Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Regjeringen innfører tiltak på tre nivåer – VG

Ny regler i Norge. Gäller också nya gränsregler med obligatoriskt test för alla inom 24 timmar efter inresa.
Nu borde jag kunna norska bättre än vad jag kan av rena familjeskäl men jag kan inte läsa mig till något i artikeln om vad som gäller vid transfer, mer än att alla som anländer till Norge skall testa sig inom 24h i destinations kommunen och inte nödvändigtvis på flygplatsen/ vid gränsen?
 

M.K

Medlem
@GOTBound Ingen obligatorisk testning vid transfer. Som jag fattade det kan man vid inresa välja statens gratis teststationer vid bagagebanden eller ta test privat.

Nackdelen med test direkt är de ofta långa väntetiderna, fördelen att man slipper de privata priserna. Jag har betalat 2500NOK som mest för privat snabb PCR test.
 

Tomas E

Medlem
Nu har en del regioner börjat ge 3:e sprutan ända ned till 18åringar, men för hur många i de lägre åldrarna har det gått 6 månader sedan 2:a sprutan?
Inte den breda allmänheten, men däremot yngre vård- och omsorgsanställda och de i medicinska riskgrupper, t.ex. diabetiker och personer med hjärtproblem!
 

DRG

Medlem
Jag tror inte tolkningen att man kan testa sig privat stämmer. Helseministern fick frågan och sa att myndigheterna bestämmer var man skall testa sig. Om det finns teststation skall man i normalfallet testa sig där, men vid lång kö kan man istället få testa sig i hemkommunen efter beslut på teststationen. Detta får man då göra gratis på teststationer som har drop-in. Vid passage av gräns utan teststation (land eller sjö företrädesvis) kan man testa sig själv med snabbtest. Lite oklart för mig huruvida teststationerna kan tillåta snabbtest själv vid lång kö. Imorgon är det väl dock tveksamt om allt är up and running. Var ingen aktivitet på Gardemoen idag (inte ens kontroll av Coronacertifikat) då jag passerade vid 17.15.

Och ingen test vid transfer
 

Homer

Medlem
Inte den breda allmänheten, men däremot yngre vård- och omsorgsanställda och de i medicinska riskgrupper, t.ex. diabetiker och personer med hjärtproblem!

De flesta av de du räknar upp har haft möjlighet att få 3:e sprutan i en månad oavsett ålder...
Detta har varit urvalskriterier.
  • Du är 65 år eller äldre.
  • Du är gravid efter vecka 16.
  • Du har en hjärtsjukdom.
  • Du har en lungsjukdom, som KOL eller svår astma .
  • Du har diabetes typ 1 eller diabetes typ 2 .
  • Du har kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller en behandling.
  • Du har kronisk leversvikt eller njursvikt.
  • Du har en mycket kraftig övervikt.
  • Du har en neuromuskulär sjukdom som påverkar andningen.
  • Du har flera funktionsnedsättningar.
  • Du bor med personer med kraftigt nedsatt immunförsvar
  • Du är sjukvårdspersonal och arbetar nära personer med kraftigt nedsatt immunförsvar
  • Du är jobbar inom vård-och omsorg, nära patienter och omsorgstagare med ökad risk för allvarlig influensa. Hör med din arbetsgivare vad som gäller för dig.
 
Last edited:

DRG

Medlem
@M.K. Det kan vara så du har rätt att det inte var på presskonferensen utan att jag läste det på annan plats på fråga från reporter. Dock så är den generella att test skall ske vid gränsen om teststation finns:

Grenseoverganger med teststasjoner - Helsedirektoratet

Här står det dock inte något om eget test vid passage av gräns utan teststation så det måste jag ha läst någon annan stans ikväll.
 
Last edited:
Toppen