Senaste nytt

Taxi i Dubai - hur stora/små sedlar är bra att ha med?

Stefan62

Medlem
Jacob: Angående taxi-resan som inleder reportaget - jag har läst någonstans att förarna är "rädda" för att bli av med sin licens och därför inte vågar sig på att fuska på något sätt med taxameter osv. Därför är "ingen växel-tricket" vanligt. För att undvika irritation - hur stora/små sedlar ska man ha i beredskap för att inte betala alltför mycket? (Jag antar att taxi inte tar kort?)
 

Jacob

Medlem
Det finns säkert folk här som varit i Dubai mer än jag har och som har bättre svar på din fråga. Men att åka taxi är inte särskilt dyrt och min taxiresa till flygplatsen gick på motsvarande 60 kronor, så lite mynt och småsedlar är praktiskt att ha med sig.

Jag har i sig inga problem att avrunda uppåt till lämplig jämn summa om taxichauffören kört på bra och varit trevlig och hjälpsam, men att betala 100 kronor för en resa som kostar 60 bara för att chauffören påstår sig sakna växel är inte roligt. Det är mest en principsak.
 

agehall

Medlem
Det är taxameter och det har aldrig varit problem att få växel på en 100Dhr sedel. Ta ut ett par hundra på flygplatsen (finns en ATM) brevid taxfreebutiken när du kommit igenom immigration.

Har för mig att man får räkna med 150Dhr om man ska ner till Media City med omnejd och det dubbla ifall du ber hotellet hämta dig. Men jag är faktiskt lite osäker. Kan ha varit hotellets pris som var 150..

Rent generellt, chansen är större att du blir lurad i stockholm än i Dubai när du åker taxi.
 

Henke

Medlem
Skulle behöva era råd då "familjen" åker till Abu Dhabi nästa vecka och ska bo där en natt innan vi ska upp till Dubai för några sköna semester nätter.

Hur ska vi ta oss mellan Abu Dhabi på bästa sätt, och då vill jag undvika lokalbuss.

Tack på förhand.
 

Storsteffe

Medlem
Har bara bra erfarenheter av Dubai förutom att det inte är speciellt billigt. Nu var det 5 år sen jag var där så det kan ju ha ändrat sig en hel del.
Gör inte upp om priset då det enligt min erfarenhet blir mycket dyrare, hotellet vet vad en resa ska kosta om man känner sig lurad så gå in och fråga innan betalning. Alla är gästarbetare och i princip rättslösa, klagomål tas på största allvar och leder fort till respass hem, så var det för 5 år sen iaf.
 
Toppen