Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Sedan har vi det klassiska "drop-and-run" som många status-passagerare använder sig av. De bokar plats vid nödutgång och sedan droppar de sin väska på rad 1, så den som reser i plus/business inte får plats med sina väskor om man boardar sent.
Håller med om att det är väldigt irriterande att de passagerare utanför plus/business ägnar sig åt att lägga sin väska där den inte hör hemma. Men.. är det verkligen status-passagerare / FF som ägnar sig åt detta? Hur många på BC har någonsin gjort detta?
 

Hachans

Medlem
Håller med om att det är väldigt irriterande att de passagerare utanför plus/business ägnar sig åt att lägga sin väska där den inte hör hemma. Men.. är det verkligen status-passagerare / FF som ägnar sig åt detta? Hur många på BC har någonsin gjort detta?

Det är väldigt mycket DYKWIA-folk som gör detta. Frekventa resenärer (status eller inte vet jag inte) med ordentlig resvana, annars hade de inte haft koll på att de kan göra så (och komma undan med det), eller kommit på det försent när de inte kan gå tillbaka.

Jag tänker det är folk som är vana att resa med enbart handbagage.
 

intuition

Medlem
Håller med om att det är väldigt irriterande att de passagerare utanför plus/business ägnar sig åt att lägga sin väska där den inte hör hemma. Men.. är det verkligen status-passagerare / FF som ägnar sig åt detta? Hur många på BC har någonsin gjort detta?
Undrar om någon kommer att erkänna...

Anledningen till att jag tror att det är så är att det krävs att man har prio boarding för att hinna först. Och så har jag noterat att personen som droppat väskan satt sig på nödutgång, vilket resenärer med status ofta har gratis.
 

Hachans

Medlem
Undrar om någon kommer att erkänna...

Anledningen till att jag tror att det är så är att det krävs att man har prio boarding för att hinna först. Och så har jag noterat att personen som droppat väskan satt sig på nödutgång, vilket resenärer med status ofta har gratis.

Just nödutgången kan man ju bara sätta sig ner på med sin väska och vänta på att personalen kommer och löser det hela.
 

intuition

Medlem
Sant, men ibland kanske lösningen är någon rad akterut? Eller så vill man bara slippa ta väskan genom planet. Vet inte kopplingen till Exit row, har bara noterat det någon gång.
 

DRG

Medlem
Varför skulle man droppa väskan i fram om man får gå på först? Då är det ju tomt där man skall sitta. Förstår inte men det finns kanske en förklaring?
 
Varför skulle man droppa väskan i fram om man får gå på först? Då är det ju tomt där man skall sitta. Förstår inte men det finns kanske en förklaring?
Därför jag inte tror det är statusinnehavare heller.. Makes no sense.
Däremot är det väl folk som flyger hyfsat ofta och är förslagna. Jag har bevittnat själv hur en del lagt sin väska där fram och sedan fortsatt genom kabinen längre akterut. Men.. de har kommit ombord efter mig och när kabinen redan är halvfull.
 

FlyHi

Medlem

Attachments

  • upload_2021-11-22_10-40-32.png
    upload_2021-11-22_10-40-32.png
    312 bytes · Visningar: 109

mha321

Medlem
I praksis vil SAS tilføje en ny boardingruppe for passagerer, som har booket SAS Go Light.

Frågan är om det kommer leda till att åtminstone den boarding gruppen kommer att kontrolleras vid priority boarding? Nu när det är en direkt avgift kopplad.

Om den bara fungerar på samma sätt som andra boarding grupper så kommer det ju inte vara något som helst problem att bara kliva ombord med handbagage om man bara väljer att gå ihop med en annan grupp....
 

Hachans

Medlem
Frågan är om det kommer leda till att åtminstone den boarding gruppen kommer att kontrolleras vid priority boarding? Nu när det är en direkt avgift kopplad.

Om den bara fungerar på samma sätt som andra boarding grupper så kommer det ju inte vara något som helst problem att bara kliva ombord med handbagage om man bara väljer att gå ihop med en annan grupp....

Nu tar ju inte SAS personal någonsin fighten, så jag tänker att de med go light får borda absolut sist och får ta platsen som blir över och ingen övrig kontroll sker.

Åtminstone i teorin. I praktiken kommer det inte innebära någon förändring eftersom trötta gateagenter varken kommer köra prioboarding eller i de få fall den finns se till att folk är i rätt grupp.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen