Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

fcx

Medlem
Kan någon rekommendera en skön mask som är tillåten i NYC? Har jag läst rätt verkar det vara fritt fram att använda nästan vad man vill, och fokus för mig är något som är bekvämt (lätt att andas, sitter skönt) snarare än något som är bra på att filtrera luft åt ena eller andra håller.
Finns många sorters tygmasker, min erfarenhet är att det är en klar minoritet som använder engångsmasker. Jag tycker att det är mycket mer bekvämt med tyg än en pappersmask, och man slipper att lukt och smak från masken sätter sig i munnen (de är även OK ombord på amerikanska flygbolag och några europeiska). Sitter bättre och tappar inte formen lika mycket av att tas av och på hela tiden. Går bra att tvätta (med mild torktumling så håller de formen bättre). Tipset är att köpa innan avresa, finns på amazon. 5-10 stycken för 100-200 kronor. Jag har valt att ha med justerbara öronband för att få rätt passform. Annars är de som Uniqlo säljer i Sverige helt OK, men de är inte justerbara.
 

mha321

Medlem
Efter ungefär en vecka i NYC håller jag till största delen med tidigare talare.

Inte lika strikt kontroll som i Kanada, men de a absolut flesta ställen kollar vaccin, inklusive shady dives I alphabet. Enda stället det varit dålig koll för mig har nog varit China Town. Noll problem med kivra-pass och svenskt nationellt id.

Efterlevnaden av mask regler i tunnelbanan tycker jag varit långt över vad Jag hade väntat mig. Den stora delen hade dessutom masken på korrekt! Det enda "sällskap" jag noterade helt utan mask i tunnelbanan på en vecka var.... Danskar.

Från att vad jag förstått (men inte själv varit här då) så verkar ganska många uppgraderat från tygmask till kirurg eller Kn95. Men vad har vet finns inga krav på sort.


Vad gäller kommentar om Uber ovan så kan jag inflika en punkt till. En person på ett möte jag var hade åkt på lifetime ban från Uber när han på en fylletur hem någon sen kvöll inte maskat på och inte heller hade någon mask med sig. Så tipset är att definitivt inte fuska där!
 

kungcarl

Medlem
Kanske redan finns information om detta men jag har inte sett det nämnas.

Här är en länk till en sida där du kan lägga till vaccinationsbeviset i tex Wallet på iOS. Personligen tycker jag det är ännu smidigare än Kivra. Men båda funkar såklart

CovidPass
 

Alx

Medlem
Det verkar som att vi alla besöker helt olika USA eller helt enkelt får helt olika bild av läget. Kraven känns inte särskilt betungande ens som svensk. Än mindre om man har rest i Europa under pandemin. Så varför skrämma upp de som överväger att resa hit helt i onödan?

Bortsett från ganska avslappnade maskkrav inomhus så är det mycket lite som skiljer sig från Sverige.

Sedan öppningen har jag besökt New York (precis när allt öppnade) endast vid ETT av 7 restaurangbesök efterfrågades covidbevis. men aldrig något ID-kort. Vi besöker normalt lite bättre restauranger så det är möjligt att det är annorlunda?!

Nu befinner vi oss i LA. Efter alla ”skräckhistorier” om hur ”hårt” det är med kraven i just Kalifornien så har vi burit med oss passen vid varje restaurangbesök. Helt i onödan. Kalifornien skiljer sig inte ett dugg mot New York för en månad sedan.

Först ikväll efterfrågades covidbevis. Men även då var man helt ointresserade av att egentligen titta på det utan det räckte att man fumlade efter det. Än mindre bad man om ID-kort.

CUT by Wolfgang Puck Beverly Hills - inga krav alls (inomhus)
Citrin - inga krav alls (utomhus för alla)
Wally’s wine - ingen kontroll alls (inomhus)
Pasjoli - slentrianmässig kontroll av vaccinbevis men ingen ID-kontroll.

Så ni som tvekar över att resa till detta fantastiska land. Kraven är inte särskilt betungande. Res hit och njut av den delvis återvunna friheten!
 

mha321

Medlem
För de som reser med familj är det värt att notera att i New York (city, inte state) kommer man från 14 dec kräva vaccinpass på restaurang och "entertainment venues" för barn över 5 år. En dos räcker för de mellan 5-11, för barn över 12 gäller dubbeldos precis som för vuxna.
 

Kimmen00

Medlem
För de som reser med familj är det värt att notera att i New York (city, inte state) kommer man från 14 dec kräva vaccinpass på restaurang och "entertainment venues" för barn över 5 år. En dos räcker för de mellan 5-11, för barn över 12 gäller dubbeldos precis som för vuxna.

Just det blir ju en del problem då som vi alla vet att 12 år är gränsen i Sverige.
Vill man slippa stöket är uppenbarligen sydstaterna att rekommendera.
 

mha321

Medlem
Just det blir ju en del problem då som vi alla vet att 12 år är gränsen i Sverige.
Vill man slippa stöket är uppenbarligen sydstaterna att rekommendera.
Definitivt. NYC är vad jag förstått först ut, men det finns nog rätt stor sannolikhet att andra städer som idag har vaccinkrav från 12 (tex San Francisco) kommer justera ner sin gräns till 5 också när deras lokala population nått tillräcklig vaccin-nivå.

Man kan notera att NYC annonserade det idag och det börjar gälla om en vecka. Lite förvarning fick man, men inte speciellt mycket. Kan ju såklart vara helt annan tid som gäller på nästa ställe, men kanske kan ge en gissning.
 

Addesvenne

Ny medlem
Först och främst, tack för bra inlägg. Jag och min dotter har biljetter CPH-LAX 26 december och jag med spänning era observationer och storys här.

En fråga bara, när jag talar med testcenters före resan så säger alla att vi ska ha PCR-test för vår resa till USA. Majoriteten här verkar dock har tatt ett anti-gentest, varför då? Är det alltså ok?

Vår resa blir nog av om in LA inför vaccinationskrav för 5-11 åringar, de hade först tänkt att göra det, men backade. LA City Council Tweaks COVID Vaccine Proof Mandate; Drops Shopping Centers From Requirement – CBS Los Angeles
 

Lauda 777

Medlem
Först och främst, tack för bra inlägg. Jag och min dotter har biljetter CPH-LAX 26 december och jag med spänning era observationer och storys här.

En fråga bara, när jag talar med testcenters före resan så säger alla att vi ska ha PCR-test för vår resa till USA. Majoriteten här verkar dock har tatt ett anti-gentest, varför då? Är det alltså ok?

Vår resa blir nog av om in LA inför vaccinationskrav för 5-11 åringar, de hade först tänkt att göra det, men backade. LA City Council Tweaks COVID Vaccine Proof Mandate; Drops Shopping Centers From Requirement – CBS Los Angeles
Varför? För att det räcker med antigen, i alla fall nu.
Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test or Documentation of Recovery from COVID-19 | CDC
 
Toppen