Senaste nytt

Nedgradering SAS Business PRO till Go PRO

Naga

Medlem
En vän till mig köper den 20 oktober,
2 tur och retur ARN -MIA med utresa 8 november och retur i januari.
Platser D & F i främre delen av kabinen väljs vid bokningen, total pris för två t.o.r
blir SEK 93.600,- , både ut resa och retur är bokningsklass (D) Business Pro.
Vid incheckning printas Boarding kort med platser enligt bokningen.
Vid gate innan ombordstigning blir han uppropad, flighten är överbokad, erbjuds att resa i Go, inget utrop med fråga om några frivilliga som vill ta en ersättning för ombokning.
Nya boarding kort printas samt tilldelas vouchers om 2x750€ .
Vid reclaim att förutom vouchers få tillbaka mellanskillnaden mellan utresans
Business Pro och Go Pro så är svaret från SAS, vi beklagar det Ni råkat ut för, men det är 2x750€ som gäller.
750€ hade varit acceptabelt om det varit
en billigare biljett.
Jag bedömer att alla fyra delarna är ungefär lika i pris då
alla är (D) business Pro.
Sek 47.000.- per biljett, sek 23,500.- för varje ben för enkelhetens skull.
Man betalar sek 23,500.- och erbjuds 750€ i kompensation.
En fullpris Go med den flighten kostade troligen inte mer än sek 10.000.- tur och retur.
EU förordningen nr 261/2004 säger ”upp till 75%” i reclaim ersättning.
Någon i forumet som kan ge mig råd, hur gå vidare eller riskerar man alltid att det kan bli årets dyraste GoPro resa.
Det blev dock Eurobonuspoäng för
bokningsklass (D).
 

Berglund

Medlem
Jag bedömer att alla fyra delarna är ungefär lika i pris då
alla är (D) business Pro.
Sek 47.000.- per biljett, sek 23,500.- för varje ben för enkelhetens skull.
Det är här det går fel. Man kan inte göra det antagandet ”bara sådär”. Nog för att en SAS Business Pro är dyr, framför allt dyrare än €750, så är det fullt troligt att flyget hem från Miami är dyrare, rent av betydligt dyrare, än resan ut från Stockholm.

Jag säger inte att det alltid är så men rent generellt vill fler sitta/ligga bekvämt på flygningar över natten från USA. Det gör att priset från USA tenderar att vara högre.
 

palmen

Moderator
En vän till mig köper den 20 oktober,
2 tur och retur ARN -MIA med utresa 8 november och retur i januari.
Platser D & F i främre delen av kabinen väljs vid bokningen, total pris för två t.o.r
blir SEK 93.600,- , både ut resa och retur är bokningsklass (D) Business Pro.
Vid incheckning printas Boarding kort med platser enligt bokningen.
Vid gate innan ombordstigning blir han uppropad, flighten är överbokad, erbjuds att resa i Go, inget utrop med fråga om några frivilliga som vill ta en ersättning för ombokning.
Nya boarding kort printas samt tilldelas vouchers om 2x750€ .
Vid reclaim att förutom vouchers få tillbaka mellanskillnaden mellan utresans
Business Pro och Go Pro så är svaret från SAS, vi beklagar det Ni råkat ut för, men det är 2x750€ som gäller.
750€ hade varit acceptabelt om det varit
en billigare biljett.
Jag bedömer att alla fyra delarna är ungefär lika i pris då
alla är (D) business Pro.
Sek 47.000.- per biljett, sek 23,500.- för varje ben för enkelhetens skull.
Man betalar sek 23,500.- och erbjuds 750€ i kompensation.
En fullpris Go med den flighten kostade troligen inte mer än sek 10.000.- tur och retur.
EU förordningen nr 261/2004 säger ”upp till 75%” i reclaim ersättning.
Någon i forumet som kan ge mig råd, hur gå vidare eller riskerar man alltid att det kan bli årets dyraste GoPro resa.
Det blev dock Eurobonuspoäng för
bokningsklass (D).
Skicka in en claim enligt 261/2004 till sas och kräv korrekt ersättning för downgrade. Funkar inte det så är det ARN/Domstol som gäller.

Problemet här är ju att de redan tagit emot en ersättning, om än usel sådan. Man kan dock alltid be sas bevisa att de informerar resenären om dess rättigheter (vilket de ska göra enligt 261/2004), kan de inte bevisa detta kan man säkert hävda att sas då inte får lura kunden att ta emot en lägre ersättning än vad de har rätt till. Har för mig det även står att kompensation ska vara cash och inte voucher, åtminstone ska man få detta val.

Överbokningar sker, inget konstigt i sig, men flygbolaget ska då även erbjuda korrekt ersättning, vilket kunde varit ombokad med annat bolag tex och inte bli tvingad till nedgradering. Har svårt att tänka mig att alla flighter från Europa var fullbokade.
 

