Senaste nytt

SAS har avbokat 2 av 6 ben i bokningen - now what?

Jag hade en liknande situation. Inställt och SAS meddelade flera gånger att de inte lyckats hitta något alternativ. Brydde mig inte om tiden som gick från ändring tills jag tog kontakt då ingen ändring gjorts utan cancellering.
Två dagar före planerad avgång ringde jag och bokade om. Ville skjuta så långt fram som möjligt och Turken släpper platserna ca 356 dagar i förväg.
Hade dessutom en faktor i form av att jag inte ville boka av då poängkostnaden ändrats sedan jag bokade.
Blir några veckor tidigare nästa år med andra ord och det är väl det som främst ställer till det för dig.
Toppen, och det var inga konstigheter när du väl ringde?
Jag har ju också fått en cancellering och ingen ombokning så lär ju inte hända något innan avresan den 18/12.
 

Knut-Olav

Medlem
Et interessant spørsmål er hva som skjer med de som ikke har «kontroll» og rett og slett drar til flyplassen som om ingenting hadde skjedd. Jeg mener, det er langt fra alle som styrer apper osv.

Hva gjør SAS i en slik situasjon?
 

palmen

Moderator
Et interessant spørsmål er hva som skjer med de som ikke har «kontroll» og rett og slett drar til flyplassen som om ingenting hadde skjedd. Jeg mener, det er langt fra alle som styrer apper osv.

Hva gjør SAS i en slik situasjon?
Mail ska gå ut när detta sker (även om jag vet att detta inte alltid fungerar). Har för mig det finns en skrivelse i T&C någonstans där det står att det är resenärens ansvar att ha koll på sin resa.
 

RickardG

Medlem
Mail ska gå ut när detta sker (även om jag vet att detta inte alltid fungerar). Har för mig det finns en skrivelse i T&C någonstans där det står att det är resenärens ansvar att ha koll på sin resa.
Mmm, men EU 261/2004 säger att det är flygbolagets ansvar att säkerställa att resenären mottagit informationen om ändringar, och bevisbördan ligger på dem. Inte för att SAS bryr sig om den EU-förordningen i särskilt stor utsträckning dock, så man lär bli fullständigt avvisad på plats
 

palmen

Moderator
Mmm, men EU 261/2004 säger att det är flygbolagets ansvar att säkerställa att resenären mottagit informationen om ändringar, och bevisbördan ligger på dem. Inte för att SAS bryr sig om den EU-förordningen i särskilt stor utsträckning dock, så man lär bli fullständigt avvisad på plats
Ja, och dyker man upp på flygplatsen och försöker argumentera där så har man redan förlorat tyvärr då inget kommer att göras med största sannolikhet. Man får i så fall driva det vidare senare för att få rätt, vilket inte ens är säkert att man får.

Tyvärr ställs sjukt många flighter in nu under pandemin. Personligen tycker jag att man har ett eget ansvar att hålla lite koll nu under pandemin på vad som händer, går inte att dra kortet "jag hade ingen aning" och tro att det löser sig.
 

Mr Basic

Medlem
Tyvärr ställs sjukt många flighter in nu under pandemin. Personligen tycker jag att man har ett eget ansvar att hålla lite koll nu under pandemin på vad som händer, går inte att dra kortet "jag hade ingen aning" och tro att det löser sig.
Helt rätt. Dessutom ska man komma ihåg att SAS är ett företag (som inte ”mår dåligt” om ngn processar mot dem) medans man själv eventuellt missar en efterlängtad resa/semester. :(
 

Knut-Olav

Medlem
Ja, och dyker man upp på flygplatsen och försöker argumentera där så har man redan förlorat tyvärr då inget kommer att göras med största sannolikhet. Man får i så fall driva det vidare senare för att få rätt, vilket inte ens är säkert att man får.

Tyvärr ställs sjukt många flighter in nu under pandemin. Personligen tycker jag att man har ett eget ansvar att hålla lite koll nu under pandemin på vad som händer, går inte att dra kortet "jag hade ingen aning" och tro att det löser sig.

Nå går ikke turen før i slutten av februar så det er litt tid igjen. Bør jeg kontakte SAS for å se hva de sier eller vente? Kan du forvente at Austrian gjør noe når de har kansellert flyet?
 
Nå går ikke turen før i slutten av februar så det er litt tid igjen. Bør jeg kontakte SAS for å se hva de sier eller vente? Kan du forvente at Austrian gjør noe når de har kansellert flyet?

Jag kan ha fel här, men det är väl inte sas som felar här. Du har köpt en resa med austrian som ställer in. Det är de som bör informera dig. Att resan är köpt via sas med en 2-4-1 är mer som att sas köpt en resa åt dig med den skuld som de har gentemot dig (EuroBonus poäng).

14 dagar innan resan kan austrian kliva av ert avtal. Du får pengarna / poäng tillbaka. Vill du boka nytt så gör du det via sas, men de har ingen skyldighet att hitta ersättande resa.

Vid inställd resa mindre än 14 dagar innan kliver EU förordningen in och din motpart blir austrian.
 

Tostarp

Medlem
Ibland har man lite flyt. Beredde mig på brottningsmatch kombinerat med huaca med minst ett par dagars arbetsinsats (Detta gällde alltså en award med Turkish som blivit flyttad ett otal ggr pga mestadels C19.)

-Hej, ni har ställt in en flight.
-Ja men då bokar vi om, vilka nya datum vill du ha?
-September x o y
-Klart, något mer? Sätesval kanske?
-Ja tack!?!
-Ser att ni reser två så jag fixar något trevligt till er. Du får allt i mailen om några minuter.
-Öööhh, tack...?!

Ungefär 3min senare dimper mailet ner? Börjar lukta Gevalia och triss här...
 
Toppen