Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

erc

Medlem
Försöker bli klok på vad som gäller vid gränsövergångar från USA medelst bil. I mitt fall från Minnesota till Manitoba. Tänkte köra bil från Fargo ND till Michigan via Thunder Bay, Manitoba. Tolkar det som att jag behöver ordna ett färskt PCR-test i USA innan jag försöker passera gränsen till Kanada? Läser på andra ställen att landsgränserna mellan USA/CA öppnats?
 

mha321

Medlem
Försöker bli klok på vad som gäller vid gränsövergångar från USA medelst bil. I mitt fall från Minnesota till Manitoba. Tänkte köra bil från Fargo ND till Michigan via Thunder Bay, Manitoba. Tolkar det som att jag behöver ordna ett färskt PCR-test i USA innan jag försöker passera gränsen till Kanada? Läser på andra ställen att landsgränserna mellan USA/CA öppnats?

Ja, gränsen är öppnad. Det betyder att du kan komma in den vägen. Men det betyder inte att du på något sätt skulle slippa undan inresereglerna. PCR inom 72 timmar före passagen gäller om du är fullt vaccinerad. Om du inte är fullt vaccinerad är du troligen inte välkommen alls, om du inte har speciell exception.

Glöm heller inte att du också måste ha ett test för resan tillbaka till USA. Där räcker dock antigen.
 

Osten

Medlem
Jahaja, vad händer sedan?

https://twitter.com/GovCanHealth/status/1439650538409373699
E_qpW8HXoAg7Z8Q
Någon som sett någon uppdatering? Tror personligen inte att de kommer ske några större förändringar men för egen del hade det varit skönt om de ändrade från PCR till Antigen. :)
 

bjolib

Medlem
Hej, behöver lite råd och hjälp av er som varit i Kanada nyligen!
Ser att man ska kunna uppvisa en karantänsplan på begäran vid ankomst till Kanada. Hur har ni löst detta?

Jag ska resa med familjen till Vancouver (Whistler) i februari, 3 st fullvaccinerade och en 11-åring som så klart ej är vaccinerad. Han kommer ju behöva göra ett Arrival-test vid ankomst samt dag 8 test. Vi kommer bara vara där 9 dagar, så dag 8 testet hinner vi ev inte få svar på. Hur löser man detta?? Kan man ta testet och sedan åka hem innan man får svar?
Sitter i valet om vi ska åka eller boka av hela resan...

Tack på förhand!
 

mha321

Medlem
Följer upp med några korta notiser om resan till och ett par dagar i Montreal. Blir med en liten kombinerad reserapport, eftersom jag är för lat för att skriva en lång sådan.

Mycket konsekvent koll av vaccinpass på restauranger och liknande (inklusive flygplatslounge och hotellfrukost), mycket mer konsekvänt än något annat ställe jag varit på. Var nog faktiskt 100%. De allra flesta kontrollerade med någon form av officiell app som finns, och denna app hanterar QR-koden på europeiska beviset utmärkt, både i telefonen och på papper. Kanske 70-75% kontrollerade även id i samband med det -- där fungerade alltid nationellt ID-kort bra. Betydligt smidigare och snabbare för europeer med det än för amerikanarna i sällskapet där det skulle kollas deras CDC-papper för hand. Såg inte en enda person någonstans som "tjafsade" om kontrollerna, utan det flöt på mycket bra.

Mask på inomhus på hotell, restauranger (utom när man sitter ner), kollektivtrafik och affärer. Mycket hög täckning, skulle säga att minst 95% hade mask. Visst var det några som bar den på sätt som inte täckte näsan utan bara munnen, men det skulle jag också säga var ytterst få. Den absoluta majoriteten hade förstått de mycket enkla instruktionerna för att man ska täcka både näsa och mun (och inte bara ha den runt hakan...)

De flesta körde "medicinsk mask". Enstaka KN95 och ganska många kör fortsatt tygmask. Tygmask är vad jag förstått fortsatt tillåtet, men häsomyndigheterna har gått ut med en ganska stark rekommendation att istället använda åtminstone en medicinsk mask. Risken är väl inte obefintlig att kraven kommer ändras framöver och att detta då kommer krävas.

Undantag för barn under 12, men en klar majoritet av barn från kanske 2-12 hade mask, och det var ingen som klagade synligt på det. Under 2 kanske lite mer förståeligt utan :)

Överlag är min summering av det -- enkelt och förutsägbart, och därför fungerar det. Inte olika regler på olika ställen, klockslag, osv (som i vissa andra länder, *host*), utan raka enkla regler. Det gör att folk kan följa dem, och de följer dem. Det tar även bort möjligheten till argumentet "jag visste inte" eller "jag förstod inte" från de som mycket väl vet och förstår men inte vill. Man vänjer sig (även barnen, uppenbarligen). Och argumenten att "det blir total kaos om man ska kolla vaccinpass på alla resturanger" är alldeles uppenbarligen felaktigt, det fungerade mycket smidigt och det kostade väldigt lite tid. Kort sagt, enkelt och förutsägbart leder till funktion.

