Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Myllys35

Medlem
Hej, vet inte om detta är helt rätt tråd, men har ett problem med en kommande *A bonusresa. Fick nyligen hemresan inställd och ringde in för att boka om till ett läpmligt alternativ som jag hittat. Agenten verkade lite förvirrad och uppgav först fel datum när hon skulle bekräfta bokningen, men jag korrigerade henne och hon kunde då bekräfta min resa även på rätt datum. När jag senare kollar upp bokningen i appen så ser jag att de ändå lyckats boka om till fel datum för hemresan o_O. När jag får tag i kundtjänst igen är mitt initiala flyg tyvärr redan uppbokat (inga lediga awards i biz) och jag har endast att välja på ett sämre alternativ en dag senare med lång mellanlanding, sista benet i ekonomi och en resa som innebär ytterligare förlorad semesterdag och missade möten - inte optimalt. Nu finns ju samtalet med den första agenten inspelat och vi har varit överens om en bokning, sedan har det varit handhavandefel från deras sida. Vad tror ni om möjligheterna att tvinga ignenom en bokning på rätt datum? Någon som lyckats med något liknande (det finns ju revenuebiljetter) eller kommer SAS totalvägra? Det gäller en flight med Thai om det påverkar.

Tacksam för input och om det kan vara värt att tjafsa med SAS om detta, eller om jag bara ska bita i det sura äpplet...
 

Fredde18

Medlem
Tjena, har bokat ett gäng bonusresor genom åren men egentligen bara använt mig av SAS. Trots att man läser på mycket i forumen här så är det svårt att få en bra överblick på vilka resor som är tillgängliga för respektive Star Alliance-bolag. Jag är själv ganska flexibel när det kommer till resandet och tänkte höra med er som varit med längre om vilka sträckor ni kan rekommendera specifikt för vilka bolag. Jag söker resor från Arlanda med business där man helst inte behöver göra mer än en layover. Så det jag söker är egentligen; vilka är dom bästa rutterna för respektive Star Alliance-bolag med business från Stockholm. Tacksam för svar och jag hoppas att jag ställer frågan i rätt tråd :)
Ett förslag är att kolla igenom sidorna med "posta din lyckade bokning av bonusresor..." exempelvis:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
Nu kanske inte 2020 och 2021 är representativa pga corona men det finns trådar för långt tillbaka. Utifrån de trådarna kan du nog bena ut vilka rutter du skulle gilla, det är som sagt ovan ganska subjektivt.
Jag tror din efterfrågade lista blir vääääldigt lång annars, då det "aldrig" är lätt att hitta bonusresor men det "alltid" går att få till det man vill med tur, framförhållning och tålamod.
 

palmen

Moderator
Hej, vet inte om detta är helt rätt tråd, men har ett problem med en kommande *A bonusresa. Fick nyligen hemresan inställd och ringde in för att boka om till ett läpmligt alternativ som jag hittat. Agenten verkade lite förvirrad och uppgav först fel datum när hon skulle bekräfta bokningen, men jag korrigerade henne och hon kunde då bekräfta min resa även på rätt datum. När jag senare kollar upp bokningen i appen så ser jag att de ändå lyckats boka om till fel datum för hemresan o_O. När jag får tag i kundtjänst igen är mitt initiala flyg tyvärr redan uppbokat (inga lediga awards i biz) och jag har endast att välja på ett sämre alternativ en dag senare med lång mellanlanding, sista benet i ekonomi och en resa som innebär ytterligare förlorad semesterdag och missade möten - inte optimalt. Nu finns ju samtalet med den första agenten inspelat och vi har varit överens om en bokning, sedan har det varit handhavandefel från deras sida. Vad tror ni om möjligheterna att tvinga ignenom en bokning på rätt datum? Någon som lyckats med något liknande (det finns ju revenuebiljetter) eller kommer SAS totalvägra? Det gäller en flight med Thai om det påverkar.

Tacksam för input och om det kan vara värt att tjafsa med SAS om detta, eller om jag bara ska bita i det sura äpplet...
Tror tyvärr det blir extremt svårt att få rätt, även om du har rätt.
För framtida bokningar är det alltid bra att be om att få bokningen skickad innan de biljetterar så kan man se att de gjort det som sagts.
 

