Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

perhall

Medlem
Tack @simon_says91
2 kl lugn har varit 3-abreast-seating alla gånger jag kollat och jag har ibland sett att det inte finns (kanske är andra tågsätt än X2000...).
blev orolig först över Solna men ser att stoppat är innan/efter Stockholm C. Snyggt landa under tre timmar! Är det några minuter snabbare än innan renoveringen? Har för mig det var 2.56...
 
"Det här tåget ska trafikera Göteborg–Stockholm. I februari kommer nästa. Totalt ska 36 tågset rullas ut. Inom 3–4 år ska alla vara igång."
Korrekt, planen är Februari (Vecka 6) och alla tåg som spottas ut ur verkstaden kommer bara ha nya kabinen. Ingen hybrid som X2035 som rullat med gammal kabin!

Tack @simon_says91
2 kl lugn har varit 3-abreast-seating alla gånger jag kollat och jag har ibland sett att det inte finns (kanske är andra tågsätt än X2000...).
blev orolig först över Solna men ser att stoppat är innan/efter Stockholm C. Snyggt landa under tre timmar! Är det några minuter snabbare än innan renoveringen? Har för mig det var 2.56...

Som jag skrev tidigare i tråden beror det på om det är tåg med två eller en första klass vagn i tåget. Främst på Göteborg går de tågen med dubbla första klass vagnar och då blir 2 klass lugn i en 1 klass vagn men med mindre service. När alla uppgraderade X2000 är i trafik skall det endast finnas en 1 klass vagn och då har man automatiskt 2 klass lugn i vagn nr 2.

Det som har varit tidigare är att vid tekniska fel på ett tåg har SJ varit knutna till just att det funnits tåg med en eller 2 första klass vagnar. Det som händer då är att avgångarna är ju bokade efter en viss seatmap i hela tåget och helt plötsligt måste de kasta in ett tåg med bara en 1 klass vagn. Nu har man jobbat bort detta problem tillfälligt genom att ha 2 klass lugn, så bara att njuta så länge två 1 klass vagnar finns i tåget!

Det helt ombyggda tåget är 2 klass lugn "riktig 2 klass" med 2-2 configen så ni vet!

Gällande resetiden så vet jag att rekordet för X2000 är nog närmare 2h50min på Stockholm - Göteborg. Det gör det också enklare att tåget avgår svintidigt på morgonen så är inte regionala trafiken lika hög så "tågvägen" ligger till fördel!
 
Last edited:

Tveket

Medlem
Såja, då har jag gjort min första tur med de uppgraderade X2000. Tåg 407 från Stockholm till Göteborg, första klass.

Några positiva saker:

· 2 eluttag per säte

· Större bord

· Knappar för justering av sätet

· Bekväm stol, fortsatt bra benutrymme, gillar även det estetiska med bruna skinndetaljer (hoppas de kommer slitas med värdighet och få en fin patina)

· Displayer som visar hur mycket försenad man är, vilket ju tyvärr behövs ganska ofta

Några mindre positiva saker:

· Toaletterna känns helt identiska med de gamla, förutom att inredningen är ny, men i övrigt lika trångt som tidigare

· Bordet går inte att justera, vilket gör att det kan bli trubbel ta sig ur sätet med bordet nedfällt om man har lite grövre lår

· Internet lika dåligt

· Upplevde vagnarna som både krängigare och mer bullriga än vad jag är van vid

Den sista punkten hoppas jag verkligen bara var något tillfälligt eller att jag var extra på min vakt igår. Behöver fler datapunkter för det.

Överlag intryck – helt OK, men inte mycket mer. Fortsatt MTRX som förstahandsval!
 

Tveket

Medlem
Hur upplevdes mobiltäckningen? Jag har som vana att internetdela därifrån. Att man har gjort om fönstren för att inte blockera den typ av strålning låter lovande, en flaskhals mindre, även om jag misstänker att det var långt ifrån största problemet.

Jag var tyvärr upptagen med att jobba hela resan, så var inte så vaken på hur det fungerade. Får bli på nästa tur :)
 
Toppen