Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Jag har för mig att det kan vara nåt med olika bokningsklasser. I för business longhaul (även för anslutningen i Europa), och F för plus kort/long. Om det bara finns F går det inte att kombinera med business.
Förvirrat att blanda in Star Alliance, men där finns ju inte alls möjligheten till plus på longhaul heller.
 
Ringde idag vid 12-tiden. Kom fram på 20 minuter, ungefär som den beräknade tiden som angavs. Även om mitt problem inte löstes helt som jag ville så får jag ändå säga att agenten var väldigt bra och allting gick snabbt och smidigt.

Fick i veckan en ombokning på en resa till Köpenhamn från New York i december. Har flyg via Oslo och verkar som man ställt in rätt många New York - Oslo flyg i december så min bokning hem på söndagen flyttades till tisdagen vilket var svårt att hantera ledighetsmässigt. Försökte få plats på direktflyget till Köpenhamn eller via Sthlm istället på söndagen men de sa att det var omöjligt då planet i princip var fullt (de säljer dock businessbiljetter där fortfarande så försökte bråka lite men gick inte så gissar att de inte kan öppna upp för fler bonusbiljetter om det är ytterst få businessplatser kvar). Men de kunde i alla fall boka om på direktflyget på lördagen istället så det får bli en dag mindre i New York. Inte helt optimalt men hade ändå förväntat mig att det skulle bli svårt att boka om överhuvudtaget då rena bonusplatser bör varit slut sedan väldigt väldigt länge. O inget bråk om att voucher gått ut för sådär 1 år sedan.

Hade även en ombokning några dagar till Ho Chi Minh City till våren och där hittade de faktiskt samma flyg jag hade på min ursprungliga vilket jag inte gjort via AirCanada. Turkish från köpenhamn med mellanlandning i Istanbul. Så hade förväntat mig att få åka via tyskland etc. men nu blev det bara bättre.

Men generellt så var hon väldigt snabb, tog inte många sekunder för henne att söka upp och föreslå flygen etc. så sammanfattningsvis nöjd trots att jag missar en lördagskväll i New York men bättre det än att missa hela resan när man varit strandad i snart 2 år :)
 

Mr Basic

Medlem
Fick jackpot i SAS-tombolan igår! Första samtalet och hörde direkt på rösten att här var en person som ville göra ett bra jobb (som hon dessutom behärskade).
När mina förslag om att konvertera annan bokningsklass till I-klass för att inte blanda in *A (och kanske spara lite slantar åt SAS?) förklarade hon att endast vissa bokningsklasser kunde konverteras, och dessa var slut. Kom sedan med egna förslag och det hela var löst på 15 minuter. Blev en knapp tusenlapp dyrare totalt samt 30K poäng extra. :)
 

Maja

Medlem
Fick jackpot i SAS-tombolan igår! Första samtalet och hörde direkt på rösten att här var en person som ville göra ett bra jobb (som hon dessutom behärskade).
När mina förslag om att konvertera annan bokningsklass till I-klass för att inte blanda in *A (och kanske spara lite slantar åt SAS?) förklarade hon att endast vissa bokningsklasser kunde konverteras, och dessa var slut. Kom sedan med egna förslag och det hela var löst på 15 minuter. Blev en knapp tusenlapp dyrare totalt samt 30K poäng extra. :)
Kan du förklara detta för oss som inte förstår vad det är du har gjort? Fanns det inga awardbiljetter, men du fick ändå henne att konvertera andra bokningsklasser så att det gick att boka?
 

Mr Basic

Medlem
Kan du förklara detta för oss som inte förstår vad det är du har gjort? Fanns det inga awardbiljetter, men du fick ändå henne att konvertera andra bokningsklasser så att det gick att boka?
Ursäkta om jag var otydlig. Först, jag hade en ren SAS-award där utresan till Boston blev inställd. Jag frågade om det gick att fixa biljetter (I-klass) till direktflighten ARN-EWR eller via CPH till EWR. Svaret blev nej men som jag tolkade hennes svar så hade hon tillåtelse att konvertera (mitt ord) en viss bokningsklass (vet ej vilken/vilka) till I-klass. Om hon konverterade en otillåten bokningsklass skulle bokningen inte gå igenom.
Nu ska man alltid ta vad kundtjänst säger med en stor skopa salt, så även denna gång, men min uppfattning var iaf att möjligheten fanns (när det gäller SAS).

