Senaste nytt

Amex metall / Systembolaget

Hvergang

Medlem
Jag ser inte att detta är något specifikt för just Platinum, utan snarare AmEx. Aldrig råkat ut för det med Platinum, däremot med ett AmEx i plast, senast hos frisören förra veckan. De fick starta om allt.

Som jag skrev ovan hände det mig också. För att förtydliga så är mitt ett visa-kort i metall.
 

Nikje

Medlem
På den här skylten är det Amex som pekas ut. Ganska märkligt att det inte finns standarder som förebyggt detta, särskilt som det är premium-korten som drabbas..:rolleyes:

20211029_121602.jpg
 
  • Gilla
Reactions: hco

palmen

Moderator
En förklaring kan vara att när kortet förs in så kommer metallen på kortet att träffa på metallblecken som skall läsa av chippet och
—— kortis mellan plus o jord.
Det konstiga är att det bara är vissa butiker som har detta problem. Har lyckats paja kassorna två ggr pga detta medan på andra bolag fungerar det utan problem.
 
Det konstiga är att det bara är vissa butiker som har detta problem. Har lyckats paja kassorna två ggr pga detta medan på andra bolag fungerar det utan problem.

Konstruktionsfel.
Det skall vara möjligt att kortsluta alla 8 pinnarna utan att terminalen/kassan går ned.
Det beror nog på att det kommit ut rätt många nya modeller som ej testats ordentligt.
 

palmen

Moderator
Konstruktionsfel.
Det skall vara möjligt att kortsluta alla 8 pinnarna utan att terminalen/kassan går ned.
Det beror nog på att det kommit ut rätt många nya modeller som ej testats ordentligt.
Det är dock samma modell av terminal på de bolag jag handlar på och bara vissa av dom har detta problem. Mitt lokala bolag har inga problem med chipet på metallkort.
 

palmen

Moderator
Troligen olika generationer av samma modell. I något läge upptäcktes problemen och de fixade det, så de terminaler som är tillverkade efter det funkar...
Men då borde det bara vara vissa terminaler i butiken som är nya som har problemet. Man brukar inte byta alla terminaler för att en behöver uppgraderas. När jag jobbade med kortterminaler bytte vi bara ut de som var trasiga, aldrig en hel butik om de inte skulle byta leverantör helt av terminal. Och det är samma bolag som utvecklar programvaran för POS på systemet och de jag jobbade för.
 
Toppen