Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Just noterat på SVT Nyheter:

Österrike stänger ner hela landet

Från och med måndag kommer Österrike att stänga ner hela landet. Beslutet gäller samtliga invånare, oavsett om de är vaccinerade mot covid-19 eller inte, rapporterar Kronen Zeitung.

Nedstängningen gäller i tio dagar för vaccinerade, medan ovaccinerade kommer att få spendera ytterligare 20 dagar i lockdown, enligt uppgifter till tidningen.

Beslutet att stänga ner hela landet kommer att meddelas under en pressträff på fredagsmorgonen, skriver tidningen.


Låter alltså inte som någon bra idé att besöka Österrike från 22 nov till ca 1 dec. Sedan är väl erfarenheten från andra länder att utlysta "lockdowns" ibland förlängs. Vi får väl se senare idag ifall transit i Österrike påverkas på något sätt.
 

mha321

Medlem
Låter alltså inte som någon bra idé att besöka Österrike från 22 nov till ca 1 dec. Sedan är väl erfarenheten från andra länder att utlysta "lockdowns" ibland förlängs. Vi får väl se senare idag ifall transit i Österrike påverkas på något sätt.

Finns det något enda exempel på en lockdown som *inte* förlängts, när den annonserats som så kort? Jag tror det är mycket stor sannolikhet att den blir kvar åtminstone fram till jul - men kanske släpps då just för julens skull.
 

bvs

Medlem
Nyss varit presskonferens i Norge
Från och med den 26 november skärps kraven för inresande i Norge. Därefter måste alla som vill resa in i landet registrera sig på entrynorway.no före inresan. Det gäller också norrmän. Resenärer kan också komma att behöva visa upp coronapass på begäran av polisen.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Senator

Moderator
Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:

”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Munskydd minskar coronasmitta med 53 procent. Det visar den första globala studien om munskyddens effektivitet som Svenska Dagbladet har gått igenom..

Munskydd är därmed den mest effektiva åtgärden efter vaccin för att bekämpa covid-19, enligt studien.

Genom att analysera mer än 72 studier från hela världen har forskarna kommit fram till en statistiskt signifikant minskning på 53 procent av förekomsten av covid-19 vid användning av munskydd. Det innebär att viruset är betydligt mindre vanligt på platser där människor använder munskydd. Därmed bör risken att smittas också vara lägre, skriver SvD.

Studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar också att fysisk distansering ger en minskning med 25 procent. Även handtvätt ger en betydande minskning av sjukdomen."


Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Första globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvD

Om man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:
Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJ

Kanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.
 

ulagun

Medlem
Bokat SAS/Hilton Munchen 3-6 dec. mest för att besöka julmarknaden
Skulle rest med några vänner. Enl dem har julmarknaden ställts in och fler restriktioner är att vänta. Så de avbokade resan idag.
Frågan är om vi ska avvakta eller avboka redan nu. Situationen i Tyskland verkar ju stadigt försämras.
F.ö lite OT. Andra veckan av tre i ett soligt höstljummet Cascsis. Portugal klarat sig bra hittills. Strikt masktvång inomhus annars inga restriktioner. Noll koll av covidpass inreseformulär vid arrival, bara gå rakt igenom...
 

Hachans

Medlem
Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:

”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Munskydd minskar coronasmitta med 53 procent. Det visar den första globala studien om munskyddens effektivitet som Svenska Dagbladet har gått igenom..

Munskydd är därmed den mest effektiva åtgärden efter vaccin för att bekämpa covid-19, enligt studien.

Genom att analysera mer än 72 studier från hela världen har forskarna kommit fram till en statistiskt signifikant minskning på 53 procent av förekomsten av covid-19 vid användning av munskydd. Det innebär att viruset är betydligt mindre vanligt på platser där människor använder munskydd. Därmed bör risken att smittas också vara lägre, skriver SvD.

Studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar också att fysisk distansering ger en minskning med 25 procent. Även handtvätt ger en betydande minskning av sjukdomen."


Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Första globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvD

Om man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:
Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJ

Kanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.

Om inte den stora studien i Pakistan med typ 200 000 deltagare tog död på myten så tror jag inte detta kommer ta död på myten i Sverige heller.

Men ja, jag håller med i din analys. Munskydd kommer finnas kvar på flyget, och jag tror också att det kommer införas inom Skandinavien igen. De kommer som jag sa säkerligen införas munskyddskrav åtminstone partiellt i både Danmark och Norge. Får se om Sverige hoppar på det tåget igen. Men å andra sidan brukar inte svenska åtgärder komma förrän skadan redan är skedd och smittan väl utspridd.
 
Personligen tycker jag dagens viktigaste nyhet är följande:

”Munskydd minskar smittan med 53 procent”

Munskydd minskar coronasmitta med 53 procent. Det visar den första globala studien om munskyddens effektivitet som Svenska Dagbladet har gått igenom..

