Det finns säkert redan svar på detta någonstans i tråden, men saker och ting förändras ju så det får bli en dublettfråga i så fall:
Vi är ett sällskap som ska till USA om en dryg vecka och har bokat in antigen-test med Vaccina dagen innan avresa. Med tanke på nuvarande smittspridning och att vi är ett större sällskap är det tyvärr inte helt osannolika att någon av oss testar positivt och att vi får ställa in resan. Allt är betalt med Amex Elite.
Så, vad bör jag tänka på för att säkerställa att jag kommer undan så skadefritt som möjligt? För att Amex försäkring ska gälla hävdas det att jag behöver ett intyg på att någon i sällskapet testat positivt. Får man detta från Vaccina på ett sätt som accepteras av försäkringsbolaget? Eller behöver man vid ett positivt (ja, ni vet va jag menar) besked från Vaccina sedan testa sig på nytt på annat håll för att få ett formellt besked? (Då infinner sig frågan vad som händer om det testet i så fall visar sig vara negativt).
En annan del jag jag funderar på är Amex formulering om att ersättning endast är aktuell om "Du har redan kontaktat ditt flygbolag eller din researrangör för att ändra datum, arrangera en återbetalning eller för att ordna resekredit, men utan framgång." Förstår jag det rätt att jag aldrig kommer att kunna få någon ersättning från Amex, eftersom SAS alltid erbjuder voucher om någon i sällskapet har testat positivt?