Senaste nytt

Amex - Platinum eller SAS Elite?

TSJ287

Ny medlem
Hej!

Känner att det nu är dags att införskaffa en Amex och samla på sig poäng, istället för att använda ett vanligt kontokort från banken som inte ger några förmåner på köp. Jag är dock lite osäker på vilket kort jag ska välja.

Jag har precis börjat resa lite. Är dock student (samt jobbar), så i nuläget kanske det sker 2-3 gånger per år. Är därmed ingen "superresare". Ett SAS-kort genererar självklart fler SAS-poäng, men frågan är om det är värt det för någon som jag? Vet inte om jag någonsin kommer komma upp i poäng nog för att köpa t.ex. en NY-resa i business class. Jag kommer nog inte ha problem att komma upp i 150k spend, som krävs för en voucher. Det räcker ju dock inte bara med en voucher, utan krävs en del poäng därefter också.

Frågan är då om Platinum vore ett bättre kort? Årsavgiften är inte den lägsta, men alla förmåner verkar ju ändå väga upp kostnaden (t.ex. Dining by Amex, Lounge-access samt tillfälliga kampanjer som dyker upp). Får man dock något liknande vouchern vid 150k spend på Platinum? Man får väl bra hotellpriser genom Platinum väl, så det kan nog ersätta hotellkostnaderna till viss del, istället för flyget?

Tack på förhand! :)
 

palmen

Moderator
Låter mer som du ska ha amex premium om du flyger så lite för att få en voucher och börja bygga upp ett poängsaldo. Blir extremt dyra extra poäng med Elite om du inte har nytta av de 20k statuspoängen.

Om du bara flyger några enstaka ggr per år är inte heller Platinum något jättebra kort. Blir väldigt dyra måltider på Pontus om EU tittar på vad kortet kostar. Det ger inte billigare hotell heller, däremot en del hotellstatusar som ibland kan rabbatera hotellrum med några kronor, återigen är det inte mycket dock för vad du betalar.

Om jag var du skulle jag välja Amex Gold eller Premium om du vill satsa på SAS.

Du behöver ju bara 50k sas poäng, med signup och poäng från spend och några resor under närmsta 2 åren så borde du med lätthet kunna komma upp i den summan och boka business för en person.
 

Fredde18

Medlem
Om du blir värvad just nu till Elite får du ju 60 000 poäng efter att han handlat för en viss summa under en viss tid. (Har inte siffrorna i huvudet). Sen är det ”bara” 150k för 2-4-1 att uppfylla, sen har du din resa klar med SAS longhaul för 50 000 poäng. Och dessutom 10k över, plus 30k poäng från de 150k spenderade (150x0,2), dvs nästan en resa till. Alternativt om du har någon du vill bjuda med på resan!
 

TSJ287

Ny medlem
Låter mer som du ska ha amex premium om du flyger så lite för att få en voucher och börja bygga upp ett poängsaldo. Blir extremt dyra extra poäng med Elite om du inte har nytta av de 20k statuspoängen.

Om du bara flyger några enstaka ggr per år är inte heller Platinum något jättebra kort. Blir väldigt dyra måltider på Pontus om EU tittar på vad kortet kostar. Det ger inte billigare hotell heller, däremot en del hotellstatusar som ibland kan rabbatera hotellrum med några kronor, återigen är det inte mycket dock för vad du betalar.

Om jag var du skulle jag välja Amex Gold eller Premium om du vill satsa på SAS.

Du behöver ju bara 50k sas poäng, med signup och poäng från spend och några resor under närmsta 2 åren så borde du med lätthet kunna komma upp i den summan och boka business för en person.

Tack för svar!

Vill inte direkt flyga ensam, så business för en person blir nog inte så superkul. Vill ändå kunna få till det så att man får två biljetter.

Angående Platinum - tänker på alla andra förmåner också. Ett besök på Pontus ett par gånger om året ersätter ju restaurangbesöken på Arlanda, vilket ändå blir några hundralappar. Sedan tänkte jag som sagt på alla andra förmåner som inte direkt är reserelaterade, t.ex. Dining by Amex. Sedan verkar de ha spontana kampanjer (t.ex. den tidigare kampanjen där man fick handla mat för 2,5kk). Så det verkar som att man får ändå valuta för den pengen man lägger på årsavgiften?
 

Taggen

Medlem
Får man dock något liknande vouchern vid 150k spend på Platinum?
Nej

Om det är värt det kan bara du svara på. AMEX SAS Premium skall du fundera på då det är nog ett bättre val om du vill samla Eurobonus poäng och få en voucher iaf. Det är rätt saftig skillnad i årsavgift mellan Premium och Platinum så det beror på vad du är ute efter. Platinum ger flexiblare fördelar men om du bara reser 2-3 gånger per år så betalar du väldigt mycket då många utav förmånerna är reserelaterade på båda korten. Lounge-access är bra på Platinum men om du bara reser 2-3 gånger per år blir det dyra besök. Du får inte direkt bra hotellpriser genom platinum men du kan däremot boka via AMEX Fine Hotels and Resorts vilket kan ge extra fördelar. Du får jua också status på många hotellkjedjor men om du reser så lite har jag svårt att se nyttan med ett så dyrt kort.
 