Nikje

Medlem
Tror tyvärr det blir extremt svårt att få rätt, även om du har rätt.
För framtida bokningar är det alltid bra att be om att få bokningen skickad innan de biljetterar så kan man se att de gjort det som sagts.
Och när man tittar på bokningen i mailen ska det inte stå Waitlisted någonstans, som nedan. Lärde mig den läxan den hårda vägen sista november (sista dagen för två vouchers från 2019, förlängda p g a avbokning höstlovet..). Nu hade jag tur att några timmar senare hamna hos en mer kompetent medarbetare (TACK J-e!) som i samarbete med mig hittade nya platser under sommaren. Nästan två timmars extra jobb, varav hälften var väntan på att komma fram..

upload_2021-12-2_15-33-6.png
 

ucce

Medlem
Inte säkert att denna fråga är på rätt ställe, men jag försöker använda United och Awardfares för att uppskatta tillgänglighet på Eurobonus innan jag ringer.

Förut vill jag minnas att det ofta var så att tillgängligheten på "Saver Award" hos United matchade rätt bra mot Eurobonus. Nu får jag dock inte upp en enda Saver award i business på ett tiotal olika sträckor jag söker i 30-dagarskalender, och på enskilda dagar ser det oftast ut som nedan:

upload_2021-12-2_16-9-59.png


I detta exempel fanns dock tillgänglighet hos Eurobonus i business som jag kunde boka, medan däremot inte en annan dag som såg lika dan ut hos United...
Min fråga gäller dock om Saver Award i business aldrig visas längre, eller om jag bara har otur när jag söker? Förr fanns ju också typ prickar i 30-dagarskalendern då det fanns saver men det verkar också vara borta?
 

Kimmen00

Medlem
Vad är det för sträcka?
55k/70k är ju normalt deras "saver" i C.
Så det borde väl funka. Bara ringa o testa, sas ser ofta inga awards iaf...
 

ucce

Medlem
Det är ARN-DXB t/r. Ser likadant ut hos United åt båda hållen, men Eurobonus har bara tillgänglighet åt ena när jag ringer

Men då syns det alltså inte vilka Business awards som är saver hos United längre? Utan man måste gissa utifrån poängpriset?
 

hendberg

Medlem
Det är ARN-DXB t/r. Ser likadant ut hos United åt båda hållen, men Eurobonus har bara tillgänglighet åt ena när jag ringer

Men då syns det alltså inte vilka Business awards som är saver hos United längre? Utan man måste gissa utifrån poängpriset?
Klicka på Details. Står det (I) så är det Business Saver, därmed inte helt säkert att den finns tillgänglig hos EuroBonus, men väldigt ofta enligt min erfarenhet.
 

Myllys35

Medlem
Tror tyvärr det blir extremt svårt att få rätt, även om du har rätt.
För framtida bokningar är det alltid bra att be om att få bokningen skickad innan de biljetterar så kan man se att de gjort det som sagts.

Och när man tittar på bokningen i mailen ska det inte stå Waitlisted någonstans, som nedan. Lärde mig den läxan den hårda vägen sista november (sista dagen för två vouchers från 2019, förlängda p g a avbokning höstlovet..). Nu hade jag tur att några timmar senare hamna hos en mer kompetent medarbetare (TACK J-e!) som i samarbete med mig hittade nya platser under sommaren. Nästan två timmars extra jobb, varav hälften var väntan på att komma fram..

Visa bifogad bild 124017

Ja, bra tips. Jag får helt enkelt vara mer noggrann nästa gång, det bör väl gå under temat lita aldrig på kundtjänst...
 

gladde

Ny medlem
Är det så att jag har haft extrem otur eller är servicen som erbjuds via eurobonusbokning a över telefon under all kritik?
- Spenderade totalt 3 timmar igår för att försöka få igenom en bokning som konfirmerades förra veckan efter 45 min. Så tot närmare 4 timmar för att boka Sydney - > Stockholm och det är fortfarande inte betalt och klart.
- 50 minuters väntetid att nå travel agents
- samtal avbryts sporadiskt varav men helt enkelt får ställa sig i kö igen
- Nivån på support/kunskap verkar variera extremt varierande beroende på vem man kopplas till

Nu är jag en silverplebb med en anständig summa poäng och känner att det är mentalt påfrestande att ens boka dessa biljetter. Ska testa chat flights.. Men är det någon som vet när de öppnar för onlinebokningar igen för Star Alliance bokningar?
 
Toppen