Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

squeezen

Medlem
Tack för att du bidrar med att komma igång med reseberättelser. Det lät ju inte särskilt tilldragande med srviceutbudet på mat när man åker business. Jag har inte själv blivit serverad den berömda löjrommen på långlinjerna, men ett minus för att man inte kände till kombinationen med att servera vodka till. Nu är det väl vanligast till den svarta caviaren från stören. På de flyg detta har serverats har jag nog aldrig råkat ut från att någon glömt erbjuda vodka till. Nu kanske det inte är självklart för den yngre generationen med en vodka till en löjromstoast, men jag som senior har genomlidit många affärsmiddagar med vodka till detta och tackar inte nej till det nu heller.

Jag hade själv en resa till SFO fyra dagar innan USA öppnade upp. Fick naturligtvis ställa in denna och lyckades på egen hand hitta nya platser i business under september och själv boka upp dessa. Med tanke på det du nämner om hur det är med hotell och restauranger i USA så verkar det inte fel att vänta ytterligare ett halvår med att åka dit.
Jag har den största av respekt för din (säger inte äldre då jag anser erfarenheter och kunskap inte behöver taggas med en ålder; siffra på papper), åsikt och skulle aldrig längre få för mig äta caviar, eller löjrom utan vodkan, sedan i min första semi-live rapport i F du undrade vart vodkan var på caviar bilden!

tack @Alf för att du delar med dig av kunskap, åsikter och skildringar jag aldrig kommer få uppleva
 
Det senaste datumet bör vara 30 januari. :)
Men du kanske undrar om det tidigaste datumet, och det blir således 27 januari, även testtider före 09:25 funkar eftersom det är tre dagar (datum räknas) snarare än 72 h som gäller.

Tack, det var tidigaste jag menade. Anledningen att jag frågar är att min resa börjar på eftermiddagen den 29/1 (lördag) medans flighten till USA avgår först på morgonen den 30/1.

Jag vill alltså hinna ta ett Covidbevis med sådan marginal att jag kan avboka resan (Star Alliance Award) om testet är positivt.

Vad är er erfarenheten av regeln ”avboka upp till 1 arbetsdag innan avresa”?
 

fcx

Medlem
Tack, det var tidigaste jag menade. Anledningen att jag frågar är att min resa börjar på eftermiddagen den 29/1 (lördag) medans flighten till USA avgår först på morgonen den 30/1.

Jag vill alltså hinna ta ett Covidbevis med sådan marginal att jag kan avboka resan (Star Alliance Award) om testet är positivt.

Vad är er erfarenheten av regeln ”avboka upp till 1 arbetsdag innan avresa”?

Det är inga problem att avboka en dag innan, men det är några saker att tänka på.

Man ska avboka dagen innan i avreseortens tidsson.

Man måste vara beredd på att avbokning inte kan göras online, utan att man måste ringa in. Då måste man förhålla sig till öppettiderna och kötiderna hos kundtjänst. Är det en 2-4-1 så kan man dessutom behöva ringa det numret, som har ännu mer begränsade öppettider.
 

Homer

Medlem
Tack, det var tidigaste jag menade. Anledningen att jag frågar är att min resa börjar på eftermiddagen den 29/1 (lördag) medans flighten till USA avgår först på morgonen den 30/1.

Jag vill alltså hinna ta ett Covidbevis med sådan marginal att jag kan avboka resan (Star Alliance Award) om testet är positivt.

Vad är er erfarenheten av regeln ”avboka upp till 1 arbetsdag innan avresa”?

Om du får ett positivt besked mindre än 24tim före avgång så står det, som vanligt inte solklart eftersom det står boka om inte boka av.
Även om det står SAS Bonusresa har det i andra fall avsett Eurobonusresa dvs. även
Star Alliance - fast det är naturligtvis inte säkert att det är så i detta fall.



Ja, om du har testats positivt för covid-19 inom 24 timmar före den planerade avgången kan du boka om din SAS bonusresa. Detta gäller dock inte för inrikesresor i Danmark, Norge och Sverige.

Kontakta SAS Customer Service för att diskutera ombokningsalternativ.

Obs! Ditt testresultat för covid-19 får inte vara äldre än fyra dagar.
 

fcx

Medlem
Lite tankar från dagens SFO-CPH-ARN.

Två timmars försening utlyst redan kvällen innan. Vid checkin på flygplatsen kunde de inte boka om anslutningsflyget, men delade ut $15 vouchers att använda före security.

Kort kö och trevlig personal i security.

Loungen ute på G är inget speciellt. Längst ut på piren finns det dock en liten terrass. Trots mulet väder och lätt duggregn var det skönt att sitta en stund där och andas frisk luft.

DSC_0705.JPG

Själva flygningen rätt händelselös. Ingen tranbärsjuice ombord längre. Full uppsättning bestick denna gång, men oklart varför eftersom det fortfarande inte serveras efterrätt. Val av kyckling, biff eller vegetariskt. Hur svårt ska det vara att kunna ge ut tryckta menykort?

DSC_0709.JPG

DSC_0711.JPG

Jag var fortfarande lite hungrig efter att ha ätit upp maten, det har aldrig hänt tidigare på SAS. Blev en liten tur till buffén. Bättre munskyddsdiciplin hos passagerarna än crew, och kabinen hölls relativt sval idag. Skönt.

Brickorna plockades in runt en timme efter avgång och då släcktes kabinen ner. Lite svårt att sova, när klockan är runt 15 lokal tid. SAS små ekonomiklasskuddar gör inte saken lättare. Förstår inte varför de envisas med dessa minimala och knöliga saker. En nittonkronorskudde från Ikea är både större och håller formen längre. Jag förutsätter att det är Hästens konkurrenter som sponsrat produkten ombord, för att dra varumärket i smutsen.

Blev några timmars sömn. Med både ansiktsmask och ögonmask på så hade det nog varit enklare att bara dra ett örngott över huvudet. Hoppade över frukosten.

Köpenhamn hälsade oss välkomna med 31 minuter kö i passkontrollen. Nytt bottenrekord. Det var ingen noggrann kontroll, utan kön berodde på att det bara var en lucka öppen.

Sitter nu i loungen, coronapapper behövs för att komma in. Ombokad till nästa avgång till ARN, som nu också är försenad.

För att sammanfatta så är det inga problem att resa in i USA eller att vara på plats. Lite annorlunda, men inte mer än att resa runt i södra Europa. Enda problemen på resan är de som SAS lyckats skapa helt själva, och för egen del funderar jag nu på hur man bäst spenderar 2x600 EUR i förseningsersättning...
 

Gweilo_2

Medlem
Flög LH via Frankfurt till Philadelphia häromdagen. Dokumenten gick smidigt att ladda upp och sedan var det aldrig någon som var intresserad av att se på dom igen, inte ens i immigration. LH s service var extremt nerskalad, snabbt ut med mat och dryck och sedan såg man inte röken av dom förrän en snabb service innan landning. Munskydd på i 14 timmar känns bakom öronen kan jag säga …
 
Toppen