TSJ287

Ny medlem
Nej

Om det är värt det kan bara du svara på. Det framgår inte heller vilket AMEX-kort du hänvisar till. Om det är ett AMEX SAS Premium du funderar på så är det nog ett bättre val om du vill samla Eurobonus poäng och få en voucher iaf. Det är rätt saftig skillnad i årsavgift mellan Premium och Platinum så det beror på vad du är ute efter. Platinum ger flexiblare fördelar men om du bara reser 2-3 gånger per år så betalar du väldigt mycket då många utav förmånerna är reserelaterade på båda korten. Lounge-access är bra på Platinum men om du bara reser 2-3 gånger per år blir det dyra besök. Du får inte direkt bra hotellpriser genom platinum men du kan däremot boka via AMEX Fine Hotels and Resorts vilket kan ge extra fördelar. Du får jua också status på många hotellkjedjor men om du reser så lite har jag svårt att se nyttan med ett så dyrt kort.

Hann precis skriva ett svar samtidigt som du (hamnade ovan). Tänker som sagt på de andra fördelarna med Platinum (utöver reseförmånerna).

Jämför då Platinum med SAS Elite. Trodde det framgick i inlägget, men sitter och gör annat samtidigt som jag skriver, så kan bli några småmissar…
 

palmen

Moderator
Angående Platinum - tänker på alla andra förmåner också. Ett besök på Pontus ett par gånger om året ersätter ju restaurangbesöken på Arlanda, vilket ändå blir några hundralappar. Sedan tänkte jag som sagt på alla andra förmåner som inte direkt är reserelaterade, t.ex. Dining by Amex. Sedan verkar de ha spontana kampanjer (t.ex. den tidigare kampanjen där man fick handla mat för 2,5kk). Så det verkar som att man får ändå valuta för den pengen man lägger på årsavgiften?
De 2500 man fick att handla för var under pandemin när allt var stängt för resor typ, skulle absolut inte räkna med att de kommer tillbaka.
Stämmer att du 3 ggr per år får 1000 kronor att äta för på restaurang, men det är ändå kvar 3600 i årsavgift. Och det är ju inte så att man kanske tänkt äta på aktuella restauranger så indirekt betalar du ju då för besöken ändå, men som kortavgift.

Besöker du Pontus innan 10 är det frukost och den är på sin höjd värd 50 kronor skulle jag säga. Äter du senare är det riktig mat och den är desto mer värd, men återigen 2-3 ggr per år så blir det ofantligt dyr "gratismat".

Platinum kommer till sin rätt om du reser mycket och kan nyttja hotellstatus ofta samt försäkringar mm. Att bara ha det som ett betalkort så blir det extremt dyrt. Men det finns ju andra event och förmåner man får ibland, men de vet man inte i förväg och kan ju vara saker man inte kan gå på ändå. Du gör självklart som du vill, men låter betydligt bättre med amex premium om EU frågar mig. Börjar du resa mer framöver kan du ju byta kort senare.
 

TSJ287

Ny medlem
De 2500 man fick att handla för var under pandemin när allt var stängt för resor typ, skulle absolut inte räkna med att de kommer tillbaka.
Stämmer att du 3 ggr per år får 1000 kronor att äta för på restaurang, men det är ändå kvar 3600 i årsavgift. Och det är ju inte så att man kanske tänkt äta på aktuella restauranger så indirekt betalar du ju då för besöken ändå, men som kortavgift.

Besöker du Pontus innan 10 är det frukost och den är på sin höjd värd 50 kronor skulle jag säga. Äter du senare är det riktig mat och den är desto mer värd, men återigen 2-3 ggr per år så blir det ofantligt dyr "gratismat".

Platinum kommer till sin rätt om du reser mycket och kan nyttja hotellstatus ofta samt försäkringar mm. Att bara ha det som ett betalkort så blir det extremt dyrt. Men det finns ju andra event och förmåner man får ibland, men de vet man inte i förväg och kan ju vara saker man inte kan gå på ändå. Du gör självklart som du vill, men låter betydligt bättre med amex premium om EU frågar mig. Börjar du resa mer framöver kan du ju byta kort senare.

I see. Så rådet är att man kör på Gold eller SAS Premium? Ska resa nästa månad och vill gärna prova på Pontus-loungen. Annars kan man väl nedgraderat sitt kort - om man börjar med Platinum kan man väl gå ned till Gold/SAS Premium?

Om man i.s.f. kollar på Gold och SAS Premium - vilken är "bättre" mellan dem två?
 

Taggen

Medlem
I see. Så rådet är att man kör på Gold eller SAS Premium? Ska resa nästa månad och vill gärna prova på Pontus-loungen. Annars kan man väl nedgraderat sitt kort - om man börjar med Platinum kan man väl gå ned till Gold/SAS Premium?

Om man i.s.f. kollar på Gold och SAS Premium - vilken är "bättre" mellan dem två?
Är det inte bättre du äter och betalar på Pontus In the Air i så fall?
 

palmen

Moderator
I see. Så rådet är att man kör på Gold eller SAS Premium? Ska resa nästa månad och vill gärna prova på Pontus-loungen. Annars kan man väl nedgraderat sitt kort - om man börjar med Platinum kan man väl gå ned till Gold/SAS Premium?

Om man i.s.f. kollar på Gold och SAS Premium - vilken är "bättre" mellan dem två?
Som @Taggen säger, betala där istället. 550 kronor får du ju rätt mycket för. Att ha kortet 1 månad så går du säkert miste om signup poäng också om du inte når spend kravet.

Vad som är bäst av gold eller premium beror ju på om du vill satsa på eurobonus eller något annat.
 
Toppen