Edit. Fick alltså ingen plats på SAS till NYC, därav Swiss.
 

Maja

Medlem
Ursäkta om jag var otydlig. Först, jag hade en ren SAS-award där utresan till Boston blev inställd. Jag frågade om det gick att fixa biljetter (I-klass) till direktflighten ARN-EWR eller via CPH till EWR. Svaret blev nej men som jag tolkade hennes svar så hade hon tillåtelse att konvertera (mitt ord) en viss bokningsklass (vet ej vilken/vilka) till I-klass. Om hon konverterade en otillåten bokningsklass skulle bokningen inte gå igenom.
Nu ska man alltid ta vad kundtjänst säger med en stor skopa salt, så även denna gång, men min uppfattning var iaf att möjligheten fanns (när det gäller SAS).

Edit. Fick alltså ingen plats på SAS till NYC, därav Swiss.
Tack för förklaringen, då förstår jag mer vad du menar. Har följt din tråd om Boston och den inställda resan. Får önska dig en trevlig resa till NYC. Hoppas själv att jag kommer iväg på min resa dit den 9-13/12! :)
 

J-R

Medlem
Tre samtal igår med SAS-kundtjänsten. Har sökt en connection mellan Tokyo och Seoul, och de två första SAS-medarbetarna jag pratade med hittade absolutely nada. Jag vet att Uniteds hemsida diffar en del (ibland mycket), men kändes ändå lite suspekt. Tänkte att jag prövar en sista gång innan jag ger upp, och då svarade B. Förutom ett coolt namn hade han även riktigt bra koll på läget. Han hittade flera alternativ och var allmänt serviceminded och lösningsorienterad. Han fixade min och min frus businessbiljett i ett nafs, så nu är man allmänt lördags-nöjd. Så håll tummarna för att B svarar nästa gång ni ringer in…
 

squeezen

Medlem
B2: Jag har använt United och Air Canada flitigt de senaste månaderna för resor mellan USA och Sverige och min slutsats är att det stämmer väldigt dåligt med vad Eurobonus kan boka. Gäller för flygningar med Lufthansa och United, både transatlantiskt och inrikes i USA. Det har känts tröstlöst att ringa in (lång telefonkö) och hela tiden få höra att det inte finns någon tillgänglighet.

Däremot vid senaste samtalet/bokningen kom jag fram till en fantastisk kille med enorm kunskap. Han kontrollerade alla tänkbara varianter, stor eloge till honom. Han hade fullständig koll på vilka rutter och flygbolag som trafikerar USA/ Europa där han sökte ben för ben. Jag har aldrig varit i närheten av sådan service sedan kontoret i Tallin stängde.
Samma erfarenhet, värdelös tillgänglighet för SAS hos alla bolag just till
/från usa. lufthansa, swiss, united, air canada, lot, turkish alla haft nån tillgänglighet inbördes men inget till SAS. Scoutar och scoutar, står i tel kö 30-40 min för att höra det finns 0 i business + - 1 vecka. Katastrof
 

Xpressen

Medlem
Behövde boka om en resa och hittade platser genom sökverktyget. Agenten säger att platserna inte finns. Jag säger att det gör dom visst, efter några knapptryckningar hittar han dem. Säger att han ska skicka till "Eurobonusavdelningen" och dom hör av sig. Min känsla är att han inte kommer göra ett skit och jag kommer behöva ringa igen. Vad är er erfarenhet av detta? Brukar det lösas och dom återkommer eller säger agenterna detta på grund av okunnighet och dom bara vill att samtalet ska ta slut?
 

Moco

Medlem
Behövde boka om en resa och hittade platser genom sökverktyget. Agenten säger att platserna inte finns. Jag säger att det gör dom visst, efter några knapptryckningar hittar han dem. Säger att han ska skicka till "Eurobonusavdelningen" och dom hör av sig. Min känsla är att han inte kommer göra ett skit och jag kommer behöva ringa igen. Vad är er erfarenhet av detta? Brukar det lösas och dom återkommer eller säger agenterna detta på grund av okunnighet och dom bara vill att samtalet ska ta slut?

Nu vet jag ju inte hur de har uttryckt sig, men har de bokat, tagit betalt, och sedan sagt att de skickat över till EB-avdelningen för biljettering, är min erfarenhet att det brukar fungera. Tidigare brukade de kunna göra allt i ett svep, men nun är det ofta omständligare. Dock brukar det fungera.
 
Toppen