Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Philip G

Medlem
Åker till NY den 7/1, men vi har hyrt bil och skall köra längs östkusten ned till Miami. Därifrån flyger vi hem igen den 21/1.
Verkar som att vi bör undvika Manhattan, kanske till och med NYC i stort, och bara dra söderut direkt?

Jag blir glad bara vi kommer iväg. Har två sprutor och en covidsjukdom på CV:t, men det kanske ändå inte hjälper för att känna sig trygg.
 

Senator

Moderator
Åker till NY den 7/1, men vi har hyrt bil och skall köra längs östkusten ned till Miami. Därifrån flyger vi hem igen den 21/1.
Verkar som att vi bör undvika Manhattan, kanske till och med NYC i stort, och bara dra söderut direkt?

Jag blir glad bara vi kommer iväg. Har två sprutor och en covidsjukdom på CV:t, men det kanske ändå inte hjälper för att känna sig trygg.

Jag tror inte man skall tänka på mycket på att "undvika" men tänka smittskydd och att kanske inte lägga livslånga planer om Broadwaypjäs och Madison Square Garden sportevenemang då dessa verkar kunna flyttas. T.ex. så flyttades flera Brooklyn Nets matcher nu på grund av smittspridning:
Brooklyn Nets' next 2 games postponed amid COVID-19 surge
 

sembl

Medlem
God morgon. Jag kan bara råda i att försöka vara försiktig med folkmassor etc. Det är mer "not if, but when" ni kommer att få det om ni kommer hit med tanke på hur det sprids just nu.

Med det sagt så tar ni själva beslut om hur ni vill göra och försöka njuta av semestern så gott det går. Men nere i Florida bryr man sig inte så mycket om att du är vaccinerad eller bär mask.

Även nere i Florida så händer det grejer. Case positivity rate has gone up too, doubling over the last week from 2.6% to now 5.4% positivity.

COVID-19 in Florida: Omicron believed to be behind increase in cases, medical experts say
 

kajsa84

Medlem
Svåra val. Vi ska åka nästa vecka till NY och sedan efter ett par dagar till Tampa och kryssning i Karibien. Hittills har jag varit inställd på att åka men nu börjar jag bli mer tveksam. Vi är vaccinerade och hade covid i maj men svårt att veta hur länge skyddet från genomgången infektion räcker…
 

Lauda 777

Medlem
Jag har börjat tänka på ett annat sätt. Ponera att man blir sjuk när man är där och testat positivt. Det blir extremt jobbigt och dyrt. Minst 10 dagar i karantän. Man kan ju t.o.m. bli smittad i Sverige och testa negativt innan skiten har inkuberat. .

Tvekar nu som sjutton på SFO på annandagen.

Edit: Och nu har jag tänkt om igen efter att ha kollat reseförsäkringen. Det verkar som dom flesta bolag täcker extrakostnader för egen karantän på resmålet om man skulle få covid.

Fan vad svårt det här är. Hur tänker ni?
 
Last edited:

Ricci

Medlem
God morgon. Jag kan bara råda i att försöka vara försiktig med folkmassor etc. Det är mer "not if, but when" ni kommer att få det om ni kommer hit med tanke på hur det sprids just nu.

Med det sagt så tar ni själva beslut om hur ni vill göra och försöka njuta av semestern så gott det går. Men nere i Florida bryr man sig inte så mycket om att du är vaccinerad eller bär mask.

Även nere i Florida så händer det grejer. Case positivity rate has gone up too, doubling over the last week from 2.6% to now 5.4% positivity.

COVID-19 in Florida: Omicron believed to be behind increase in cases, medical experts say
Oj, drar till Florida på onsdag över julen och hoppas verkligen inte att sitta fast på ett hotellrum i en vecka. :(
 

Kimmen00

Medlem
Exakt, när folk säger att de har varit i USA och bara varit på Manhattan eller downtown SF så har de inte varit i USA. De har just varit på Manhattan och SF.

Landet är stort och varje stat har sina kärnväljare. Därför ser det ut som det gör.

Det är ju det jag menar...

Vi flyger till Colorado den 28/12 för skidåkning i Breckenridge... så länge det är öppet in till Staterna kör vi.

Svåra val. Vi ska åka nästa vecka till NY och sedan efter ett par dagar till Tampa och kryssning i Karibien. Hittills har jag varit inställd på att åka men nu börjar jag bli mer tveksam. Vi är vaccinerade och hade covid i maj men svårt att veta hur länge skyddet från genomgången infektion räcker…

Appropå kryssning:

Coronautbrott på kryssningsfartyg

Inte kul att sitta fast på båten (om det nu blir så)..
 
Last edited by a moderator:

Senator

Moderator
Vi flyger till Colorado den 28/12 för skidåkning i Breckenridge... så länge det är öppet in till Staterna kör vi.

Jag skulle nog vara mer rädd för ”Altitude Sickness” i Breckenridge. Kan vara värt att anmärka att basen i Breckenridge är nästan 3.000 MöH medan Steamboat är 2.000 MöH Ingår andra fjäll i liftkortet?

Senast jag var i Breckenridge var det sommar och jag var på bröllop. Minns hur andfådd jag blev.
 

Kimmen00

Medlem
Jag skulle nog vara mer rädd för ”Altitude Sickness” i Breckenridge. Kan vara värt att anmärka att basen i Breckenridge är nästan 3.000 MöH medan Steamboat är 2.000 MöH Ingår andra fjäll i liftkortet?

Senast jag var i Breckenridge var det sommar och jag var på bröllop. Minns hur andfådd jag blev.

Ja jag vet. Val Thorens toppar gav ju samma andfåddhet..
Ingår även Copper Mt och Vail men vi håller oss nog i Breck, beror på snöläget (som inte är super ännu)..
 

Senator

Moderator
Ja jag vet. Val Thorens toppar gav ju samma andfåddhet..
Ingår även Copper Mt och Vail men vi håller oss nog i Breck, beror på snöläget (som inte är super ännu)..

Nu är det länge sedan jag åkte men av dessa skulle jag rangordna Vali som överlägsen etta, Cooper en stark två och Breckenridge trea. Några av mina bästa skiddagar har jag haft i Vail och Cooper. Bäst av allt var Alpin-VM ’99 i Vail. Både åkningen, resultaten med Lasse Kjus men det bästa minne är krökarkvällen med Hermann Maier på Pepi’s i Vail efter uråkningen i storslalomen Men nu är vi rejält OT!
 
Toppen