(Sedan kan man diskutera restriktionerna och kraven i sig, men då är vi inne på politik och liknande som inte hör hemma här -- jag syftar enbart på att implementationen av de reglerna och dess utformning enligt min mening fungerade väldigt bra i Montreal)

Gällande själva flygresorna:

En i sällskapet blev utvald för "random on arrival test" på YUL. Den finns alltså, det är inte bara ett hot so de har att skrämma upp folk. Relativt snabbt taget PCR-test direkt före tullen, men mycket dåligt med information både om hur resultaten skulle hanteras och om vad man faktiskt skulle göra om det blev positivt. Kontentan var iaf att hon fick ett mail med inloggningslänk och fick skapa ett konto på kontroll-företagets hemsida, och där dök det sedan upp ett testresultat efter drygt 24 timmar (negativt, phew, ingen behövde ta reda på vad som annars händer).

I lounger gäller samma regler som på restauranger i landet. Som jag tolkade gäller det även Maple Leaf Lounge i London, alltså vaccinationskrav och ska visas upp vid ingång (i mitt fall visade jag upp det ändå för de skulle registrera det i systemet för resan) samt mask på utom när man sitter ner.

Air Canada 865 LHR-YUL: En mycket ny och fräsch Signature Class på Airbus 330) och inte långt ifrån normal service. Ingen pre-departure drink utom en flaska vatten. Nötter i påse istället för varma nötter i skål. Förrätt och sallad på bricka med locken på. Dessert med locket på. Men huvudrätten serverades som vanligt en och en från galley. Och det var inga som helst begränsningar i dryckesutbudet. Snacksbuffet som vanligt längst fram. En crew som verkligen var på hugget med ypperlig service.

Vid ankomst kollades att man hade ett ArriveCan i kön, men inte detaljerna. Detta handerades av de vanliga maskinerna som nu har fått en extra fråga om covid-symptom (och även om cannabis som jag inte kände igen från förra gången). Gissningsvis matchades detta mot ArriveCan baserat på passnummer. Snabbaste passagen genom immigration jag någonsin haft i Montreal.

Air Canada 423 YUL-YYZ (de ställde in YUL-LHR, ombokad via Toronto): Lika fräsch Signature Class på Airbus 330. Ingen pre-departure drink, men det vet jag inte om det brukar vara. Full servering av dryck under turen, och en tallrik cold-cuts (serverad inplastad). Snabb service eftersom airtime bara är runt 50 minuter, men det klagade de bra. Halfvullt i business, helt fullt i premium economy och max 30% i economy.

Air Canada 856 YYZ-LHR: En lite äldre Signature Class på Boeing 777-300. Det märks att den har varit med ett tag och är en aning sliten. Absolut inte dålig, men det märktes mot 330orna som kändes extremt fräscha. Lite större förvaringsutrymmen på 777 än 330, men i gengäld lite trängre för benen (jag upplevde iaf att bordet satt lite längre ner, så liggande på sidan blev det trångt för knäna - men det kan vara lika på 330, spenderade mindre tid sovandes där). Samma serveringsnivå som på första flyget, men en crew som inte alls var lika mycket på hugget. Sedan gick ju mycket av den relativt korta flighten till att sova... Mer eller mindre helt fullt i samtliga klasser så långt bak jag kunde se utan att gå bak.

På samtliga flighter gäller mask-på utom när man äter och dricker. Tydliga tillsägelser till de som inte följde det, men ingen överdiven policing. Tydligt och bra i utropen exakt vad som krävdes (och att Transport Canada starkt rekommenderar medicinska munskyd -- som också låg i en påse vid varje plats när man klev ombord). Runt 80% i business, fullt i premium eco, kunde inte se bak i eco.
 

larced

Medlem
3) Ta ett PCR-test (jag tog via Vaccina på Arlanda dagen innan), det måste vara PCR-test inget annat test godkänds. Tänk på att det är flyget FRA-YUL som 72h gränsen gäller för.

Ni som tagit PCR test hos Vaccina nyligen. Hur går det till?
Jag trodde det var näsa+halsen+spott som gällde, men fick bara en snabb topsning i munhålan när jag var där.

Har jag tagit ett korrekt PCR test? :)
 
Toppen