Senaste nytt

Bästa transferflygplatsen i Asien

Calle

Medlem
God kväll!
Tittar lite grann på en framtida resa till Australien till hösten och vilka flygmöjligheter som finns.

Med de allra flesta flygbolag/flygbiljetter byter man antingen i Bangkok, Hong Kong eller Singapore. Peking och Seoul har jag också sett dyka upp i enstaka fall.

Så min korta fråga är, vilken är den bästa och trevligaste flygplatsen om man ska byta i Asien?
 
Last edited:
Du kan även räkna in Doha (Qatar Airways), Abu Dhabi (Etihad) och Dubai (Emirates) till möjliga transferflygplatser. Just dessa tre bolag satsar hårt på Australien-marknaden.

Berätta gärna om du tänkt göra ett stopover i Asien (och i så fall var) eller om du bara vill ha smidigast möjliga transfer. Samlar du poäng med någon allians idag? Ekonomi eller Business biljett?
 

Calle

Medlem
Hej bjornstrom!

Det är ekonomiklass det rör sig om.

Jag flyger ju en del med SAS och har Eurobonus kort, men annars är det mycket priset jag tittar på också, samt att allt ska fungera så smidigt så möjligt hela vägen.
Åker med familjen och barn, så lite därav frågan om bästa transferflygplats.

Vore kul att göra ett stopp på vägen, om biljetten tillåter det.
 

Appfly

Medlem
God kväll,

Jag flög till Nya Zealand via Bangkok och hade ett 5 timmars uppehåll i BKK mellan 12 timmarsflygen CPH-BKK respektive BKK-AKL. Vi flög med SAS och Thai och hade dessutom förmånen att kunna resa i Business vilket innebar gratis 30 min massage i Thai Spa-lounge efter att vi hade tagit en dusch i en annan lounge.

Oavsett vilken klass du flyger i om du är EBG så är har Thais lounger i BKK riktigt bra privata duschrum som höll hotellstandard med toalett och stor duschkabin. Guld värt efter en lång resa och särskilt inför ytterligare 10-12 timmar. Thais lounger tycker jag i övrigt inte var något märkvärdigt, då var ANZ i Nya Zealand mycket bättre.

Kan tyvärr inte erbjuda en jämförelse med övriga flygplatser.

I övrigt så flöt det på fint genom transit och security, gick på 10 min.

Trevlig resa!
 
Jag glömde fråga var i Sverige du finns, vilken stad i Australien du ska till och om du är EBG?

Personligen är jag inte jätteladdad för Air China men jag tror både Roger och Jacob här tycker dom är ok (troligen i BusinessClass dock) så jag skulle undvika Peking, men det är en personlig åsikt.

Några bra kombinationer med barn:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SAS/Thai: CPH-BKK-SYD/MEL/PER
Singapore Airlines: CPH-SIN-SYD/MEL/BNE/PER
Finnair/Cathay: ARN-HEL-HKG-SYD
Qatar Airways: ARN-DOH-MEL

Jag tycker Qatar Airways nya Boeing 777-200LR (77L) är jäkligt fina och dom levererades våren 2010. Dom flyger sträckan DOH-MEL till exempel. Boka en natt på Ritz-Carlton Doha som är helt fantastiskt på vägen ner och tillbaka så blir det en avslappnad resväg :)
 

Dr. Miles

Expert
Om man har små barn och flyga direkt utan att ta stopover, då rekommenderar jag via SIN.
Där finns det massa saker att göra för barn och om man vill ligga att vila, går det att använda "Praying room" vilket är huvudsakligen tänkt för de troende.
Jag fick det tipset av SQ personal och det var faktiskt bra ställe. Det var ingen där när jag använde.
 

Jacob

Medlem
Jag tycker själv att Singapore Changi är en mycket trevlig flygplats.
Det finns bra med faciliteter, restauranger och butiker och flera olika transfertåg "Skytrains" som går mellan de olika terminalerna och i vissa fall pirerna.

Det är också billigt, snabbt och enkelt att åka till centrala Singapore om man vill lämna flygplatsen eller göra ett ordentligt stopp i Singapore.
 

Dr. Miles

Expert
Vi flyger från Göteborg. Jag har silverkort med SAS

ARN/GOT - Australien t/r (Nya Zealand +200 SEK)
Flygbolag: SQ
Klass: Economy
Fare basis: HLOWSE
Bokningsklass: H (som ger 100% EB poäng)
Pris: 6560 SEK + skatter (ca 4300 SEK via CPH)
Min/Max stay: 3D/3M
Stopover: Möjlig. en gång i SIN varje riktning
Återbetalning: Möilig mot avgift 100 USD före avresa
Ändring: Möilig mot avgift 20 USD
Routing: ARN/-LHR/CDG/FRA/MUC/ZRH/CPH-(SQ)-SIN-(SQ)-Australien/Nya Zealand

Priset gäller för avresa t om 2011-DEC-02.
 
Toppen