Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Lokföraren

Medlem
Ok. Måste bara fråga här.

Reser till Miami i februari. Kör en roadtrip på några dagar sedan kryssning till bland annat Mexico.

Rederiet kräver PCR test för att komma ombord.

1) behöver jag något annat än Covidpass från Sverige för att komma in i USA?
2) vart tar jag ett PCRtest i Miami utan att bli ruinerad?

Vet att det är lång tid kvar till avresa. Men mest nyfiken.

Blir en kort resa till Kanarieöarna nu om en vecka för att vila upp sig innan jul
 

fcx

Medlem
Ok. Måste bara fråga här.

Reser till Miami i februari. Kör en roadtrip på några dagar sedan kryssning till bland annat Mexico.

Rederiet kräver PCR test för att komma ombord.

1) behöver jag något annat än Covidpass från Sverige för att komma in i USA?
2) vart tar jag ett PCRtest i Miami utan att bli ruinerad?

Vet att det är lång tid kvar till avresa. Men mest nyfiken.

Blir en kort resa till Kanarieöarna nu om en vecka för att vila upp sig innan jul
1. Ja, som minst behöver du test och esta utöver det.
2. Rederiet har förmodligen avtal med en testfirma som kan ordna det. Kolla där först.
 
Ni som har t.ex. ä, å el. ö i namnet, hur gör ni? Jag har ett norskt ø i mitt efternamn och tänker köra:
- Covid-testbevis --> ø (såsom det står i mitt svenska pass och i covidbeviset)
- ESTA --> oe (såsom det står i maskinläsbara delen av passet)
- Passenger attestation form --> oe (såsom det står i maskinläsbara delen av passet)

Det känns så rörigt, men visst blir det bra så?
 

hco

Medlem
Sammanfattar:

ARN-CPH-LAX (SAS)
  • Incheck på ARN kollar att vi har all dokumentation (vaccination, antigen, CDC)
  • CPH samlar ihop CDC vid boarding
  • På LAX ropas det ut att första kontrollen bara gäller pass, det kommer ytterligare dokumentkontroll senare. Standardfrågor i passkontrollen. Ingen ytterligare kontroll kommer (förutom en söt hund). Ingen ville se vaccinationsbevis eller antigen-test.
Los Angeles
  • Krav på mask inomhus, i Uber/Lyft, etc. Följdes generellt bra.
  • Krav på mask + vaccinationsbevis för att sitta och äta/dricka inomhus på restaurang, café, gå in på museum etc. Aldrig problem med svensk/EU bevis. Önskan att verifiera namn på vaccinationsbeviset mot ID-kort/pass i kanske 60-65%% av fallen.
  • Många som använder mask utomhus (förvånade undertecknad).
LAX-SEA (Delta)
  • Fick testa SkyPriority incheck tack vare att jag reste med Ms_hco. Väldigt smidigt. Ingen kö.
  • Strikta mask-krav på flygplats och flyg. Inget övrigt.
Seattle
  • Som i LA men lägre % som ville jämföra namn i vaccinationsbevis mot pass. Lägre än 50%.
SEA-ORD-CPH-ARN (UA-SK-SK)
  • United hetsar med sms flera gånger att jag inte verkar vara redo för att resa (ej laddat upp i deras Travel Document Check). Testar att ladda upp svenskt vaccinationsbevis för att dom ska lugna sig även om jag vet att det inte är ett krav (plus att det ändå är SAS som flyger internationella delen). Blir dock underkänd två gånger (the information you provided does not match) :rolleyes: Jaja...
  • Incheck som vanligt. Inga frågor förutom "Stock-holm, is that..... Sweden?" // "Yes, full score".
  • United *A lounge öppen. Allt ätbart paketerat. Baren öppen.
  • United kräver (för)-registrering av kreditkort i sin app för köp av alkohol och extra snacks. Upprepas under hela boarding för att folk ska hinna lasta ned app + registrera innan take off. Behöver inte shoppa extra men testar att registrera ändå. Misslyckas dock pga att Sverige inte finns att välja som land. Väldigt tunnt urval av länder; Americas + lite öar. Hade jag valt att registrera mig på fel ställe i appen?
  • ORD. Ingen *A lounge öppen. LoungeKey (SwissPort) nekad pga full lounge. Väldigt varmt i hela terminal 5 (hör andra klaga också).
  • SAS vill byta ut mot SAS boarding card, annars inget.
  • CPH. Inget att notera förutom att dom verkade ha lånat in mat-ansvarig från ARN-loungen. Ingen höjdare förutom tomatsoppan som var god.
  • ARN. Promenerade bort och tog ett gratistest innan exit.
 

Johanna

Medlem
Dokumentet COMBINED PASSENGER DISCLOSURE AND ATTESTATION TO THE UNITED STATES OF AMERICA
Där kan jag fylla i att jag är fullt vaccinerad. Men sedan kommer följande text där jag ska fylla i (?)

3. I attest that I have made the following arrangements (must check all boxes).
■ To be tested with a COVID-19 viral test 3-5 days after arriving in the United States, unless I have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days;
■ To self-quarantine for a full 7 days, even if the test result to my post-arrival viral test is negative, unless I have documentation of having recovered from COVID-19 in the past 90 days; and
■ To self-isolate if the result of the post-arrival viral test is positive or if I develop COVID-19 symptoms.

Jag trodde inte punt 3 gällde mig som fyllt i att jag är fullvaccinerad. Men sedan kom punkt 5 under samma section som lyder

5. Do you, or the person you are attesting on behalf of, intend to stay in the United States for more than 60 days?
● YES (complete statement below and then sign form)
● NO (skip statement below and sign form)

Den tolkar jag att jag ska fylla i varför jag undrar om jag ska fylla i punkt 3. Men jag har inte läst någon annanstans att jag behöver testa mig.
(Jag har alltid svårt att läsa dokument från myndigheter i USA.)

Hur har ni andra gjort med det här dokumentet?
 
Toppen