroller.

Nu har @Senator redan svarat men på gårdagens presskonferens sades det från minister håll att just ett PCR test som kommer gälla från den 24/12 men det blev 28/12z
 

fcx

Medlem
En annan sak värt att notera är att svenska kravet för negativt provsvar är 48 timmar innan ANKOMST, vilket skiljer sig från många länder där det är "avresa". Värt att ha i åtanke för den som flyger longhaul, särskilt med transfer.

Nu har @Senator redan svarat men på gårdagens presskonferens sades det från minister håll att just ett PCR test som kommer gälla från den 24/12 men det blev 28/12z

Just kombinationen 48 timmar före ankomst och PCR-test, som kan ta en ansenlig tid att få svar på, kanske visade sig omöjlig i praktiken?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Samosaguas

Medlem
Jag har en fråga om transit genom Tyskland. Jag har en resa på fredag (24/12) från ARN till MAD med byte i MUC med Lufthansa. Både frun och jag har två vaccindoser men sonen på 7 år är ovaccinerad.

Allt jag hittills läst har jag förstått som att man som transitpassagerare inte behöver något negativt test, i alla fall inte om man är under 12 år.

Fick dock nedanstående mejl från Lufthansa för en stund som gör mig förvirrad:
8952DC58-CD82-44B3-AF6C-2911D2B18AAF.jpeg

Här låter det för mig som att min son på 7 år skulle behöva ett negativt test för mellanlandningen i MUC. Någon som kan reda ut vad som egentligen gäller?
 
Toppen