Naga

Medlem
Hej Palmen,
Jag hade hoppats att Du skulle vakna till om detta och det gjorde Du, tack.
De erhöll vouchers med specifikt nr som vid Claim ger kontanter utbetalat till bankkonto, jag tycker inte
att de har godkänt ersättningen.
De har inte ansökt om någon utbetalning .
Jag hjälper dem att åberopa på det sätt
Du föreslår så får vi se hur det ”landar”.
 
Lite märkligt detta. Hur fungerar urvalet här egentligen? Går inte bokningsklass först och status sen? Bokningsklass D borde väl prioriteras över de billigare J och Z. Därefter status. Eller har något ändrats här? Det är omöjligt att det suttit 38 eller 30 personer utöver de två som nedgraderats på D eller C klass biljetter..
 

palmen

Moderator
Lite märkligt detta. Hur fungerar urvalet här egentligen? Går inte bokningsklass först och status sen? Bokningsklass D borde väl prioriteras över de billigare J och Z. Därefter status. Eller har något ändrats här? Det är omöjligt att det suttit 38 eller 30 personer utöver de två som nedgraderats på D eller C klass biljetter..
Nej rent generellt prioriteras det enligt denna ordning
1. Status
2. När du checkar in, sist incheckad först avsparkad.

Utöver detta finns det självklart andra parameters som används, men dessa är de man tittar mest på enligt vad jag hört och fått lära mig.
 
Nej rent generellt prioriteras det enligt denna ordning
1. Status
2. När du checkar in, sist incheckad först avsparkad.

Utöver detta finns det självklart andra parameters som används, men dessa är de man tittar mest på enligt vad jag hört och fått lära mig.
Det är fler parametrar som spelar in här. Jag vet inte exakt vad som gäller för SAS. Men.. om du har uppgraderat biljetten blir du generellt nedgraderad före en som köpt “full fare”.

Det finns en del att läsa om det här, t ex. att bokningsklass spelar in. Inte enbart status.


Based on United Airlines' Contract of Carriage (more on that later), passengers with disabilities and unaccompanied minors are the least likely to be bumped from a flight.

For everyone else, the contract states that the airline made the decision based a passenger's frequent flyer status, the layout of his or her itinerary (whether the passenger has a connecting flight), the fare class of the ticket, and the time he or she checked into the flight.

This means passengers who have more expensive tickets, higher frequent flyer status, and checked in early are less likely to be bumped.”

How airlines determine who gets kicked off an overbooked flight

Det bästa jag kan hitta på detta är från Department of transportation (USA) som SAS måste följa på flygningar från USA.


“How does an airline determine who has to give up their seat?

  • While it is legal for airlines to involuntarily bump passengers from an oversold flight when there are not enough volunteers, it is the airline’s responsibility to determine its own fair boarding priorities.
  • If there are not enough passengers who are willing to give up their seats voluntarily, an airline may deny you a seat on an aircraft based on criteria that it establishes, such as the passenger’s check-in time, the fare paid by the passenger, or the passenger’s frequent flyer status. However, the criteria cannot subject a passenger to any unjust or unreasonable prejudice or disadvantage. For example, an airline could not lawfully use a passenger’s race or ethnicity as a criterion.
Do airlines have to tell me my rights when I’m involuntarily bumped?

  • Yes. DOT requires airlines to give all passengers who are bumped involuntarily a written statement describing their rights and explaining how the carrier decides who gets bumped.”
 
Last edited:

AtleFlyg

Medlem
Först och främst frågar ju SAS alltsomoftast efter frivilliga. Det gjorde de på min senaste flight iaf och de kämpade länge och väl innan de tvingade ner någon. Så de kanske inte hade något annat val även om det är jäkligt tråkigt att bli nergraderad.

Sen så om de vill köpa nya SAS-biljetter så är vouchern värd dubbelt så mycket om de tar en SAS-voucher istället för kontanter.

Jag tog en downgrade till USA men hem från USA hade jag nog kämpat för att få vara kvar i C så man iaf har en chans till några timmars sömn.
 
Först och främst frågar ju SAS alltsomoftast efter frivilliga. Det gjorde de på min senaste flight iaf och de kämpade länge och väl innan de tvingade ner någon. Så de kanske inte hade något annat val även om det är jäkligt tråkigt att bli nergraderad.

Sen så om de vill köpa nya SAS-biljetter så är vouchern värd dubbelt så mycket om de tar en SAS-voucher istället för kontanter.

Jag tog en downgrade till USA men hem från USA hade jag nog kämpat för att få vara kvar i C så man iaf har en chans till några timmars sömn.

Men 750euro för att bli nedgraderad från Business till GO? Det är kanske okej om du har betalat en uppgradering med poäng men knappast om du reser på betald biljett. Det är väldigt svårt att hitta en tur och retur till Miami med SAS under 20.000SEK. Men däremot ganska enkelt att hitta en GO för 3500SEK. Du blir alltså inte ens kompenserad för mellanskillnaden i det här fallet..
 
Toppen