Munskydd är därmed den mest effektiva åtgärden efter vaccin för att bekämpa covid-19, enligt studien.

Genom att analysera mer än 72 studier från hela världen har forskarna kommit fram till en statistiskt signifikant minskning på 53 procent av förekomsten av covid-19 vid användning av munskydd. Det innebär att viruset är betydligt mindre vanligt på platser där människor använder munskydd. Därmed bör risken att smittas också vara lägre, skriver SvD.

Studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal, visar också att fysisk distansering ger en minskning med 25 procent. Även handtvätt ger en betydande minskning av sjukdomen."


Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter
Första globala studien: Munskydd mest effektivt efter vaccin | SvD

Om man är som jag, lite nyfiken på studier så finns allt här:
Effectiveness of public health measures in reducing the incidence of covid-19, SARS-CoV-2 transmission, and covid-19 mortality: systematic review and meta-analysis | The BMJ

Kanske detta nu dödar den svenska myten om att detta inte är effektivt? Det innebär också skulle jag gissa kravet om munskydd kommer finns kvar länge inom flyget. Med tanke på det som sker i Norge idag så tror jag vi snabbt kommer se återinförande av munskydd på skandinaviska avgångar. Jag tror rent praktisk kommer vi få leva med testning, munskydd och dyl länge till för resande.
Intressant, nu har jag inte satt mig in i det i detalj, men en fråga som poppar upp i mitt huvud är vad Sverige har gjort så bra i så fall. Med tanke på att vi har färre dödsfall än många andra länder som har haft hard lockdown och munskyddstvång så måste ju vi ha haft någon annan åtgärd som dragit ner Sveriges smitta.
 
Om inte den stora studien i Pakistan med typ 200 000 deltagare tog död på myten så tror jag inte detta kommer ta död på myten i Sverige heller.

Men ja, jag håller med i din analys. Munskydd kommer finnas kvar på flyget, och jag tror också att det kommer införas inom Skandinavien igen. De kommer som jag sa säkerligen införas munskyddskrav åtminstone partiellt i både Danmark och Norge. Får se om Sverige hoppar på det tåget igen. Men å andra sidan brukar inte svenska åtgärder komma förrän skadan redan är skedd och smittan väl utspridd.
Har de gjort en studie i Pakistan också? Eller tänker du på den i Bangladesh med drygt 300.000 deltagare? Den studien visade på runt 10% lägre smitta på grund av munskydd, medan den meta-studie som Senator länkar till visar på över 50%. Om jag minns rätt (hittar dock inte det just nu så minnet kanske sviker) så fick studien i Bangladesh viss kritik då invånarna i de byar där de delades ut munskydd blev mer uppmärksamma på problemet och således började tvätta sig mer osv.
 

Senator

Moderator
Intressant, nu har jag inte satt mig in i det i detalj, men en fråga som poppar upp i mitt huvud är vad Sverige har gjort så bra i så fall. Med tanke på att vi har färre dödsfall än många andra länder som har haft hard lockdown och munskyddstvång så måste ju vi ha haft någon annan åtgärd som dragit ner Sveriges smitta.

Jag är ingen expert och håller epidemiologin utanför diskussionen. Däremot gissar jag studien kommer ha stor effekt på resande, och att i praktiken förlängs nog användande av detta inom flyget och andra transportmedel länge. Om detta är så pass effektivt hoppas jag det återinförs på flyget också inom Skandinavien. T.ex. Norge sätter nya rekord hela tiden i antal smittade och närmar sig höga tal på sjukhusen trots hög vaccinationsgrad.
Status - tall og statistikk rundt koronavirus

Tyvärr har andra studier visat effekten av resande som en del av smittspridningen där Sverige framstår som en exportör av smitta:
– Under det första året av den pågående pandemin var Sverige faktiskt en nettoexportör av sars-cov-2-viruset till våra nordiska grannländer, säger John Pettersson, forskare vid Zoonosis science center vid Uppsala universitet, till UNT.
Studie: Sverige exporterade covid till andra länder | SVT Nyheter

Det här är uppenbarligen inte över och vi kommer nog påverkas med resande under vintern tror jag. Dags att förbereda sig på att det blir värre, särskilt inom Europa.
 

Hachans

Medlem
Har de gjort en studie i Pakistan också? Eller tänker du på den i Bangladesh med drygt 300.000 deltagare? Den studien visade på runt 10% lägre smitta på grund av munskydd, medan den meta-studie som Senator länkar till visar på över 50%. Om jag minns rätt (hittar dock inte det just nu så minnet kanske sviker) så fick studien i Bangladesh viss kritik då invånarna i de byar där de delades ut munskydd blev mer uppmärksamma på problemet och således började tvätta sig mer osv.

Ja, det var den jag tänkte på. Studien visade på 10% lägre smitta om det var 25% som använder munskydd.

Ja, den blev ifrågasatt för det. Men man får inte glömma bort att det fanns kontrollgrupper som fick samma info men inga munskydd.
 
Toppen